"אם הרשויות היו מתכוננות, הסכנה לחיי אדם הייתה פוחתת"

עם התגברות שריפות הקיץ שהחלו לבעור לאחרונה בכל רחבי הצפון, נפגשתי לראיון עם מפקד תחנת כב"א בעפולה, טפסר משנה מיקי כהן, לשיחה על השינויים שעוברים על הארגון, על ההכנות לשרפות לקיץ הקרוב ועל הדרך להימנע מהן. כן מדבר מיקי על מגוון הפעילות הרחב שהוא וחבריו לשירות מטפלים בהם, החל מחילוצים מבורות, מהצפות ומבנים שקרסו וכלה ברגעים היותר קשים והפחות נעימים של חילוץ נפגעים מתאונות דרכים קשות. צילום: דוברות כיבוי אש עפולה

"לוחמי האש" או "מכבי האש" עברו בשנים האחרונות טלטלה רצינית במבנה הארגון ובדימוי של המערכת. המעבר לשימוש בשם "לוחמי האש" הוא יותר ממעבר סימלי, ומציין מעבר של המערך מכפיפות לאיגודי ערים לכבאות למערך הכפוף למשרד לביטחון פנים, כעובדי מדינה, וחלוקה לשבעה מחוזות ממש כמו חבריהם למערך כוחות הביטחון כחולי המדים. מעבר לשינוי המיניסטריאלי,  לוחמי האש עברו גם שדרוג בכל מה שקשור לתקנים, לציוד ומגוון התרחישים שלוחמי האש מתורגלים לטפל בהם,  אירוע השריפה בכרמל הוא ללא ספק אחת מנקודות המפנה של השירות הן מבחינת כל הרה-ארגון במערכת, והן מהבחינה התודעתית של הלוחמים שאיבדו שלושה מחבריהם, שניים מהם מהתחנה בעפולה.

התחנה בעפולה שבעבר חלשה על אזור העמקים כולל נצרת ומגדל העמק, חולקה לשתיים: התחנה בעפולה, בפיקודו של מיקי כהן, חולשת על המרחב שכולל את עפולה יקנעם ובית שאן כולל ישובי הגלבוע ועמק המעיינות, והתחנה השנייה בנצרת, בפיקודו של מי שהיה מפקד התחנה הגדולה עד לפיצול, עמוס סבג.

בחודשים הקרובים אמורה לקום תחנת משנה נוספת באזור המועצה האזורית הגלבוע דבר שיקצר את זמן התגובה לאזורים מרוחקים בשטח אותו מתפעלת התחנה.

מיקי מספר על המוטו שלו כמפקד תחנה בשירותי הכבאות וההצלה בעפולה: "לוחם האש הכבאי מבחינתי הוא המרכז. הם זקוקים לכמה פרמטרים שכוללים: התמקצעות, רווחה, תרבות, ומכיוון שהלוחם במרכז, לטובתם נעשו מספר דברים בשנים האחרונות, בראש ובראשונה שיפוץ ושדרוג התחנות ביקנעם בית שאן ועפולה על מנת שיוכלו לבצע את תפקידם בתנאים ההולמים ללוחמי האש".

מיקי מנסה להסביר על השינוי שחל בשירות בעקבות המעבר מאיגודי הערים למשרד לביטחון פנים: "אין ספק שהמעבר הזה, מכפיפות לראש העיר לכפיפות למשרד הפנים עשה טוב לשירותי הכבאות וההצלה, מבחינת האכיפה של תקנות בטיחות אש, אנחנו מרגישים היום הרבה יותר מסודרים ובעלי כוח מול עסקים ומוסדות שונים, כשהיום, בצו סגירה של המחוז או מפקד תחנה אנחנו יכולים לסגור עסקים שלא עומדים בתקנות בטיחות האש, כפי שאנחנו מגדירים אותם. ברור שכעובד מדינה אתה מרגיש הרבה יותר בטוח כשאתה עושה את הדברים האלה".

טפסר משנה מיקי כהן בפעולה
"המעבר הזה, מכפיפות לראש העיר לכפיפות למשרד הפנים עשה טוב לשירותי הכבאות וההצלה". טפסר משנה מיקי כהן בפעולה

• לא רק צינור ומים

השינוי הזה בתפקוד מתבטא גם ביחסי הציבור של שירותי הכבאות בקרב הציבור הרחב, מיקי מפרט: "חשוב להטמיע את תפקיד שירותי הכבאות. אנחנו מתחילים כבר בגילאי הגן ועוברים לגיל התיכון עם "צופי האש" שהיו איתנו כל השנים.
בגילאי הגן אנחנו פוקדים בשנה 120 גני ילדים, כשבתיאום עם הגננות שולחים צוות שמגיע בליווי רכב כיבוי, עם תלבושות וקסדות שמותאמות במיוחד לגודל של ילדים, ובתום ההכשרה הילדים מקבלים תעודות שעברו הכשרה של לוחמי אש, כך שהילדים כבר בגיל צעיר הופכים לשגרירים הכי טובים שלנו. כמובן שבכל גן אנחנו מחלקים את הספר "דני הכבאי הגיבור" לזכרו של דני חייט ז"ל.
מעבר לזה אנחנו יוצאים לקהילה. למשל בשנתיים האחרונות יצאנו לתצוגה של צה"ל באזור האנדרטה של כפיר ועשינו תצוגת תכלית של כל הכלים והפעולות של לוחמי האש, כשהתצוגות האלה זוכות לתגובות חיוביות ביותר, חשוב לנו להציג חילוצים שונים מגובה או מתאונות דרכים וחשוב שהציבור יבין שלוחם אש זה הרבה יותר מאיש עם צינור ומים. מגוון האירועים שאנחנו מטפלים בהם הוא רחב ביותר.

