עפולה: חזרנו הביתה

אוליביה עמנואל ובנם הקטן איתן עלו לישראל לפני חמישה חודשים ובחרו לבנות את ביתם החדש בעפולה. בני הזוג הביאו לקבורה את אימה של עמנואל בבית העלמין בעפולה והחליטו להשתקע לצד קברה של האם. עמנואל מספרת על הנסיבות שהביאו להחלטה לעזוב ובראשן הרצון לתת לבנם איתן את האפשרות לחיות כיהודי גאה בארצו ללא חשש. עמנואל ואוליבייה מספרים שההתקפות על המוסדות היהודים בשנה האחרונה הם שיאה של שנאת יהודים ארוכה ומתמשכת. השניים מספרים כי כשחיו בצרפת הסתירו את יהדותם מחשש שיפגעו עכשיו הם גאים להיות חופשיים בארצם.

אוליביה גטטשטיין ועמנואל דרי עלו לישראל והתיישבו בעפולה לפני מספר חודשים יחד עם בנם איתן גטטשטיין. בני הזוג חיים יחד כבר הרבה שנים אבל מסיבות כאלה ואחרות לא מצאו זמן לחתונה. אוליביה היה בעברו מהנדס בהייטק ועמנואל ניהלה פרויקטים פיננסים של שיווק וטלמרקטינג.

 

• קשה להיות יהודי בצרפת

השיחה עם בני הזוג מספקת הצצה לחיי היום יום של היהודים בצרפת של השנים האחרונות. בני הזוג שלא חיו בצרפת בשנים שלפני העלייה מספרים על הקושי לחיות כיהודים באחת הארצות שנחשבות על הניר בכל אופן לאחת הנאורות באירופה: "קשה להיות יהודי בצרפת. אנחנו הסתרנו כל הזמן את היהדות שלנו ולא נתנו לאף אחד להרגיש את העובדה שאנחנו יהודים. על איתן אסרנו לספר בבית הספר ועם החברים שהוא יהודי ושהוא הולך לבית כנסת. רק בשכונות של היהודים בפריז אפשר להיות יהודי בלי לפחד".

לשניים חשוב להדגיש כי למרות שנראית עליה בתופעות האנטישמיות בצרפת בזמן האחרון הפיגועים וההתקפות כנגד היהודים בצרפת הם רק הבלטה של תופעת השינאה ליהודים בצרפת לאורך השנים.

אחרי מס' שנים שבהן חיו בפריז עברו בני הזוג לאי בשליטה צרפתית ליד צפון אפריקה כדי לחיות לצד אימה של עמנואל שחיתה שם והייתה חולה והם נסעו לסעוד אותה.

 

• בעקבות קבר האם בעפולה

עם מותה של האם החליטו עמנואל ואוליבייה כי הם לא מוכנים לחיות שוב חיים של רדיפה בצרפת והחליטו לקבור את האם בישראל ולעלות ktr. שאותה הם מכנים הבית שלהם. תחילה ניסו לקבור את האם המנוחה בחיפה שם קבורים יתר בני משפחתם אבל הצפיפות בבית העלמין בחיפה הביא אותם לבית העלמין בעפולה שם קברו את האם.
עמנואל מספרת שאביה העביר את מרבית ימיו בין צרפת לישראל וכשהיה בישראל חי מספר שנים בעפולה ולכן מבחינתה הבחירה בעפולה הייתה מעין המשך לחייו של האב ולמקום קבורתה של האם.
בני הזוג החליטו שאם הגורל הביא אותם לקבור את האם בעפולה כנראה שהם צריכים להישאר בעיר וכך החל פרק חדש בחייהם בעיר עפולה שם הם מתכננים לבנות את הקן המשפחתי שלהם.

