"סינמה עמק": ילדי פרויקט YUAR עושים סרטים ונלחמים בגזענות

הנערים, כמאה במספר, מגיעים מיישובים שונים בעמק יזרעאל וסביבותיו- קיבוצים, מושבים, כפרים וערים. הם נפגשים פעמיים בחודש בארבעה צוותים, אותם מדריכות צמד מנחות- יהודייה וערביה ובדרך מגלים את הקסם שמתרחש כאשר בני אדם פשוט.. נפגשים. צילום: יערה פיק

פרויקט (Youth United Against Racism) YUAR הוא שמה של תכנית הפועלת במסגרת מוזיאון קיבוץ עין- דור, ומפגישה בני נוער יהודים וערבים למאבק בגזענות דרך עשייה קולנועית משותפת. במהלך התוכנית נפגשים באופן קבוע נערים ונערות יהודים וערבים, בני 14-15, ומחפשים יחד דרכים שונות להילחם בגזענות הקיימת באינטרנט, ברחוב ובמסכים, דרך המבע הקולנועי, תוך יצירת קטעי וידיאו קליפים וסרטים שיעלו בין השאר גם ברשתות החברתיות.
תוכניות ההפגשה הן חלק חשוב במערך הפעילות של המוזיאון, בניהולה של כרמלה ארנון. אף כי בהגדרתו הוא מוזיאון לארכיאולוגיה, מוזיאון עין דור הוא גם מרכז חינוכי, תרבותי וחברתי. תוכניות ההפגשה מממונות על ידי ארגון USAID, ארגון ששייך לקונגרס האמריקאי וממומן מכספי משלם המיסים האמריקאי.
YUAR היא תוכנית חדשה שנפתחה לאחר סיומה המוצלח של תוכנית חלא"ס (חיים ללא אלימות וסכסוכים) שהפעיל המוזיאון במשך שנתיים. בבסיס התוכנית עמד הרעיון של הפגשה והכשרת מנהיגות דרך כלים תרבותיים ואמנותיים של תיאטרון, היפ הופ, רשתות חברתיות וקולנוע.
הנערים, כמאה במספר, מגיעים מיישובים שונים בעמק יזרעאל וסביבותיו- קיבוצים , מושבים, כפרים וערים. הם נפגשים פעמיים בחודש בארבעה צוותים, אותם מדריכות צמד מנחות- יהודייה וערביה. לצידן של המנחות פועלים מנטורים מתחום הקולנוע, יהודים וערבים, שמלמדים צילום, משחק מול מצלמה וארט. סדנאות מעשיות (תפאורה, תסריט, בימוי, צילום ומשחק מול מצלמה), וז'אנרים שונים.
המדיום הקולנועי משמש גם כאמצעי של מפגש וגם של ביטוי עצמי. דרך העבודה המשותפת מתברר שעם כל השוני בתרבויות ובחברות, ילדים בני 14 עסוקים באותם דברים, באהבות, בשיברון לב, בדימוי גוף, ברשתות חברתיות, באבא, אמא, ובגיל ההתבגרות.
ביום חמישי הקרוב ייפגשו הילדים שוב, הפעם למפגש קולינרי בסימן החגים- מדורת ל"ג בעומר משולבת בסעודת איפטר, הסעודה המציינת את סיום צום הרמדאן. יהיה טעים.