עובד נור: "אני גאה שהבאנו את התושבים לאמונה שהמועצה היא שלהם"

תחושת השליחות, ההתמודדויות המאתגרות, חדוות היצירה, הרגעים המתסכלים והחיבור לתושבים. עובד נור, ראש המועצה האזורית גלבוע "מחמם מנועים" לקראת ה-30 באוקטובר ומדבר בראיון מיוחד לעמקניוז על התפקיד המאתגר, התמיכה בחקלאים, היעדים שהציב לעצמו ולמועצה, ההתמודדות מול מוטי כהן והחזון האופטימי: "למעשה אנחנו חיים כבר את היום שאחרי"

בעוד 26 ימים בדיוק ייפתחו הקלפיות ברחבי היישובים השונים במועצה האזורית גלבוע ולעת עתה נראה כי מערכת הבחירות נערכת ברגיעה יחסית והדגש הוא על יחסית. במטה ראש המועצה המכהן עובד נור מדגישים כי מדובר בהחלטה מודעת וכן שהפעילות האקטיבית נעשית בעיקר בשטח, במפגשים בין אישיים – פנים מול פנים עם בעלי זכות הבחירה ומנהיגים בעלי השפעה בכל המגזרים. התמונה האידילית הזו לכאורה צפויה להשתנות ככל שיתקרב מועד הבחירות ב-30 באוקטובר.

"התחושה לפני יום הבוחר טובה מאוד"

במטה נור מקפידים לשדר עסקים כרגיל ולדבריהם הם כבר עסוקים ביום שאחרי. נור, 47, תושב גן נר, נשוי לדורית, מרכזת אזור עמקים בעמותת "אלווין", עמותה שעוזרת לבעלי מוגבלויות וצרכים מיוחדים להשתלב בקהילה ואב לתום, אור ושיר חש בטוח בעשייה שלו בשלוש השנים בהן הוא עומד בראש המועצה, עשייה שלדבריו תעניק לו את המנדט לכהונה נוספת. למערכת הבחירות הזו הוא מגיע מפוכח יותר מבעבר, עם ניסיון רב וקבלות מוכחות על קידום מספר רב של פרוייקטים בתקציבים של מאות מיליוני שקלים- לצד ניהול שקוף ומשתף. בעת האחרונה, למרות לוח זמנים תובעני ביותר, הוא החליט לפתוח מספר ימים בשבוע עם 'ריצת שחרית' בשדות הגלבוע, בכדי להיות מרוכז וחד יותר בקבלת ההחלטות המשמעותיות וגם “לשמור על הגוף” כהגדרתו. בהמשך היום הוא מנתב את דרכו בין ניהול המועצה השוטף לקמפיין הבחירות שלו, משימה מורכבת בפני עצמה, אך כנראה ששירות העבר שלו בצה"ל כמפקד ולוחם ביחידה מובחרת – הפכו אותו לממוקד מטרה ולאדם שמזמן לעצמו אתגרים לרוב.

"התחושה לפני יום הבוחר טובה מאוד", אומר נור בראשית הראיון, “אנחנו מלאים בעבודה ומממשים הרבה מעבר לתוכניות שהצגנו בקמפיין הקודם ב-2015. למעשה אנחנו חיים כבר את היום שאחרי ועסוקים כל הזמן בלהביא תוכניות חדשות ותקציבים נוספים, בכדי להמשיך לממש את החלומות עם התושבים שלנו".
הקמפיין הנוכחי של נור ממשיך את קודמו, הלכה למעשה. לדבריו, תושבי הגלבוע שמים בראש סדר העדיפויות בטרם ייפנו לקלפי את נושא הערכים והמנהיגות, “התושבים של המועצה צריכים לבחור בין חזרה לשאריות המנהיגות הקודמת או המשך מימוש האופק החדש שאנחנו בונים בשלוש השנים האחרונות. בסופו של יום על הבוחרים לתת את הדעת בבחירה על דרך ומנהיגות", אומר נור.


