מתכוננים לתכנון הפרישה: מושגים שכדאי להכיר

בעת הפרישה לפנסיה תצטרכו לקבל כמה החלטות משמעותיות שכנראה ישפיעו על יכולתכם למצות את קצבת הפנסיה ואת הטבות המס שתהיו זכאים להן. הכירו את המושגים שילוו אתכם כל הדרך אל הפנסיה כדי ליהנות כמה שיותר מתקופה זו. מאת דסי ניר. תמונה: shutterstock

ככל שגיל הפרישה מתקרב, תתחילו וודאי לשמוע יותר ויותר על האפשרויות שעומדות לפניכם. מרבית הפורשים נחלקים לאלה שסופרים את הדקות עד הפרישה ולאלה שחרדים מפניה ומעדיפים לטמון את ראשם בחול ולקוות שהיא תסתדר מאליה בלי שישימו לב. בין אם אתם שייכים לקבוצה הראשונה או השניה, כדאי להתכונן לקראת הפרישה ולתכנן אותה היטב כדי למקסם את קצבת הפנסיה הצפויה לכם ואת הטבות המס שתוכלו לקבל. ריכזנו עבורכם תשעה מושגים שכל פורש לפנסיה חייב להכיר:

מקדם המרה

מקדם ההמרה או המקדם לקצבה, הוא נתון מספרי שבאמצעותו מתרגמים את סכום החיסכון שלכם לפנסיה לקצבת הפנסיה החודשית שתקבלו לאחר הפרישה. כלומר, אם חסכתם מיליון ש״ח עד הפרישה ומקדם ההמרה שלכם הינו 200, קצבת הפנסיה שתקבלו תעמוד על 5,000 ש״ח בחודש. טבלאות מקדמי ההמרה בקרן הפנסיה נקבעות על פי מינכם, שנת הלידה, מועד תחילת קבלת הפנסיה, מצב משפחתי, שנת הלידה של בני הזוג, שיעור הקצבה לבני הזוג וליתומים במקרה פטירה, ותקופת הבטחת התשלומים שבחרתם. טבלאות אלו מתעדכנות מעת לעת.

קצבה מזערית והיוון קצבה

קרן הפנסיה מחויבת לשלם לכם את החיסכון שלכם כקצבת פנסיה חודשית. אם בכל זאת תרצו לקבל את הכסף כסכום חד-פעמי תידרשו לבצע היוון קצבה. תוכלו לבקש להוון את קצבת הפנסיה רק אם אתם מקבלים לפחות קצבת פנסיה מזערית בסכום של 4,512 ש״ח מדי חודש, נכון לשנת 2019. ישנה גם אפשרות להוון רק חלק מקצבת הפנסיה לתקופה של עד 5 שנים, במהלכה תקבלו קצבת פנסיה מופחתת. היוון חלקי לא מותנה בקבלת קצבת פנסיה מזערית.

תקופת הבטחה

הקצבה מקרן הפנסיה תשולם לכם עד יום מותכם. בעת הפרישה לפנסיה תידרשו לבחור האם תרצו להבטיח מספר מסוים של קצבאות פנסיה שהקרן מתחייבת לשלם בכל מקרה במהלך תקופת ההבטחה. אם תלכו לעולמכם לפני שתקבלו את כל הקצבאות שהובטחו לכם, השארים שלכם ימשיכו לקבל אותן ורק לאחר מכן יקבלו את קצבת השארים בהתאם לתנאי הזכאות שלהם. ניתן לבחור תשלומים מובטחים 60, 180,120 או 240 (בתנאי שגיל הפנסיונר לא יעלה על 87 במהלך תקופה זו).

