עיד סלים: "אופן הצגת גירעון המועצה מטעה את הציבור"

נושא החוב של המועצה האזורית הגלבוע מסרב לרדת מסדר היום של המועצה. בסוף השבוע שעבר מסרו גורמים במועצה ל-עמקניוז כי במסגרת ביקור משרד הפנים במועצה אמרו ראשי המחוז כי בכוונתם לחקור את התנהלות המועצה. עיד סלים, מי שהחליף את עטר כראש המועצה ושימש כסגנו במשך כעשרים שנה, טוען כי הסכומים שנזרקו לאוויר בשבוע האחרון לא ריאליים וחוטאים למציאות בה המועצה נמצאת במצב טוב. הגרעון האמיתי לדברי עיד הוא עד 40 מיליון ₪ וגם הוא אמור להיסגר בקרוב כתוצאה מהצמיחה במועצה. ממוא"ז הגלבוע נמסר בתגובה: "פניו של ראש המועצה אל העתיד"

סערת הגרעון במועצה האזורית הגלבוע מסרבת להירגע. בשבוע שעבר התקיימה ישיבת המועצה שבה דיווח גזבר המועצה על גרעון שצפוי לנשוק ל-200 מיליון ש"ח. בסוף השבוע שעבר אף פרסמנו ב-עמקניוז כי משרד הפנים מבקש לבדוק את ממדי הגרעון ולא מתכוון להניח לעבר בעבר כפי שמתכנן לעשות עובד נור, ראש המועצה המכהן.

השבוע הגיע תורו של עיד סלים, שהחליף את דני עטר בראשות המועצה והיה במשך כעשרים שנה סגן ראש המועצה, להגיב. לדברי סלים, בישיבת המליאה לא הגיב לדברים מכיוון שגזבר המועצה אמר כי הנתונים לא סופיים והוא החליט כבר בתחילת דרכו של נור לתת לו ליהנות מהקרדיט, לפחות בתחילת דרכו.

למרות הרצון של סלים לתת קרדיט לראש המועצה הנבחר, הנתונים שיוצאים מהמועצה המעידים על הפקרות בניהול המועצה בשנים האחרונות, צרמו לו, צרמו מאד.

יש לציין כי לפני כשלושה חודשים, ערב יום העצמאות, התראיין סלים לעיתון 'חדש בעמק' ואמר כי המועצה האזורית הגלבוע נמצאת בדרכה לעצמאות כלכלית, כשתוך קצר מועד היא לא תזדקק למענקי איזון ממשרד הפנים, עקב ההתבססות הכלכלית של המועצה ממקורות כמו האיכלוס המהיר ואזורי התעשייה.

השבוע, כשהזכרתי לעיד את הדברים שנשמעים הזויים על רקע הנתונים שמתפרסמים בשבוע האחרון, הוא נשאר איתן בדבריו ולא חזר בו מדבר.

• "הגירעון האמיתי הוא בין 30-40 מיליון ש"ח"

סלים מסביר את מצבה של המועצה כשלדבריו הגרעון האמיתי עומד על כ – 30 – 40 מיליון שקל לכל היותר, סכום שהוא סביר ביותר למועצה אזורית כמו הגלבוע שנמצאת, לדבריו, בעיצומו של תהליך פיתוח חסר תקדים של הרחבות ישובים והתרחבות עצומה של אזורי התעשייה.

לדברי סלים, חלק גדול מסקירתו של הגזבר נגע להלוואות של המועצה. לדברי סלים בשום גוף פרטי או ציבורי לא נספרות הלוואות כחלק מהגרעון של המוסד, לא כל שכן כשההלווואות שלקחה המועצה היו לשידרוג מערכות הביוב ברחבי הגלבוע, בקיבוצים, בחבל תענ"ך ובכפרים הערבים בסדר גודל של כ – 100 מיליון שקל שיחזירו את עצמם בשנים הקרובות.

לדברי סלים, מערכת הביוב של עמק חרוד הייתה במצב של קריסה כשללא התערבות המועצה אי אפשר היה לקבל היתר לבניה או לעסק במועצה בגלל מערכת הביוב שנמצאה במצב ירוד. במצב הזה לקחה המועצה הלוואה של כ – 50 מיליון שקל שנועדו לשדרוג מערכת הביוב של עמק חרוד וחיבורו למט"ש בית שאן יחד עם עמק המעיינות ובית שאן.