מיקי מציין בצער רב כי חלק גדול מהשרפות מתפשטות לכיוון בתים ומפעלים ויכולים בשקט להפוך למלכודות אש, בייחוד בשעות אחר הצהריים כשהרוח מתחזקת וגורמת להתפשטות הלהבות, לדבריו, את מרבית השרפות ניתן היה למנוע או למזער את הנזק במידה והיו נשמעים הגופים הרלוונטיים להוראות שירותי הכבאות וההצלה: "בחודש האחרון טיפלנו באזור שלנו בכ-150 שרפות בשטחים פתוחים וביערות. הבולטות שבהן פרצו בכוכב הירדן שם פעלנו עם מטוסי כיבוי, בנעורה כבכל שנה ובאזור התעשייה הצפוני בבית שאן"

יש לנו יחידת יל"מ, יחידה לחילוצים מיוחדים, שמורכבת מאנשי התחנות השונות שעברו הכשרה לחילוצים מורכבים במתקן מיוחד בארץ ובמתקן בצרפת. מעבר לזה אנחנו עושים תרגולים ביותר ויותר מפעלים באזור. אנחנו יוצאים למפעל, מתרגלים עם העובדים מצבי חירום רבים ולשמחנו באירועי אמת שהיו במפעלים בשריפות ובאירועי חומ"ס, ראינו שהעובדים מתורגלים והטיפול באירועים היה מהיר בעקבות כך".

• 150 שריפות בחודש האחרון

הסיבה הרשמית שלשמה פגשתי במיקי כהן השבוע, היא ההחרפה בשרפות הקיץ, הגם שאנחנו נמצאים רק בראשיתו של הקיץ וימי השרב הרציניים עדיין נמצאים לפנינו, מיקי מסביר כי החורף ברוך המשקעים שעבר על מדינת ישראל בכלל ועל אזור הצפון בפרט, הביא לפריחה של קוצים ושדות בור, כשבאזורים מסוימים הקוצים הללו מגיעים לגובה של 2 מטרים ואף יותר ומהווים חומר דלק רציני שבדרך כלל מקיף מושבים וישובים מבודדים או מפעלים ואזורי תעשייה, מיקי מציין כי כל השרפות נחקרות ובדרך כלל הגורם הוא רשלנות של האזרחים או השרב הכבד.

אני חייב לציין שלקראת כל קיץ אני יושב עם כל מנכ"ל בכל רשות ומבקש לאתר את האזורים המועדים לפורענות ולגזום את שדות הבור והקוצים ברצועות, שבמקרה של שרפה, לא יתנו לאש לסכן חיי אדם. אנחנו מבקשים חריש מגדר המפעל או הבתים לרוחב של 15 מטרים ושום דבר לא קורה. אנחנו נעשה הכל על מנת שלא יהיו אבדות בנפש ומקווים שכך אכן יהיה, אבל למה להגיע לסיכון כזה כשאפשר למנוע אותו במס' פעולות פשוטות? בשנה שעברה היתה לנו שריפה באזור היישוב גן נר, כשאני מפקד בשטח על הלוחמים. שריפה גדולה שכילתה עשרות דונמים ובפירוש סיכנה שורה של בתים בפאתי היישוב שהיו בסכנת התלקחות. קיבלנו סיוע מהמחוז הצפוני וטיפלנו בשריפה עם כל הכוחות כולל מטוסי כיבוי, שריפה כזו צריכה להדליק נורה אדומה אצל ראש הרשות או ראש העיר. לקראת קיץ 2015, שאמור להיות יותר קשה מבחינת ימי קיצון מועדים לפורענות בכל מה שנוגע למזג האוויר, החום והלחות, אנחנו מתגברים את הפעילות לקראת ימי הקיצון האלה, אבל אם הרשויות היו מתכוננות ומנקות את השטח, הסכנה לחיי אדם היתה פוחתת".

