מתעורר לחיים חדשים

עסקים חדשים שנפתחים, סצנה תרבותית חדשה ומרעננת, מרחב תצוגה ובמה לאומנים מקומיים, תמיכה אוהדת של הרשות, מסעדת שף עם מטבח פתוח שאוטוטו תפתח את שעריה ומשימת על מרכזית: להפוך לאטרקציה תיירותית מושכת, מעודכנת ו'שיקית' לתושבי בירת העמק ובכלל. השוק העירוני הישן בעפולה 'מנער' אבק של שנים – עם רצון להיות הדבר הבא

מי לא אוהב לטייל בשווקים אותנטיים מלאי ריחות, טעמים וצבעים? כולנו, זה ברור. הטרנד של שווקי אוכל ותרבות תופס תאוצה בשנים האחרונות בערים שונות בישראל ואפשר לראות זאת בשוק מחנה יהודה הטרנדי והתוסס בירושלים, שוק רוטשילד-אלנבי בתל אביב, השוק המתחדש בעכו העתיקה ובקרוב גם תושבי עפולה יוכלו ליהנות משוק חדש ואופנתי שכבר קורם עור וגידים בימים אלה ממש במתחם השוק הישן.

כבר לא מחוץ לתחום

השוק העירוני הישן בעפולה הוקם בשנת 1973 לפני כ-46 שנים וידע ימים יפים יותר כאשר היה מרכז המסחר של העיר עפולה שאירח מדי שבוע מאות ואלפי צרכנים מעפולה והסביבה שבאו לרכוש ממיטב הפירות והירקות של חקלאי העמק לצד בגדים, מאכלים, תבלינים, אביזרים לבית, בעלי מלאכה קטנים שהציעו את שירותיהם כגון תופרות, זגגים, ספרים, חנוונים ועוד שהציעו מרכולתם לבאי השוק. ב-15 השנים האחרונות, במקביל להתפתחות העיר ובעקבות תהליכים שונים בעולם הנדל"ן, המסחר, וכן הקמתו של השוק החדש לא הרחק משם, נהפך ממרכז לשוליים. השוק הוזנח ולמעשה ננטש – כשנותרו בו הסוחרים הוותיקים.

הצעד הראשון היה פתיחתן של מסעדות אוכל מהיר בעיקר בחלקו החיצוני של השוק הפונה למרכז העיר שהחלו למשוך קהל בעיקר בשעות הצהריים. במקביל, זיהו חברי קהילת האמנים של "תנועת תרבות" הארצית שהשתקעה לפני למעלה מעשור בעפולה את הפוטנציאל הטמון במתחם הישן. "השוק היה עד אז מחוץ לתחום המחשבה שלנו", מספרת מור ליפשיץ על הנקודה בה החליטה יחד עם חברותיה גילי ברק, סיון ג'ינו ובהמשך הצטרפה אליהן גם מאשה דוב שפתחה את חנות "הבאסטה" להיכנס לשוק הישן ולפתוח את 'ואהבת' – אומנות חדשה בשוק הישן, מרחב תצוגה ובמה לאומנים מקומיים ואומנים צעירים המחפשים במה, כאן, בעפולה. המקום החל למשוך יותר ויותר צעירים ובמקום החלה להתחולל תרבות חדשה, צעירה, אוונגרדית ומעניינת בסמטאותיו הצרות של השוק הישן והנוסטלגי.  


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


על הפרק: הקמת וועד שוק דמוקרטי חדש

בחודשים האחרונים תופסת הסצנה בשוק מקום מרכזי בתרבות פנאי של הצעירים המקומיים וברשות המקומית החליטו להגביר את התמיכה בחבר'ה הצעירים. ראש העיר אבי אלקבץ הנחה את אנשיו לסייע ולתמוך והוחלט כי הרשות המקומית בשיתוף קהילת האמנים של 'תנועת תרבות' יתחזקו ויחדשו את המקום יחד. "כיום יש לנו תמיכה גדולה ורצון לדחוף יחד את חידוש השוק הישן", סיפרה ליפשיץ על שיתוף הפעולה עם הרשות והוסיפה: "ישנן פגישות ומחשבות על סיוע בתחזוקת המבנה, חבירה של מחלקת תרבות לאירועי התרבות של 'ואהבת' ואפילו מחשבה לפתוח חנויות נוספות שבבעלות העירייה ואינן פעילות כיום". עוזר ראש העיר המוביל את הנושא מטעם הרשות, אורן אקיקוס, הוסיף: "אנו בוחנים בימים אלה מספר רעיונות נוספים במטרה להפוך את השוק לאטרקציה תיירותית מושכת".

