ניר חבקין: "חזרתי כדי לנצח"

המניע שהוביל אותו חזרה לפוליטיקה המקומית, ("הבנתי שיש שתי אופציות, או שמישהו אחר עושה את זה או שזה יהיה אני. בחרתי באופציה השנייה"), המטרה המרכזית שהציב בקמפיין, ("לשנות את סדרי היום במועצה. אני לא רואה חזון ומעוף"), הרצון לחשוף את המצע שלו בפני כלל התושבים, ("אני עובר בית בית") והתחושה שהוא חש במפגשים, ("תושבי היישוב רוצים שינוי והם יקבלו שינוי”). ניר חבקין, מי שכיהן כעשור שנים בתפקיד ראש המועצה ברמת ישי נערך ליום הבוחר-30 באוקטובר ומבטיח לתושבים: “אני יודע מה צריך לעשות ואני יודע גם איך לעשות את זה"

אמצעי התקשורת ברחבי העמק מסקרים בשבועות האחרונים בהיקף נרחב את מערכת הבחירות ה"חמה" והתוססת בעפולה, עמק יזרעאל, בית שאן, מגדל העמק והגלבוע. אבל לצד רשויות ומועצות אלה רוחשות מערכות בחירות 'בועטות' ואמוציונאליות לא פחות ביישובי האזור ובין היתר גם ביישוב רמת ישי, בו מתמודדים על הבכורה לא פחות מחמישה מתמודדים. אחד המעניינים שמבינהם הוא ניר חבקין, בעיקר בשל העובדה שהוא כיהן בעבר במשך 10 שנים כראש המועצה, ועתה יוצא להסתערות חדשה על התפקיד, בדיוק כפי שעשה כמפקד צעיר בחטיבת גולני בה שירת בצעירותו. הוא פוליטיקאי מזן אחר. נטול גינונים. סחבק בלשון העם, אך לצד זה הוא מחושב, שוקל כל מילה בקפידה ומדגיש כל סוגייה 'לוהטת' בצורה הברורה ביותר.

"הפעילות הציבורית ליוותה אותי כל חיי"

חבקין, 59, נשוי לאורנה, אב לשני ילדים וסב לשני נכדים. הוא מתגורר ברמת ישי כבר יותר מחמישה עשורים. בעבר הוא כיהן כאמור כראש המועצה בין השנים 1998 ל-2008 ובמהלך שנים גם בעמדות אופוזיציה במועצה. בתפקידו הנוכחי הוא משמש כמנהל היישוב הקהילתי אחוזת ברק בעמק יזרעאל. בחודש ינואר השנה קיבל חבקין החלטה לחזור להתמודדות בזירה הפוליטית על תפקיד ראש המועצה, לדבריו, מתוך רצון להחזיר את התושב לראש סדר העדיפויות. “הפעילות הציבורית ליוותה אותי כל חיי", אומר חבקין, “בכהונה האחרונה, למרות שלקחתי פסק זמן מצאתי את עצמי עוסק כל העת בסיוע לתושבי היישוב. הבנתי שיש שתי אופציות, או שמישהו אחר עושה את זה או שאני חוזר לעשייה.  בחרתי באופציה השנייה. המטרה היא לשנות את סדרי היום במועצה. אני בטוח שתושבי המועצה זוכרים את הזמינות, האכפתיות, וקידום פרוייקטים משמעותיים ביישוב. כרגע לצערי אני לא רואה חזון ומעוף במועצה”.
למערכה הנוכחית מגיע חבקין למוד ניסיון, משני צידי המטבע, גם המנצח וגם המפסיד. אין לו בעיה להודות בטעויות שביצע שהובילו להפסד בהתמודדות האחרונה שלו על ראשות המועצה, ואחת המרכזיות בעיניו, בפרספקטיבה לאחור היא "חוסר השיווק והחשיפה של פעילותו הציבורית באותה עת", כפי שהוא מגדיר. כהוכחה הוא מציג חוברת בת 10 שנים ובה מוצגת פעילותו והפרוייקטים אותם הוא התכוון לקדם, “חלק מהדברים בוצעו, חלק לא בוצעו וחלק בוצעו באופן שאולי היה עדיף שלא יבוצעו כלל", הוא אומר.


“אני מציג בפני התושבים את הרעיונות שלי, החזון שלי וכמו תמיד אני פתוח לשמוע את כולם. בסופו של דבר כולנו רוצים שבעתיד יהיה יותר טוב ברמת ישי"


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


"אני פתוח לשמוע את כולם"

לאחר שסיים שתי כהונות בראשות המועצה המשיך חבקין בשנת 2008 לכהן כחבר מועצה. במהלך שנים אלה הוא גילה מעורבות רבה בנעשה ביישוב. בבחירות הקודמות בשנת 2013 הוא בחר שלא להתמודד. הוא מדגיש כי למרות זאת הוא מצא את עצמו מטפל בבעיות של תושבים על בסיס קבוע, בעיות שלדבריו היו ניתנות לפתרון בקלות אם היה רצון טוב יותר ממקבלי ההחלטות ברשות, וכן אכפתיות ומוטיביציה.
בכדי לזכות שוב באמון הבוחרים מנהל בימים אלה את הקמפיין שלו בקפידה, עם מפגשים יום יומיים עם תושבים ודמויות בעלות השפעה ביישוב, “אני מציג בפני כולם את הרעיונות שלי, החזון שלי וכמו תמיד אני פתוח לשמוע את כולם. אני עובר בית בית, בשיטה רציפה, עקבית, כמעט מדי ערב וחושף את המצע שלי. לשמחתי יש נכונות רבה מצד התושבים לשמוע את דבריי. אחרי שעברתי מפגשים עם תושבים רבים, אני יכול לומר באופן חד משמעי שתושבי היישוב רוצים שינוי ואותם תושבים יקבלו שינוי. הוא כבר בדרך. ברמת ישי יש רמת חיים טובה, אבל אין איכות חיים גבוהה. זה שמישהו נוסע ברכב יוקרתי ומתגורר בבית מרשים, לא אומר שיש לו איכות חיים נאותה".


