משפצים או בונים בית? טיפים לסיום הפרוייקט ולא על מדרגות הרבנות

אם אתם עומדים לשפץ או לבנות קבלו קבלו כמה טיפים ממעצבת הפנים עדי זילברברג שיעזרו לכם לעבור את התקופה המורכבת בשלום. המחשה: צילום ע"י אלכס קרוואלו

להיכנס לפרויקט לשיפוץ הבית או לבנות בית מאפס זהו תהליך מורכב מאוד. וכמי שעברה תהליך בניית מבנה מסחרי לעסק המשפחתי (בדיוק כמו תהליך בניית בית רק מורכב עשרות מונים יותר ) וחשופה כמעצבת פנים לאלו העוברים תהליך בניית בית, שיפוץ, שדרוג, כמות האנרגיות המושקעות בתהליך הוא כל כך עצום ויכול אף להיות שחלקכם קוראים שורות אלו, מוציאים קול אנחה לאור הזיכרונות  התקופה הלחוצה "ההיא".
באופן פרדוקסלי, דווקא התקופה האמורה להיות סימן להתחדשות ופרק חדש בחיים יכולה להפוך בנקל למשבר גדול  ואף מפץ בזוגיות.
היעדרויות ממקום העבודה, התנהלות מול אנשי מקצוע עצמאיים שמגיעים מתי שנוח להם או מחליטים לא להגיע על דעת עצמם על בסיס יום יומי, סנכרון של לוח זמנים בין אנשי המקצוע השונים, שלא תמיד מתחשבים אחד בשני ואף לעתים עושים מניפולציות בין בני הזוג, תזרים כספי לחוץ, דעות שונות ומתח המתווספים לחיי השגרה הלחוצה בארץ ממילא (עבודה, ילדים ומה שביניהם) יכולים להוות קרקע פוריה למריבות וחיכוכים.


בתקופה הזו הזוגיות עומדת למבחן, אל חיי השגרה היומיומית של עבודה, ילדים וניסיון למצוא רגע לעצמך נוספו גרומי לחץ רבים, מול ספקים, חילוקי דעות על על עיצוב ותקציב ועוד


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


כאשר מדובר בתקופת השיפוץ תכפילו את כמות הלחץ, האנרגיות וההוצאות הרבות שמתגלות והתחושה שנוצרת שהן אף פעם לא נגמרות. למעשה, אנחנו מוצאים את עצמנו עדיין מנהלים חיים שגרתיים ורגילים גם לאחר שהוספנו לעצמינו עוד תפקיד של ניהול מורכב בתחום שאנחנו בכלל לא מכירים.
והזוגיות? פתאום בתהליך השיפוץ/הבנייה, אנחנו מגלים על עצמינו ועל בני זוגנו תכונות שלא הכרנו (וגם אם הכרנו, לפעמים הן היו רדומות יותר או במינון נמוך ), לעיתים אנחנו מגלים שבן הזוג חושב לגמרי אחרת מאתנו, הטעם שלו הפוך מהטעם שלנו, הוא חושב רק תקציבית והיא חושבת גם על המראה החיצוני.
הוא מחפש את הזול על מנת לחסוך בעליות והיא רוצה איכותי (כמובן שגם להפך, יש גברים שגם להם האסתטיקה חשובה לא פחות).
פתאום אנחנו מגלים מגלים מי יותר אסרטיבי מול אנשי המקצוע, ומי מעדיף לעמוד ב"פרונט" ומי ב"באק". כל אלו הן דוגמאות למצבים שיוצרים מתחים (בעיקר בניהול התקציב או יותר נכון בחוסר ניהול תקציבי).


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


אנחנו מוצאים את עצמנו עומדים מול אנשי מקצוע ומתווכחים, רגעים שבהם האגו מתחיל לצוץ, מי צודק ומי לא, מי יודע ומי פחות. לעתים עד כך שבאופן קצת הזוי, אנשי המקצוע מוצאים את עצמם משמשים כמגשרים בין בני הזוג, על מנת שכל הצדדים יהיו מרוצים.
ובל נשכח את הויכוחים שנמשכים אל תוך הלילה, בסופי שבוע ולעיתים אף 24 שעות.

• אז איך בכל זאת נצליח לשמור על הזוגיות בתקופה זו?

ראשית, חשוב להבין שלהיכנס לתהליך שיפוץ או בנייה של בית ללא כל רקע מקדים, יכול בקלות להפוך למשבר גדול. לכן כפי שאין אנו מחליטים על דעת עצמינו איזו תרופה לקחת כשאנו חולים ואנו פונים לרופא או למספר רופאים להתייעצות, כך גם מומלץ מאוד נפנה לאנשי מקצוע מתחום הבנייה, בראש ובראשונה עבור התייעצות להבנת התהליך שאליו אנחנו עומדים להיכנס.
במידה ובכל זאת החלטנו להיכנס לתהליך הבנייה והשיפוץ ללא עזרה של ליווי מאנשי מקצוע (תכנון ,פיקוח וכו') חשוב להבין את גודל התהליך של שיפוץ, לערוך לו"ז וחלוקת תפקידים בין בני הזוג על מנת שאחריות והנטל תתחלק בין השניים.

בהתנהלות  נכונה אפשר תמיד לראות קצה האור בשיפוץ או בניית הדירה
בהתנהלות נכונה אפשר תמיד לראות את האור בסיום שיפוץ או בניית הדירה

בנוסף, כדאי לנסות להגדיר שעה ביום שבו אנו יושבים אחד עם השנייה ומשוחחים על כל מה שעבר בתהליך היומי על מנת לנסות ליישר קו. הכי הכי חשוב בעמידה מול אנשי המקצוע להיות גוף אחד ולא ל"שבור" את המילה אחד של השנייה מולם – דבר שלעתים יכול להתגלות כחולשה מול אנשי המקצוע ויכול להוביל למניפולציות רגשיות.
אל לנו לשכוח מהי המטרה של תהליך הבנייה או השיפוץ. הרי בסופו של דבר למען מי אנחנו משפצים או בונים אם לא למען משפחתנו, ילדנו, בן זוגנו ולעצמנו. כל רצוננו בסופו של דבר הוא ליצור למשפחתנו איכות חיים טובה ומפלט פרטי מיום עבודה מפרך  וארוך, מקום שירגיע אותנו, שבו נוכל להתפרק ולהתרפק ונקבל את השלווה שעבדנו קשה עבורה.

 

בהצלחה

עדי זילברברג – מתכננת ומעצבת פנים המתמחה בעיצוב חלל וזרימה במרחב ולעיתים אף ממלאת מקום של מטפלת זוגית ואישית בתהליך הבנייה.
ניתן לפנות בשאלות וקביעת פגישת ייעוץ במייל: adizilberberg@gmail.com  
או בטלפון 050-2600627