ומה עם הסוחרים הוותיקים? לדברי החבר'ה הצעירים הכל נעשה בשיתוף פעולה מלא עם הסוחרים הוותיקים שמחבקים ומסייעים לרוח החדשה שנכנסה לשוק שהיה כזכור לא פעם על סף סגירה. "כחלק מכל הפעילות שלנו אנחנו בשיח שוטף ויומיומי עם הסוחרים הוותיקים בשוק ועושים פעולה קהילתית במקום שגם תביא בעתיד לפעילויות משותפות ואפילו בתקווה להקמת וועד שוק דמוקרטי חדש", מספרת ליפשיץ.

קהל צעיר בשוק הישן
קהל צעיר בשוק הישן

[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


אוכל, מוזיקה ותרבות

בימים אלה יכולים ליהנות הבאים לשוק הישן משוק פתוח פעם בשבוע ביום שלישי, פעם בחודש אירוע מוזיקה המארח אומנים ומוזיקאים/יות, תערוכות מתחלפות ופעמיים בחודש ג'אם סשן למוזיקאים. לצד האירועים החלו להיפתח במקום עסקים חדשים כגון גלריות שפתחה הרשות עבור ציירים המועסקים על ידה, חנות חדשה של אומנית מקומית חברה ב"קהילת האומנים" תחת השם "הבאסטה", חנות 'יודאיקה' חדשה, ובקרוב אף תיפתח מסעדת שף עם מטבח פתוח ובר – "מסעדת שוק" של תושב העיר שעוסק בתחום המסעדנות וחלם במשך שנים להקים מסעדה טרנדית בשוק העירוני הישן שלבטח תגרור אחריה יזמים צעירים זריזים נוספים שיחטפו את הנכסים והחנויות הנטושות שרף השכירות שלהן נמוך מן הסתם ויפיחו בהן חיים.

ביום שישי האחרון, במסגרת אירועי העצמאות התקיימה הפקה נוספת "אפטר עצמאות" מסיבת רחוב שמשכה צעירים רבים לאירוע רחוב ססגוני בשיתוף מרכז הצעירים ו"שחקים" עפולה. "התפקיד שלנו זה להיות זרז לתהליכים קהילתיים וחברתיים ואני שמח שראש העיר רתם גם את שחקים לסייע לפיתוח וקידום המיזם הנפלא הזה", אמר מנכ"ל שחקים דניאל בן.

בהמשך מתכננים הן ברשות והן בקרב החבר'ה הצעירים למשוך עסקים חדשים נוספים כגון גלריות, סטודיו, מסעדות ועסקים חדשים וצעירים. "המטרה המרכזית שלנו היא הפיכת השוק בשיתוף הרשות למרכז תרבות חברתי רלוונטי נוסף בעיר שיהווה אבן שואבת אטרקטיבית בנוף העירוני של עפולה מבחינה תרבותית, תיירותית ועסקית באמצעות משיכת עסקים נוספים, קיום סיורים, ואפילו הפקת פסטיבל מרכזי שנתי בשוק. החזון שלנו לפעולה מתמקד בחידוש השוק העירוני הישן דרך הפעולה התרבותית קהילתית בשוק אשר יכולה ליצור תסיסה חדשה ומרעננת, בבחינת- ה'שוק כמגרש משחקים'. הרצון הוא ליצור ביחד אירועים, התרחשות חדשה, יחד עם שחקים, מרכז צעירים והרשות המקומית כמובן", סיכמה ליפשיץ.

עצמאות בעפולה: כך ייראו חגיגות ה-76 למדינה בעיר

|