"אנחנו מקדמים פרוייקטים בסדר כולל של 300 מיליון שקלים. זה ניכר בכל תחומי החיים במועצה. העשייה שלנו בשטח היא בכל המגזרים ובכל היישובים"


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


איפה אתה מזהה את טביעת האצבע שלך ושל הצוות הניהולי הבכיר שלצידך בגלבוע בשלוש השנים האחרונות?

"אנחנו מקדמים פרוייקטים בסדר כולל של 300 מיליון שקלים. זה ניכר בכל תחומי החיים במועצה. בחינוך, בהקמת ביה"ס דמוקרטי יחד עם משרד החינוך, בביה"ס יסודי בבית אלפא, בהקמת מרכז טכנולוגי בעמל חרוד, בהקמת אצטדיון אתלטיקה קלה, בקידום וסיום בניית אולם הספורט באחווה, בהקמת אולם ספורט באומן, בהקמת יחידת מעברים שעוסקת בתעסוקה, במרכז לגיל הרך ובמרכז עוצמה להורות. העשייה שלנו בשטח היא בכל המגזרים ובכל היישובים ובהחלט יש לנו על מה להיות גאים. מעבר לפרוייקטים הללו אני גאה שהבאנו את התושבים לאמונה שהמועצה היא שלהם והם שותפים לקבלת ההחלטות – שאפשר לחלום איתם ולממש כל דבר. בכדי לקדם תהליכים צריך להצמיח שורשים ולייצר יסודות ותשתיות. אנחנו הובלנו תכנית ארגונית למועצה וקיבלנו קרדיט ממשרד הפנים, כזה שהעניק לנו 2.6 מיליון שקלים לפתח את המועצה כפי שאנחנו מבינים. העברנו החלטת מליאה על קריטריונים שבהם אנחנו משקיעים ביישובים ויצרנו מערכת בקרה על החלטות עם כלי שנקרא מיפוי יישובים שאנו עובדים מולם ונותנים להם מענה לצרכים שלהם בשיתוף ההנהגות והתושבים. זו יצירה של המסד הראוי והשורשים הנכונים בכדי שהעץ יהיה גם עמיד וגם גבוה. ההתנהלות הזו באה לידי ביטוי גם בתחום החינוך, בו ניתנות התשובות לכל השאלות ובו אנו משקיעים הכי הרבה. רואים את זה ברמת הבינוי, בפתיחת בית ספר, בהקמת בית ספר נוסף, בקרית חינוך עתידית שאנו מקדמים וכמובן בהשקעות שלנו בתחום הפדגוגיה. אנו מעשירים את התחום הבלתי פורמלי, הספורטיבי וכל הנושאים הללו כי אנו בטוחים ומאמינים כי השקעה באנשים היא השקעה במועצה".

"אנחנו מרגישים שהדרך היא נכונה"

במהלך כהונתו התבטא נור לא פעם על הקשיים הפיננסים והתזרימיים עמם מתמודדת המועצה, שאותם הוא הגדיר כירושה מההנהגה הקודמת, “קיבלנו מועצה שהייתה למעשה חדלת פירעון עם גרעונות עצומים. היה אפשר לכבות את האורות במועצה ומשרד הפנים אף רצה למנות לנו חשב מלווה. אבל אנחנו עמדנו בפרץ ובנינו תכנית לחמש שנים", משחזר נור, “סיימנו שלוש שנים מתוך החמש ועשינו כברת דרך אדירה. יש לנו עוד שנתיים בכדי להחזיק בסטטוס של מועצה איתנה. יחד עם זאת, למען הסר ספק, עשינו הפרדה מוחלטת בין התקציב השוטף לפיתוח ולא במקרה הצלחנו להביא לתנופה מרשימה ומואצת בכל קנה מידה ובכל התחומים. בחינוך, בתרבות, בהרחבות שהיו תקועות בגדעונה, בבית השיטה, באומן ובחבר. לשמחתי, למרות כל האתגרים, אני ישן מצוין בלילה. אנחנו מרגישים שהדרך היא נכונה. אנחנו גם לא מתביישים לחזור אחורה ולתקן כשצריך".