קצבה מזכה וקצבה מוכרת

קצבה מזכה הינה קצבת הפנסיה שתוכלו לקבל מכספי החיסכון הפנסיוני שצברתם לאורך שנות עבודתכם. על הקצבה המזכה תהיו זכאים לפטור ממס עד התקרה בחוק, ובהתאם לסכום ההטבות שאולי כבר ניצלתם בעבר אם משכתם את כספי הפיצויים לאחר עזיבת עבודה. את הפטור ממס יש לבקש החל מגיל הפרישה (62 לנשים ו-67 לגברים) והוא נקבע על ידי פקיד השומה במס הכנסה. כדי להימנע מתשלום מס כפול, רשות המסים מבחינה בין הקצבה המזכה לבין קצבה מוכרת, הנובעת מחסכונות שצברתם לאורך השנים שלא קיבלו הטבות מס בעת ההפקדה כמו בחיסכון הפנסיוני. תוכלו לקבל קצבה מוכרת מחסכונות בקופת גמל להשקעה, מהפקדות לחיסכון הפנסיוני שהיו מעבר לתקרה המותרת לצורך הטבות המס, או מקופת גמל שקיבלתם בירושה למשל.

טופס 161ד

תחת השם הסתום מסתתרת הצהרה חשובה לרשות המסים, המפרטת כיצד תרצו למשוך את כספי הפנסיה שלכם, כקצבה חודשית או כסכום חד-פעמי, והאם אתם מתכננים להמשיך לעבוד לאחר התחלת קבלת קצבת הפנסיה. לפי הנתונים שתמלאו בטופס יחושב היקף הפטור ממס שיחול על הקצבה המזכה שלכם. את הטופס חייבים להגיש כאשר אתם מתחילים לקבל קצבת פנסיה.

אנונה

רובנו יודעים שניתן לקבל קצבת פנסיה חודשית מקרן הפנסיה ושבמקרים מסוימים, כפי שהסברנו קודם לכן, נוכל גם למשוך את החיסכון הפנסיוני כסכום חד-פעמי באמצעות היוון הקצבה. עם זאת, מעטים מכירים את האפשרות הנוספת לבצע משיכה חודשית מחסכונות נוספים שיש ברשותנו כגון קרן השתלמות, קופת גמל להשקעה או פוליסת חיסכון וגם מחיסכון פנסיוני ישן שניתן למשוך אותו כסכום חד-פעמי. אנונה היא מעין הוראת קבע למשיכה חלקית של כספי החיסכון מדי חודש, עד תום החיסכון ולא עד מותנו כמו בקרן הפנסיה.

תיקון 190

תיקון לפקודת מס הכנסה שנעשה בשנת 2012 וידוע בשמו ׳תיקון 190׳. תיקון זה מאפשר, בין היתר, לחוסכים שעברו את גיל 60 וכבר יש ברשותם קצבת פנסיה מזערית להפקיד חסכונות נוספים לקופת גמל או לחיסכון פנסיוני אחר וליהנות מאפשרות למשוך אותם כקצבה חודשית פטורה ממס, או כסכום חד-פעמי שעליו יחול מס רווחי הון נומינלי בשיעור 15% – זאת לעומת 25% ריאלי באפיקי השקעה אחרים.

הפרישה שלכם לפנסיה היא נקודת ציון משמעותית בחייכם וחשוב להכיר את המושגים שילוו אתכם בשנים הקרובות. ככל שתגיעו אליה מוכנים יותר, כך תוכלו ליהנות יותר מפירות עמלכם לאורך השנים. בשנים האחרונות מציעים מקומות עבודה רבים סדנאות הכנה לפרישה כדי לתת לכם רקע כללי בנושא. שקלו גם להיעזר באיש מקצוע שיוכל לבצע עבורכם בדיקה מקיפה של כל הזכויות המגיעות לכם ולבנות עבורכם תכנית מסודרת לשימוש בכל הנכסים העומדים לרשותכם, מיצוי זכויותיכם והטבות המס שעשויות לעמוד לרשותכם וכן תכנון הנכסים שתשאירו אחריכם ליקיריכם. קראו עוד על הזכויות שלכם באתר כל זכות. כשמגיעים מוכנים, יהיה לכם קל יותר לצאת לפנסיה וליהנות מהזמן שהתפנה לכל הדברים שחשובים לכם.