 

עמנואל מספרת: באמת באמת פחדתי לגורלו של הבן שלנו. השם שלו הוא איתן גטטשטיין שם יהודי ברור וממש פחדתי שאם הוא יגדל בצרפת זה יהיה מסוכן בשבילו. רציתי שהוא יהיה חופשי לגיד אני יהודי בלי לפחד. הוא יגדל כמו שהוא באמת בלי לפחד מאף אחד, יהודי חופשי", מספרת עמנואל ונותנת משמעות אקטואלית למילים 'להיות עם חופשי בארצנו' מההמנון הלאומי.

 

• איתן יגדל יהודי חופשי

אוליביה בן 52 ועמנואל בת 37 והם כבר 16 שנה ביחד ובשיחה הם מנסים להסביר את המניעים לצעד הדראסטי שעשו בשלב הזה של חייהם, עמנואל מספרת: באמת באמת פחדתי לגורלו של הבן שלנו. השם שלו הוא איתן גטטשטיין שם יהודי ברור וממש פחדתי שאם הוא יגדל בצרפת זה יהיה מסוכן בשבילו. רציתי שהוא יהיה חופשי להגיד אני יהודי בלי לפחד. הוא יגדל כמו שהוא באמת בלי לפחד מאף אחד, יהודי חופשי", מספרת עמנואל ונותנת משמעות אקטואלית למילים 'להיות עם חופשי בארצנו' מההמנון הלאומי.

איתן, אגב, כבר לומד השנה בבית ספר בית זאב וכבר חצי שנה הוא מתרגל את העברית שלו בצורה יפה וניכר כי הוא שולט בשפה הרבה יותר מהוריו. ההורים לומדים באולפן לשפה העברית והם מלאים מחמאות למורה הנהדרת ולדודו מואטי מנהל המרכז הקהילתי ויצו בשיכון עובדים שמטפל בהם באופן אישי, נראה כי הם מבינים היטב שלימוד השפה הוא הצעד החשוב ביותר בדרך לקליטה מלאה בחברה הישראלית.

• עפולה משפחה אחת גדולה

השניים מספרים על החיים בעפולה בישראל בחמשת החודשים האחרונים: "זה נהדר אבל לא קל. זה נהדר כי יש לנו הרבה שכנים שנותנים לנו להרגיש כמשפחה אחת גדולה. אנחנו מרגישים חלק מהמשפחה. כשהגענו לדירה כל הזמן נכנסו אלינו שכנים והביאו ציוד ואוכל והציעו עזרה הכל כדי שנרגיש כמה שיותר מהר בבית וכמובן שיש את פליקס דה פז שמלווה אותנו מאז שהגענו לארץ עד היום.

בצרפת אין את המושג הזה של עזרה לאחר וחברות כמו כאן. מצד שני הקושי בשפה הוא קשה מאד אנחנו לא יכולים לקרוא כלום ולא מבינים הרבה דברים. יש כמובן את הקושי במציאת עבודה כשלשנינו יש יתרון של אנגלית טובה שאנחנו מקווים שתעזור לנו למצוא עבודה בהקדם כדי שנוכל להתפרנס כאן בכבוד".
השניים מאד היו רוצים להישאר עם החברים החדשים שלהם בעפולה אבל אומרים כי יחליטו על המשך המגורים בישראל בהתאם לעבודה.

איתן נמצא כבר חצי שנה בארץ כאמור וניכר כי ההשתלבות שלו חלקה הרבה יותר. הוא מדבר עברית בצורה סבירה ביותר וכבר מספר על החברים איתם למד והיה במרבית ימי הקיץ בקייטנה בבית זאב וניכר שהוא משתלב היטב במציאות העפולאית והישראלית.

מי שמלווה אותם בצורה צמודה הוא כאמור פליקס דה פז יו"ר התאחדות עולי צרפת בצפון שעוזר לבני הזוג ככל שניתן כשבין השאר הביא את מזרחי ממרכז האופניים בעיר לתרום לאיתם אופניים חדשות עליהם הוא רוכב וחולים לייצג את ישראל בטור דה פרנס.

מגדל העמק: יקי בן חיים לא מבזבז זמן

|

דרך צלחה: ראשי הרשויות והמועצות בעמק נכנסו לתפקידם

|