"השגנו תקציבים חסרי תקדים"

כחלק מההתמודדות עם האתגרים הכלכליים שעמדו ועדיין עומדים לפתחה של המועצה, הקפיד נור במרוצת השנים שהוא עומד בראש המועצה, כהחלטה מושכלת, לטפח את הקשרים עם העומדים בראש משרדי הממשלה השונים, “השגנו תקציבים חסרי תקדים", אומר נור, “החיבור של מקבלי ההחלטות לשטח הוא בראש סדר העדיפויות שלנו. בשנים האחרונות היו בגלבוע ראש הממשלה, שר החינוך, שרת התרבות, שר התחבורה וכל אחד ואחת שמגיעים לפה מביאים עמם תובנות שלא מתקיימות כשהם יושבים במשרדיהם בבירה ירושלים. לא במקרה התוצאות לא אחרו להגיע. הצלחנו להשתלב כך בהחלטה 922 שהובילה לקבלת תקציבים של מיליוני שקלים עבור תושבי הכפרים בגלבוע, בקבלת תקציב להקמת מגרש כדורגל במוקיבלה בתמיכת השרה רגב, ביחידת מעברים של משרד הרווחה ועוד".


"כבר לפני יותר משלוש שנים אמרתי שכולי תקווה שההצבעה על פי קהילות וקהלי יעד תבוטל ואזכה, על פי עשייתי, להערכה, כבוד ותמיכה מכולם. לשמחתי אני רואה את זה היום בשטח. אני בטוח שבבחירות הקרובות נראה את התמיכה בי חוצה מגזרים וקהילות"


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


הנשיא ריבלין מעניק לנור את אות התקווה הישראלית
הנשיא ריבלין מעניק לנור את אות התקווה הישראלית

"אני חש ששמים לנו מחסומים ומעצורים"

לצד החזון והאופטימיות הרבה ששוררת בקרבו של נור, הוא מתמודד מדי יום ביומו עם אתגרים, חלקם בירוקראטיים, כשגלגלי משרדי הממשלה מסתובבים אט אט. חלק מהאתגרים צפים בתוך יישובי המועצה. לדבריו, התהליכים המתסכלים באים לידי ביטוי בהנהלות של ועדים שלדבריו לא פועלים מתוך האינטרסים של התושבים, אלא מתוך מניעים פוליטיים זרים, “במקומות הללו אני חש ששמים לנו מחסומים ומעצורים ומי שנפגע בסופו של דבר אלו הם התושבים של אותם ישובים. לצד אלו מתסכל מאוד לראות כמה משרדי הממשלה לא מכירים את ההתמודדויות של המרחב הכפרי. הם לא מבינים מה זה שלטון דו רובדי של מועצה והנהגת יישוב ובמובן הזה התקציבים שעומדים לרשותנו לא יכולים לצמצם את הפערים. למרות זאת אנחנו חדורי מוטיבציה ומעבר לכך יש לי גם המון מילים טובות לומר על ממשלת ישראל”.

אילו נושאים הכי רגישים ומשמעותיים עומדים בימים אלה על סדר יומה של המועצה האזורית גלבוע?

"יש מספר נושאים שעולים בין היתר מהשונות של יישובי הגלבוע שעליה אנו מברכים, שונות שהיא אולי המהות של המועצה הייחודית הזו. אנחנו מאמינים שריבוי קהילות זה אחד הדברים הכי עוצמתיים שיש לנו בגלבוע. העובדת שיש פה מועצה עם אינטרסים שונים, עם פערים בין ישוב לישוב ואתגרים לרוב דורשת הקשבה, שיתופיות, שיח בגובה העיניים ושיתוף בין כולם, יהודים וערבים, חילונים, דתיים וחרדים. אתגר נוסף בא לידי ביטוי בהרחבות הרבות שבשטח המועצה ובהקמת ויצירת תשתיות הולמות. למדינה לוקח זמן לתכנן ולהניע תהליכים אבל הם יושלמו”.