"צריך לפתור את סוגיית הקליטה של בני הנוער הלומדים בבתי הספר התיכוניים. אם בעבר חשבתי שאין צורך, היום יש לתפיסתי צורך בבניית בית ספר תיכון חדש, שיקלוט את תלמידי היישוב ותלמידי האזור, בדיוק כפי שתלמידים שלנו נקלטו בבתי הספר בסביבה"


באילו נושאים מרכזיים אתה מתמקד בקמפיין שאתה מציג בפני התושבים?

הראשון הוא כמובן החינוך ואפתח בציון עובדה בנוגע לסדרי עדיפויות. כיום הצפיפות בבית הספר היסודי ביישוב גבוהה מאוד. הנתונים מצביעים על 700 ילדים בתא שטח מאוד מצומצם. בעבר זה הספיק, אבל היום נדרש מרחב גדול יותר. במקביל צריך לפתור את סוגיית הקליטה של בני הנוער הלומדים בבתי הספר התיכוניים. אם בעבר חשבתי שאין צורך, היום יש לתפיסתי צורך בבניית בית ספר חדש, שיקלוט את תלמידי היישוב ותלמידי האזור, בדיוק כפי שתלמידים שלנו נקלטו בבתי הספר של עמק יזרעאל והסביבה. החינוך ברמת ישי הוא בסדר, הוא טוב, אבל תמיד צריך לשאוף ליותר. הנושא השני שבכוונתי להתמקד בו הוא פיתוח אזור התעסוקה, המנוף הכלכלי של היישוב. לצערי יש פקקים עצומים ובלתי נסבלים בכניסה לאזור התעסוקה, יש מחסור בחנייה ועדיין לא פתחו כניסה נוספת מכיוון מערב. נושא נוסף וחשוב לא פחות הוא איכות החיים. נושאים נוספים שעליהם אני נותן דגשים במצע שלי הם איכות הסביבה, בניית גני משחקים חדשים, חידוש תשתיות ומתן מענה לפעילויות לגיל הזהב. אלו נושאים שמגיעים מהשטח, ממפגשים רבים עם תושבים”.

"נמל תעופה ברמת דוד? מבחינתי זה אסון"

המתמודדים בבחירות לרשויות באזור עמק יזרעאל והסביבה עוסקים בשלל נושאים הרלוונטים לאיכות הסביבה. אחד הנושאים הבוערים, שבהם כלל המתמודדים מתמקדים הוא הקמת נמל תעופה משלים לנתב"ג ברמת דוד. חבקין, חובב טבע מושבע, שמכיר כל פנינה בעמק, מתנגד באופן נחרץ להקמת הפרוייקט בעמק, “הדעה שלי מוצקה בנושא והיא כוללת התנגדות גורפת, מבחינתי זה פשוט אסון. לכן גם לאורך השנים לא הסתפקתי בהבעת דעה, אלא הצטרפתי להפגנות ומחאות. לתפיסתי מי שרוצה לטוס יכול לעשות זאת מנתב"ג או מנבטים. אפשר לשקול הקמת נמל תעופה גם במפרץ חיפה עם מסלול לתוך הים".


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


קבוצת החשיבה

למערכה הקרובה יוצא חבקין כשהוא מלווה בכוורת של חברים קרובים, צעירים ומבוגרים כאחד, תושבים ותיקים וחדשים, עם מנעד רחב של אוכלוסיות. “בניתי קבוצה של אנשים שאותה אני מגדיר קבוצת חשיבה. יש המון רעיונות במפגשים הללו, חלק אנחנו יכולים ליישם וחלק לא, אבל אפשר תמיד להקשיב. העובדה שאני תושב כל כך ותיק ברמת ישי הובילה אותי לאורך השנים ליצור קשרי חברות רבים  ושלשמחתי אתם חברים הולכים איתי דרך ארוכה. אני סמוך ובטוח שהם והמעגלים הקרובים שלהם יתמכו בי. יש לי גם חברים שאני יודע שהם לא יבחרו בי וזה בסדר גמור מבחינתי, כל אחד יכול לבחור כראות עיניו. אני יכול להבטיח שנמשיך להיות חברים גם אחרי בחירות ונשים את ההיבט האמוציונאלי בצד, הרי כולנו נמשיך לגור בישוב. אני מעודד מאוד מהתמיכה של קבוצות צעירות ביישוב ואוכלוסיות נוספות. בסופו של דבר כולנו רוצים שבעתיד יהיה יותר טוב ברמת ישי. אני באופן אישי יודע מה אני רוצה, אני יודע מה צריך ואני יודע גם איך לעשות את זה. חזרתי לכאן כדי לנצח".