טפסר משנה כהן בחמ"ל באזור השרפה
"עם השנים אתה מפתח מנגנון במוח כדי שתוכל לטפל בסיטואציות כאשר כל מי שמסביב נסער". טפסר משנה כהן בחמ"ל באזור השרפה

"כמובן שעם השנים אתה מפתח מנגנון במוח כדי שתוכל לטפל בסיטואציות כאשר כל מי שמסביב נסער", אומר כהן, "אתה מרגיש צער בכל אירוע אבל כשמדובר בילדים או תינוקות הרושם הוא קשה יותר. אלה אירועים שתמיד יישארו באיזו פינה במוח אבל זה לא מונע מאיתנו להמשיך ולתפקד ולקבל החלטות במצבים כאלה"

לקראת סיום הריאיון אני מבקש ממיקי לנסות להיזכר באירועים שהשאירו עליו רושם עז במסגרת הפעילות שלו במשך 28 שנים בשירותי הכבאות וההצלה, באירועי שרפה ובאירועי תאונות דרכים, מיקי מספר כי במרוצת השנים עבר מספר רב של שרפות קשות ותאונות דרכים מחרידות, אבל תמיד אירועים שבהם מעורבים ילדים ברמת הנפגעים, הם קשים במיוחד ונחרטים בזיכרון: "הייתי בלא מעט אירועים של תאונות דרכים ובכל פעם אתה פוגש תאונות דרכים קטלניות עם הרוגים, חלקם שנהרגים בצורות קשות ומחרידות. כמובן שעם השנים אתה מפתח מנגנון במוח כדי שתוכל לטפל בסיטואציות כאשר כל מי שמסביב נסער, לתת פתרונות במקומות שבהם כולם אובדי עצות, ולהיכנס למקומות מהם כולם בורחים. למשל תאונה כמו שהייתה לפני מספר שנים בזורע, שמשפחה שלמה כולל התינוק נהרגו, או אירוע השרפה שהיה בטייבה בגלבוע לא מזמן ותינוקת נשרפה, אתה מרגיש צער בכל אירוע אבל כשמדובר בילדים או תינוקות הרושם הוא קשה יותר. אלה אירועים שתמיד יישארו באיזו פינה במוח אבל זה לא מונע מאיתנו להמשיך ולתפקד ולקבל החלטות במצבים כאלה, כשבכל אירוע אתה מתבקש לקבל החלטות מהירות ולבצע פעולות שיכולות להציל חיים".

• הנחיות לקראת שרפות הקיץ

למיקי חשוב להפנות לאתר "הכבאות וההצלה" – www.102.gov.il,  שם נמצאות הנחיות השירות לגבי העונות השונות, החגים והתנהגות בטיחותית בבתים באירועים כאלה ואחרים, לדבריו, הקפדה של האזרחים על כללי הבטיחות יכולה להקטין עד למספר אפסי את גורמי השרפה ולהקטין את כמות הנפגעים משרפות. להלן חלק מהוראות הבטיחות לקראת הקיץ:

• הדלקת אש בקיץ רק בשטחים פתוחים

• בפרוץ שריפה, יש לפעול מיד לכיבויה ובמקביל להזעיק את שירותי הכבאות בטלפון 102

• אם אין ביכולתכם להשתלט על הדליקה, פנו מיד את האזור והזהירו אנשים בסביבתכם

• בדיווח למוקד 102 יש לציין מקום מדויק של השרפה, סוג השרפה, ממדים, דרכי הגישה למקום וחבירה לאדם שיכוון את כוחות הכיבוי למקום.

• אין להבעיר אש בימי שרב ורוחות!

 

• היערכות בטוחה לקיץ ביישובים כפריים הסמוכים לאזורי צמחיה

• מומלץ לעשות פס בידוד היקפי מסביב לישוב ברוחב של כ-10 מ' למניעת התפשטות שריפה מהשדות אל תוך הישובים. בנוסף יש לנקות צמחייה וקוצים סביב המטעים, השדות, הלולים, הרפתות, המתבנים וצוברי הגז.

• ניכוש הצמחייה היבשה, עשבייה וקוצים בצידי הכבישים הפנימיים ולאורך דרכי הגישה בשדות ובשטחים המעובדים, ‏רצוי לאפשר רעייה בשטחים פתוחים על-מנת לדלל את כמות העשבייה.

• ניקוי השטח מסביב למתקני המשק: מתבנים, רפתות, לולים וסביב מוסדות הציבור, בתי הספר וגני הילדים.

• סילוק גרוטאות וניקוי השטח מצמחייה יבשה מסביב לבתים הפרטיים, בחצרות ובמגרשים ובפרט בקטעים הגובלים עם קווי הבתים.

• שרפות יזומות יבוצעו לפי נהלי משרד החקלאות ובתאום ופיקוח של שירותי הכבאות – אין להבעיר שריפה יזומה בימי שרב ורוחות!

• יש לבדוק היטב את כל אמצעי הכיבוי הקיימים (מטפים, זרנוקים, מרססי גב ומחבטים) ולוודא דרכי גישה נאותים לברזי כיבוי אש, ציוד ואמצעי כיבוי.

‏• בכל יישוב יימצאו לפחות שני ברזי כיבוי של "3 למילוי מכוניות כיבוי

• יש לדאוג לקיום ברז כיבוי בין כל שתי יחידות משק, וכן בקרבת מבני ציבור ומתקנים משקיים כגון: חממות, מתבנים וכד'.

״לאמת יש רק צד אחד והיא יצאה לאור היום״

|