עמק יזרעאל: מעמיקים את הידע- 30 שעות השתלמות בנושא גני היער לצוותי החינוך בגנים ובבתי הספר

מטרת ההשתלמויות, המתקיימות כולן בשטח, הינה הקניית כלים לצוותי החינוך, שיתוף בחוויות ורשמים העולים בפעילויות השונות והתנסות הצוותים בתכנים אותם יוכלו ליישם

במסגרת המודל החינוכי של 'גני היער', המיושם בכ-20 גנים ובתי ספר ברחבי העמק, מעניקה המועצה האזורית עמק יזרעאל לצוותים החינוכיים 30 שעות השתלמות במימונה המלא, בהובלת אגף איכות הסביבה במועצה, ורכזות החינוך הסביבתי בגנים ובבתי הספר במועצה תמר אודם ולילה אלעד.

"הרעיון הוא שבסופו של דבר, כל מורה וכל גננת יהיו בחוץ עם הילדים", מספרת תמר אודם, רכזת החינוך הסביבתי במועצה. "ההשתלמויות מעניקות לצוותים כלים והזדמנויות להתנסות בעצמם בפעילויות השונות ביער". עוד מספרת אודם כי מעניין מאוד לראות את שילוב האוכלוסיות השונות הלוקחות חלק בפרויקט, הרכב אנושי ייחודי של צוותי חינוך בגנים ובבתי הספר בישובים היהודים, הערבים, החילוניים והדתיים ברחבי העמק. "הפעילויות מביאות את הצוותים להתבוננות, חוויה ולמידה, ולבסוף לתוצרים מעוררי השראה".

לפי הנחת היסוד של 'גני היער', שמקורם בסקנדינביה לפני כ-30 שנים, הימצאות הילדים בטבע מזמנת התמודדות עם מרחב ניטרלי, אשר לא נבנה במיוחד עבור ילדים או מבוגרים ומהווה מרחב עם אקלים חינוכי שונה, מקום בו מתרחשת פליאה מתמדת והילדים יכולים לשחק, לנוע, לנוח וללמוד בחוץ. זהו מצב מחייב, שיוצר הזדמנויות ללמידה משמעותית בסביבה בה כל החושים מתחדדים. בגני העמק מתקיימת כיום שהיה של יום בשבוע ביער, במהלכו הילדים מעסיקים את עצמם רבות בפעילויות שמזמן להם הטבע. בבתי הספר, ימי היער כוללים יותר תכני הוראה מובנים, המקושרים להימצאות התלמידים בשטח. תמר מספרת כי במקביל להשתלמויות אלה, מתקיימות גם השתלמויות לסייעות ולצוותים המתקדמים בפרויקט, בהן מועברים תכנים מעמיקים יותר של התמקצעות, פרקטיקה  וכלים מתקדמים לשהייה משמעותית בשטח. ההשתלמות הראשונה למתקדמים צפויה להיערך בתחילת החודש הנוכחי. כאמור, ההשתלמויות מתקיימות בהובלת אגף איכות הסביבה במועצה ובמימונה המלא.