לדברי סלים, בשום גוף פרטי או ציבורי לא נספרות הלוואות כחלק מהגרעון של המוסד. מערכת הביוב של עמק חרוד הייתה במצב של קריסה כשללא התערבות המועצה אי אפשר היה לקבל היתר לבניה או לעסק במועצה בגלל מערכת הביוב שנמצאה במצב ירוד. בכל מקרה ההלוואות האלה בסדרי גודל של מעל 100 מיליון שקל כולל ההסדר עם הקיבוצים לא יכול להיכלל בתור גרעון המועצה וההצגה שלו ככזו מטעה את הציבור.

לכאורה, אמורה הייתה ההלוואה הזאת להיות מכוסה מהיטלי הביוב של הקיבוצים, אבל בגלל שמרבית קיבוצי עמק חרוד לא יצאו להרחבות הישובים, ומכיוון שהם טענו שהם קורסים תחת נטל היטלי הביוב, הוקמה ועדה שהחליטה שהמועצה תספוג כעשרים מיליון ש"ח מתוך היטלי הביוב כדי להקל על הקיבוצים.

מעבר לקיבוצי עמק חרוד, שודרגה גם תשתית הביוב בישובי תענך בהלוואה של כ – 20 מיליון ש"ח ובישובים הערבים בסדר גודל של כ – 30 מיליון ש"ח. בתחום הזה אומר עיד כי ההשקעה של המועצה תחזור ואפילו תעלה על גובה ההשקעה במיליוני שקלים, עקב קצב ההרחבות בישובי תענך והתקדמות אזורי התעשייה שיחזירו את עצמם למועצה בצורה ניכרת.

בכל מקרה ההלוואות האלה בסדרי גודל של מעל 100 מיליון שקל כולל ההסדר עם הקיבוצים לא יכול להיכלל בתור גרעון המועצה וההצגה שלו ככזו מטעה את הציבור.

• 70 אחוז חובות אבודים

גם בנושא חובות הארנונה יש לסלים תשובות ברורות. לדבריו, רוב החובות הללו הם חובות לא ריאליים של אנשים שקיבלו שומות חוב ארנונה של כמיליון שקלים לאדם פרטי, סכום לא הגיוני שבדרך כלל זוכה ל – 80 עד 90 אחוזי הנחה. יחד עם זאת הוא מוסיף כי גם אם יקבל את הערכתו הפסימית של הגזבר שמדבר על כ – 70 אחוז חובות אבודים מתוך סך של כ – 70 מיליון ₪, הרי שגביה של 10 – 20 מיליון שקל תקטין עוד יותר את גרעון המועצה.

ישיבת המליאה. החברים טענו שלא ידעו
סלים: "בשום גוף פרטי או ציבורי לא נספרות הלוואות כחלק מהגרעון של המוסד". ישיבת מליאת מוא"ז גלבוע

• "ההשקעה בקבוצות הספורט התחרותיות חרגה מגבולות ההיגיון"

לנקודה אחת מודה סלים כי נחשף לאחרונה והמדובר הוא בחוב של המתנ"ס שהפנה מיליוני שקלים לקבוצות התחרותיות. סלים מבין כי ככל הנראה ההשקעה בתחום הזה חרגה מגבולות ההיגיון אבל באותה נשימה הוא מביע פליאה על הקלות בה הוחלט על ידי השלטון החדש להמשיך את התמיכה בקבוצות. סלים מציין כי בנושא הזה הוא אמנם ניזון מכלי התקשורת, כי בישיבת המליאה לא עלה דבר על הנושא, אבל לא יתכן לדבריו מצב בו קבוצת אסי גלבוע תהיה בגרעון של 800 אלף או מיליון ש"ח והמועצה תתעלם מזה ותבטיח להשקיע בקבוצה. אותם הדברים אמורים לגבי קבוצת הכדורסל שאמורה לקבל סכומים גבוהים.

 

• "ראש המועצה אינו מתכוון להיגרר לויכוחים מיותרים"

מהמועצה האזורית הגלבוע נמסר בתגובה: "הנתונים היחידים באשר למצבה התקציבי של המועצה נמסרו ע"י הגזבר בישיבת מליאת המועצה שהתקיימה בתאריך 28.6.15. (פרוטוקול מישיבה זו מופיע באתר המועצה).  פניו של ראש המועצה אל העתיד והוא אינו מתכוון להיגרר לויכוחים מיותרים על העבר."