מתנה של אהבה

יפעת בן הרוש מהיישוב הקהילתי שמשית בעמק יזרעאל, אובחנה כחולת סרטן השד לפני מספר חודשים. בעת האחרונה, ברגישות ומסירות היא מסייעת למטופלות במרכז הרפואי זיו בצפת להתמודד עם אובדן השיער, הפגיעה בעצבים ההיקפיים ויתר תופעות הלוואי של הכימותרפיה – באמצעות גיוס כיסויי ראש, כפפות וגרבי קרח

יפעת בן הרוש (41) מהישוב הקהילתי שִמשית בעמק יזרעאל, המטופלת במחלקה האונקולוגית במרכז הרפואי זיו בצפת, מסייעת לנשים, החולות כמוה בסרטן השד, להתמודד עם אובדן השיער והפגיעה בעצבים ההיקפיים כתוצאה מהטיפול הכימותרפי, על ידי הענקת  כיסויי ראש לכל מטופלת החפצה בכך, רכישת כפפות וגרבי קרח למזעור הנזקים העצביים וגיוס תרומה למקפיא עבור המחלקה. בן הרוש, שאובחנה בקיץ האחרון עם סרטן השד וחייה השתנו באחת ללא היכר, אומרת כי מרגע האבחון, הכל היה מהיר מאוד.

"אחרי התספורת לא הייתי מסוגלת להביט על עצמי במראה"

"אמרו לי שתוך כעשרה ימים אאבד את השיער, אולם עד שהנשירה החלה, לא באמת האמנתי שזה יקרה לי", שחזרה בן הרוש, “כשהשיער החל להיאסף בכמויות על המברשת הבנתי שאין ברירה ואני חייבת לפעול, כי הרי להסתובב עם קרחות מוזרות ואקראיות על הראש, זו לא אפשרות, אז הסתפרתי קצוץ. כמעט קרחת. אחרי התספורת לא הייתי מסוגלת להביט על עצמי במראה. הייתי חייבת לכסות את הראש. בתור אישה חילונית, לא באמת הכרתי את העולם הזה של כיסויי ראש. הרי ביומיום לא הסתובבתי עם כובע, או מטפחת. למזלי, באותה העת הגיעה אלי חברה דתיה והביאה איתה שתי שקיות ענקיות מלאות בצעיפים. החברה הראתה לי שלב אחר שלב איך לקשור את הצעיפים במגוון סגנונות וכשהלכה, השאירה לי את השקיות המלאות", אומרת בן הרוש ומוסיפה: "במהלך הטיפולים הבנתי שאני לא לבד בעניין ושקיים קושי אדיר עבור נשים בסוגיית אובדן השיער וההיערכות לקראתו. גם לנשים מבוגרות אובדן השיער הוא קשה וגם לנשים צעירות. רציתי ליזום משהו שיקל ולו במעט על התהליך וכך נוצר הרעיון לגייס בעזרת חנות יד שנייה בשמשית, צעיפים ומטפחות כתרומה לנשים המטופלות במחלקה האונקולוגית במרכז הרפואי זיו. מדובר בתשורה שגם נותנת מענה פרקטי לבעיה וגם משמחת את הלבבות ומעודדת. בקיצור: מתנה של אהבה".

הצעיפים שגויסו ונמסרו עבור הנשים
הצעיפים שגויסו ונמסרו עבור הנשים

מאות צעיפים הגיעו לחנות היד שנייה ביישוב שמשית, לאחר שבן הרוש פרסמה מודעה הקוראת לאיסופם למען חולות הסרטן. הצעיפים עוברים כביסה ואיטום בשקיות אריזה על מנת לשמור על הסטריליות שלהם וכל מי שמגיעה לטיפולים הכימותרפיים או להקרנות, מקבלת צעיף במתנה. יפעת בן הרוש לא הסתפקה במיזם הצעיפים ואף גייסה תרומות לרכישת כפפות קרח, גרבי קרח ומקפיא למחלקה האונקולוגית בזיו.

הטיפול הכימי אשר תורם להישרדותם של חולי סרטן רבים, עלול לגרום לנזק עצבי בכפות הידיים והרגליים ולפגום עמוקות באיכות החיים. בקרב נשים עם סרטן השד קיימת שכיחות גבוהה לנזק העצבי כתוצאה מכימותרפיה, הקרוי בשפה הרפואית: נוירופתיה פריפרית.

(CIN-Chemotherapy Induced Neuropathy). פגיעה בעצבים ההיקפיים מתבטאת בחולשה וכאב בקצות הגפיים (כאב בהבזקים, או דמוי מכת חשמל, חד מאד או שורף), רגישות קיצונית למגע או אובדן תחושה בגפיים, רדימות, נימול ועקצוץ וכן תחושות כלליות של חוסר קואורדינציה ויציבות, סחרחורת וקושי בשימוש בידיים וברגליים. התסמינים הללו לא רק פוגעים באיכות החיים של המטופלים, אלא עלולים אף להוביל לכך שמטופלים יפסיקו את הטיפול מוקדם מכפי שרצוי להחלמתם. חוקרים מצאו כי לבישת גרביים וכפפות קפואות במהלך טיפולים כימותרפיים מסייעת למנוע התפתחות של נזק עצבי בגפיים ומקלה על חומרת התסמינים.

יפעת עם הצוות הרפואי
יפעת עם הצוות הרפואי