"אנחנו נלחמים עבור החקלאים"

אחד הנושאים שבהם קולו של נור נשמע בתקשורת המקומית והארצית במינונים הכי גבוהים נגע למעמד החקלאיים בישראל בכלל ולגלבוע בפרט. נור עמד איתן לצד החקלאים במהלך מחאותיהם האחרונות והביע תמיכה באמירות נחרצות, “היעד צריך להיות היום למעשה הפיכה של התהליך, לבלום ולתמוך בחקלאים ובמעמדם הנשחק. אנחנו ראשונים בחזית הזו. היישובים שלנו משופעים בחקלאים מוצלחים ושורשיים שהם מלח ארץ. אנחנו נלחמים עבורם על מחירי המים, נלחמים כנגד הטרור החקלאי וכעת מנסים לקדם יחידת שיטור חקלאית במטרה לשמור על החקלאים והחקלאות שלנו ולהמשיך לפתח את התחום במועצה".
בחזרה לבחירות: אחד המאפיינים הבולטים במערכות בחירות שנערכו בעבר בגלבוע הוא התמיכה במועמד כזה או אחר על פי מגזרים וקהלי יעד. ההצבעות הללו באות לידי ביטוי בצורה מובהקת במגזר הקיבוצי, הערבי ובמושבים ברחבי הגלבוע. נור מכיר מקרוב את המספרים וטוען שבתום הבחירות האחרונות בהן זכה – הוא הכריז כי המשאלה שלו היא לראות את תושבי הגלבוע מצביעים בבחירות הנוכחיות ללא שיוך מגזרי, “כבר לפני יותר משלוש שנים אמרתי שכולי תקווה שההצבעה על פי קהילות וקהלי יעד תבוטל ואקבל אהבה, כבוד ותמיכה בקלפי מכולם. לשמחתי אני רואה את זה היום בשטח. אני בטוח שבבחירות הקרובות נראה את התמיכה בי חוצה מגזרים וקהילות".


"אנחנו טורחים ומשקיעים המון מחשבה איך לייצר קמפיין רגוע, שקול ומתון עד כדי כך שזה מטריד מדי פעם את הקמפיינר והפעילים שלי"


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]

 עובד נור יחד עם הדור הצעיר בגלבוע
עובד נור יחד עם הדור הצעיר בגלבוע

"בחבירה של סבירסקי למוטי כהן אין שום בשורה"

