נתניהו: "אנחנו לא רוצים לקרב את הפריפריה למרכז, אנחנו רוצים לבטל אותה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו, רעייתו שרה, שר התחבורה ישראל כץ וראשי ערים מכל האזור השתתפו היום בטקס חנוכת רכבת העמק. בתום הטקס חנכו רה"מ, רעייתו ושר התחבורה את קו העמק בנסיעה מתחנת עפולה ועד לפאתי בית שאן. "אנחנו לא רוצים לקרב את הפריפריה למרכז, אנחנו רוצים לבטל אותה. זה היה החזון, לבטל פריפריה וליצור רצף אחד וזה עבר בממשלה. לשמחתי הרכבת כבר יצאה מהתחנה", אמר נתניהו

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התחבורה והמודיעין ישראל כץ חנכו היום את תחילת ההפעלה הסדירה של קו רכבת העמק המחודש. זאת, לאחר תקופת הרצה של כשלושה שבועות.
עוד נכחו בטקס סגן שר השיכון ז׳קי לוי, ראש העיר עפולה יצחק מירון, ראש עיריית מגדל העמק אלי ברדה, ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל אייל בצר וראשי רשויות נוספים. לצד אישי הציבור נכחו באוהל רחב מימדים שהוצב במיוחד לטובת האירוע מאות מתושבי העיר והעמק ואישי ציבור נוספים.

מאות מתושבי הסביבה, מכובדים ואישי ציבור באו לחנוך עם נתניהו וכץ את רכבת העמק
מאות מתושבי הסביבה, מכובדים ואישי ציבור באו לחנוך עם נתניהו וכ"ץ את רכבת העמק

את פני הבאים קיבלו מאבטחי ראש הממשלה בשני מעגלי אבטחה מוקפדים – כשברקע ניצבה לה הרכבת בוהקת באדום.
את האירוע הנחה בחן רב גלעד עדין, לשעבר מגיש מבט בערוץ 1. על החלק האמנותי היו אמונות להקות הגבעטרון ששרה את השיר האלמותי ״עמק יפה, עמק שלי״ ולהקת עירונית של צעירי הקונסרבטוריון בעפולה. ביקורו של נתניהו עורר עניין רב בקרב אנשי התקשורת נוכח התחקיר ששודר יום קודם לכן בערוץ 2, בתכנית התחקירים של אילנה דיין "עובדה".

• שרה מרגישה "בבית"

"טסנו מעל שדות העמק, ואני רואה שדות, תלמים, שדות חומים וירוקים, ואני נזכרתי לפני כמעט חמישים שנה, 49 שנים, כחייל צעיר שלומד לנווט קודם ביום ואחר כך בלילה, נזכרתי שהלכתי פה בחורף, בבוץ שהגיע עד הברכיים. חשבתי הרבה זמן האם הקו הזה יכול לחזור לחיים, האם יכול להיות שיום אחד נראה את הרכבת פועלת" אמר נתניהו בראשית דבריו, "כל הנושא של מערכת התחבורה, הכבישים והרכבות בער בתוכי.
נדלק בי החזון ליצור מהפכה תחבורתית. הבעיה היתה כסף. כשרוצים לרשת את הצפון והדרום ולבטל פריפריה זה דורש 27 מיליארד שקל וכאן נוצר ויכוח עם כמה מ'ידידי׳. אלה אמרו שזה לא כלכלי, לא רנטבילי במילותיהם. אמרתי שאם ייבנו את הרכבות והכבישים התושבים יעשו בהם שימוש. זה היה החזון, לבטל פריפריה וליצור רצף אחד וזה עבר בממשלה. לשמחתי הרכבת כבר יצאה מהתחנה.
אני בטוח שוותיקי העמק משפשפים עיניים כשהם צופים ברכבת העמק חולפת על פניהם – כשהם מתרפקים על זיכרונות ילדותם שקמו לתחיה. למשפחה שלנו יש חיבור עם העמק. שרה רעייתי היא בת טבעון והיא נולדה בבית החולים העמק בעפולה. בצעירותה היא הייתה מטיילת על אותו תוואי מיתולוגי של רכבת העמק".

נתניהו וכ"ץ זה לצד זה.השאירו את המתיחויות בירושלים
נתניהו וכ"ץ זה לצד זה.השאירו את המתיחויות בירושלים

נתניהו הוסיף: "הגשמנו דבר מדהים בהשקת רכבת העמק. הקו הוא נדבך חשבו במהפכה התחבורתית וחיבור המדינה בעורקי תחבורה. צריך לחבר את כל המדינה מקצה לקצה. כשהמרחקים קצרים, אין שום סיבה שתהיה פריפריה. אנחנו לא רוצים לקרב את הפריפריה למרכז, אנחנו רוצים לבטל אותה. אנחנו מחויבים לכל תושבי ישראל ועושים הכל למען כולם. היום אני אומר תקנו דירות בצפון, עפולה זה כבר לא צפון, היא הפכה למרכז. בימים אלה אנו מחדשים את רכבת העמק ששבקה חיים לפני 65 שנה. אנו מחדשים אותה בהווה. הרכבת הזו תביא תועלת עצומה לעפולה, בית שאן, מגדל העמק וכל הערים באזור. האפשרויות לתעסוקה, תיירות, מסחר ועוד יתרחבו.
יש לנו עבר, הווה תוסס ויהיה גם עתיד. אני גם מאמין שיום אחד הרכבת הזו תהיה רכבת של שלום. יש לנו הסכם שלום עם ירדן, ויש אפשרות לעתיד חדש. זה לא ייקח יום או יומיים, אבל זה יכול לתת פירות שלום גם לשכנינו. הרכבת יוצרת עתיד חדש לכל תושבי הצפון והסביבה. אני מבטיח נמשיך לעשות בצפון את מה שאנו עושים בכל הארץ, להפריח ולקדם את ישראל".