כחלק מהתעוררות הזירה הפוליטית בגלבוע, הודיע לפני מספר ימים עמיקם סבירסקי, חבר קיבוץ בית השיטה ומי ששימש כראש האגף הבטחוני חברתי במשרד הביטחון על תמיכה במועמד מוטי כהן. נור, כך נראה, לא הופתע מהמהלך ולדבריו הוא גם לא ישפיע ברמה האלקטוראלית בקלפיות, “בחבירה הזו אין שום בשורה", אומר נור ספק בציניות ספק ברצינות, “עמיקם בחר גם הפעם, כמו בעבר במתמודד שרץ נגדי. במובן הזה לא השתנה דבר, להפך, עמיקם הצטרף לשאריות של ההנהגה הקודמת בדיוק כמו עיד סלים. התושבים לעומת זאת בחרו במנהיגות אחרת ולכן אני חושב שלא נראה בקלפי שום ביטוי לחבירה הזו. במהות התושבים כפי שציינתי יידרשו לבחור בין האופק החדש לשלטון הקודם. אנחנו טורחים ומשקיעים המון מחשבה איך לייצר קמפיין רגוע, שקול ומתון עד כדי כך שזה מטריד מדי פעם את הקמפיינר והפעילים שלי. אני וחבריי לדרך כבר מסתכלים על היום שאחרי, במטרה שכולם ימשיכו לחיות יחד באחווה וברעות. גם מי שלא יצביע לי יהיה חלק מהתושבים שלי כשנמשיך את הדרך שלנו. עלי האחריות ואנחנו רוצים להוות דוגמא איך מנהלים מערכת בחירות ראויה ולא מתלהמת. אני מרגיש שהצד השני מנסה להוביל למקום אחר אבל אנחנו נהיה על המשמר. אנחנו נחשפים לתופעות של עבריינות מהצד השני, השתלטות על שטחים שבהם אסור לנהל קמפיין ועוד. נראה שהם מודאגים מאוד. לשמחתי בקרוב זה יהיה מאחורינו. ב-30 לאוקטובר כל תושבי הגלבוע חייבים להצביע בשביל להמשיך לממש את החזון. אנחנו לא מתקשטים בכוכבים. הכוכבים האמיתיים שלנו אלו הם תושבי הגלבוע".
מוטי כהן מסר בתגובה: "רק אומר בנושא זה 'הפוסל במומו פוסל'. גיניתי את ההתנהגות הפחדנית והעבריינית של השחתת שלטים- כשראש המועצה מצד אחד שומר על שתיקה ומהצד האחר שולח את אנשיו להשחית שלטים שלי ברחבי הגלבוע. אנחנו צריכים לזכור שיום אחרי הבחירות כולנו ממשיכים לחיות יחד ולכן, אני קורא לכל התושבים, כפי שהנחתי את הפעילים שלי מהיום הראשון, לשמור על קמפיין נקי חיובי ודמוקרטי. לשמחתי, התגובות שאני מקבל בשטח בפגישות עם התושבים מכלל המגזרים רחוקות מלהדאיג אותי. כמו בהרבה נושאים אחרים, ראש המועצה מעדיף לדבר מאשר לעשות ובמקרה זה לרוץ לתקשורת להשמיץ בלי לבדוק את העובדות. היה מצופה מראש מועצה טרם ישמיץ בתקשורת לשלוח את אגף הפיקוח שלו לבדוק את העובדות ולהבין שדבריו החמורים כביכול תלושים מהמציאות. כל פעולה שאני ואנשי המטה שלי מבצעים חוקית ומגובה במסמכים כדת וכדין. עובד נור בלחץ אדיר ולכן הוא בוחר להשמיץ בניגוד גמור מהעובדות".


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


משהו אישי

מאיזו דמות אתה שואב השראה, מי מודל לחיקוי בעבורך?

"אני חושב שהמנהיגים שאני מתחבר אליהם היו מנהיגים שקידמו את טובת הכלל מעבר לכל אינטרס אישי, לעיתים במחיר שהם נאלצו לשלם ויש רבים כאלה במסורת ישראל ובציונות. אני חושב שגם הציבור בגלבוע יודע לקבל ולהעריך החלטות שכאלה, שחלקן לא פופולאריות וחלקן הן לא המועדפות עליו. אין לי ספק שזה יבוא לידי ביטוי בקלפיות. כך מצמיחים מנהיגות. זהו תהליך ארוך, לעיתים הוא מייסר אבל הוא הנכון ביותר".

ממי קיבלת את העצה הטובה ביותר ומה היא הייתה?

"קיבלתי לאורך שלוש השנים האחרונות המון עצות טובות מראשי רשויות מכהנים ולשעבר, מבעלי תפקידים בכירים ומתושבים. אחד הדברים הטובים שאני מביא איתי לשליחות הזו היא היכולת להקשיב לאנשים וליישם דברים שהם לא בהכרח רעיונות שלי מקטן ועד גדול".

מה מהווה הגלבוע בעבורך?

"גלבוע זה הבית והוא חייב להיות הבית הטוב ביותר. אין לנו טוב ממנו בישראל. הגלבוע זו חלקת האלוהים הקטנה שלנו, הכי קסומה ונפלאה שיש בעולם ובכלל. יש לנו את התושבים הכי טובים בעולם, עם הכוחות הכי חזקים שיש בישראל ואנשים שבאמת רוצים לעשות ולייצור. צריך לזכור שכל היישובים קמו פה משממה ושיממון ויצרו יש מאין".

 

 

עפולה: מפגש פסגה של כל ראשי הרשויות באזור

|