• השר כץ: "התחייבנו לתת לאזרחים הזדמנות שווה.

שר התחבורה ישראל כץ התחבר לדבריו של ראש הממשלה נתניהו והוסיף: "כשהצבנו את השלטים על בנייה עתידית כל התושבים באזור שמחו – אבל חלקם היו ספקנים. היום שהרכבת נוסעת אי אפשר להסתיר את המציאות. 100.000 נוסעים, רק בשלושה השבועות הראשונים מאז החל הקו לפעול- הם ההתחייבויות שההבטחה מומשה והפרויקט כדאי וכלכלי.
אנחנו משנים כאן את היסטוריה של מדינת ישראל ומאפשרים לראשי הערים והתושבים לקבל את ההחלטות הנכונות. אלפי יחידות דיור ועסקים נפתחים במרחב בעקבות פעילות הרכבת. אנחנו נותנים גם תשתיות. ההחלטות הללו משנות מציאות – הלכה למעשה. אנחנו התחייבנו מצידנו לתת לאזרחים הזדמנות שווה. כשהמרחק מצטמצם – הפער מצטמצם. ככה כולם שווים וזה מה שקורה עכשיו. נאבקנו על הפרויקט הזה. אמרתי למתנגדים שהעונש שלהם יהיה שהם ייסעו ברכבת העמק עם משפחותיהם וייהנו וזה אכן קרה", סיכם השר כץ.
השר כץ ציין כי בתקופת ההרצה של קו העמק נסעו ברכבת יותר 100 אלף נוסעים, ומדי יום עולים כ- 5000 נוסעים בתחנות העמק דבר המעיד על הצלחתו של הקו. שר התחבורה ציין כי ניתן כיום לעלות בכל אחת מתחנות הרכבת ולנסוע חינם לכל יעד בארץ במשך שלושה חודשים ולאחר מכן ב- 50% הנחה לתקופה של שנתיים.


מירון פנה באופן אישי לנתניהו ואמר לו: "ראש הממשלה, אני מבקש בשמי ובשם כמה מחברי ראשי הרשויות, אנו חייבים ומבקשים לקדם בצורה מסודרת את התכנית לפיתוח הצפון והיא יכולה להיות המשך לצעד הבלתי רגיל של רכבת העמק"


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


שר התחבורה ציין כי בנוסף להסעת נוסעים יש לרכבת העמק תפקיד חשוב בהובלת מטענים וכבר השבוע השיקה הרכבת קו מטענים חדש מנמלי חיפה ואשדוד לבית שאן. לצורך כך הוקם מסוף מטענים זמני בבית שאן ובהמשך יוקם מסוף מטענים קבוע סמוך לתחנת שדה נחום שיפעל במשך 24 שעות ביממה. רכבת העמק תשמש בעתיד כפרוזדור תחבורה אזורי לתנועת סחורות בין אירופה והמזרח התיכון ותהווה חיבור לים התיכון וגשר של שלום. הקו משפר את החיבור בין הים התיכון לירדן ומשם למפרץ הפרסי וישמש כפרוזדור משלים לנתיב התנועה הימי המקיף את חצי האי ערב", אמר כץ.
שר התחבורה הוסיף כי הנחה לקדם את תכנון חיבור המסילה מבית שאן למעבר הגבול נהר הירדן (גשר השייח' חוסיין) שבעתיד יתחבר לרשת הרכבות הירדנית. רכבת העמק תוכל לשמש גם את הרשות הפלשתינית באמצעות שלוחה שתתפצל לכיוון ג'נין".

יום שמח לראשי הרשויות קרין וברדה עם השר כ"ץ וסגן השר לוי
יום שמח לראשי הרשויות קרין וברדה עם השר כ"ץ וסגן השר לוי

• מירון בפנייה אישית לנתניהו: "קדם בצורה מסודרת את התכנית לפיתוח הצפון"

בין הנאומים היו גם יצחק מירון, ראש עיריית עפולה שאמר: "עפולה מתנהגת כבר כמה שנים כאילו הרכבת כבר הגיעה. העיר בתנופת מואצת בין היתר בגלל רכבת העמק. הכדאיות הכלכלית היא לא הפרמטר היחידי למרות שאני בטוח שהפרויקט יהיה כלכלי בעתיד ורואים את זה כבר בימים אלה- כשבוחנים כמה רכבים חונים בחנייה הסמוכה לתחנת הרכבת. רכבת העמק תתרום לא רק לעפולה אלא לכל האזור".
בחלק האחרון של דבריו פנה מירון באופן אישי לנתניהו ואמר לו: "ראש הממשלה, אני מבקש בשמי ובשם כמה מחברי ראשי הרשויות, אנו חייבים ומבקשים לקדם בצורה מסודרת את התכנית לפיתוח הצפון והיא יכולה להיות המשך לצעד הבלתי רגיל של רכבת העמק. זו השלמה לחזון שלא תהיה פריפריה. גם ברמת בריאות, חינוך, תעסוקה ועוד. בסופו של יום- אני לא יכול שלא להצדיע לעוסקים במלאכה".

• ברדה: "הרכבת תהווה מנוע צמיחה"

ראש העיר אלי ברדה: "זהו מעמד היסטורי עם ראש הממשלה ושר התחבורה. הייתי שותף לחלום החזרת 'רכבת העמק' ולהקמת התחנה במגדל העמק. הרכבת תהווה מנוע צמיחה ומנוף נוסף וחשוב להמשך תנופת ההתפתחות של מגדל העמק בפרט ועמק יזרעאל בכלל".