משפחה, מודל 2016

השינויים האקוטיים והמשמעותיים שעוברים על התא המשפחתי המוכר ולפרטים בתוך אותה משפחה מובילים להתמודדויות מורכבות ומאתגרות לרוב. תוסיפו לזה את העידן הטכנולוגי מרובה הערוצים והגירויים ובכלל קיבלתם מתכון פוטנציאלי לכאב ראש מתמשך. אז איך אנחנו מוצאים את עצמנו שוחים בנהר הסוחף הזה? ליניב גל, פסיכודרמתיסט ומאמן אישי מעפולה, מקים ה-"המרכז להתקשרות משפחתית", כמה פתרונות מעניינים. המחשה: ע"י ראיין פולל

לגלות את היכולת מחדש: כל אדם באשר הוא מתמודד בעידן הנוכחי בו אנו חיים עם שאלת המסוגלות והפער שבין המצוי לרצוי. לתוך המעגל הזה עולות סוגיות נוספות ובהן היכן מצויים ערכי הזוגיות והמשפחה לקראת סוף שנת 2016? בשאלה זו עוסק יניב גל מזה שנים רבות.

• "תחושת הניכור שהחברה שלנו חווה בתקופה זו היא מהנוראיות ביותר שחווינו עד כה"

יניב גל. פסיכודרמטיס וקואוצ'ר
יניב גל. פסיכודרמטיס וקואוצ'ר

גל, 37, תושב רובע יזרעאל בעפולה, נשוי ליעל ואב לעומר ויהלי הוא פסיכודרמתיסט ומאמן אישי, בעל תואר בי.איי בקרימינולוגיה ובלימודי MA בייעוץ אירגוני למוסדות חינוך, מרצה ומנחה סטודנטים לפסיכודרמה והנחיית קבוצות במכללת תילתן. "הערכים והערבות ההדדית עליהם צמחנו הם לא כתמול שלשום", אומר גל, "השפה המשפחתית השתנתה והוחלפה בשפת העסקים. זה בא לידי ביטוי בשפה ובאופן הצגת התקשורת השפתית. אם אז.., מה יוצא לי מזה…, תחליף את זה…. ותעביר את זה…בין רגע הפכנו ליחידת רווח והפסד בתוך המשפחה. ההורים כקונסטרוקטורים והילדים מנהלי עבודה המנהלים ביד רמה את יומניהם העמוס בפגישות בפייסבוק ויצירת קבוצת וואטס-אפ והכי חשוב בניהול "הערכת סיכונים" מול ההורים והצוות החינוכי, מה שנקרא נולדו עם ידע רחב "בתורת המשחקים".

המציאות ההזויה בה אנו חיים מייצרת לחצים, בראשיתם פנימיים ואישיים ועד מהרה מוצאים הלחצים והתסכולים הללו פורקן בתוך המשפחה, מה שיכול ליצור כאוס. לצערי "לכעס פנים רבות", לא פעם הזוגיות מתפרקת, מתחילים קיבעונות, ועולים וצפים קשיים התנהגותיים, רגשיים וחברתיים לכל פרט המצוי במשפחה. תחושת הניכור שהחברה שלנו חווה בתקופה זו היא מהנוראיות ביותר שחווינו עד כה. תרבות השפע והצרכנות המוגברת, התחרות האין סופית והמוחצנות הבלתי נתפסות, מטשטשות את קווי האופי שלנו, הערכים ואת רצוננו הפנימי והאמיתי. אנו פוחדים להציב לעצמנו אתגרים והביטחון העצמי רק הולך ומתרחק", אומר גל במעין נבואת זעם.

• "התא המשפחתי, הוא זה שמעצב את אישיותו ואופיו (מעבר לטמפרמנט המולד) של הילד"

את דרכו החינוכית טיפולית החל גל דווקא כחניך כפר הנוער בן שמן. "מתחילה ידעתי כי האהבה הגדולה שהתעוררה אצלי היא בתחום החינוכי/טיפולי", הוא אומר, "במרוצת השנים, לאחר שסיימתי את עבודתי כמדריך בכפר, יצאתי למסע אישי של התנסויות בתחומי חינוך מגוונים, במסע לימודי אקדמי והקמת קליניקות טיפוליות. תפקידי האחרון היה מנהל בית ספר בפנימייה לנוער במצב סיכון גבוה, שהוצאו ע"י בית משפט בצו פלילי. לאורך כל התקופה הפנמתי את ההבנה שהתא המשפחתי, הוא זה שמעצב את אישיותו ואופיו (מעבר לטמפרמנט המולד) של הילד. הגעתי גם לתובנה כי מערכת היחסים של ההורים בינם לבין עצמם, מציאת המקום של הפרט במארג המשפחתי ומערכות היחסים בין האחים בינם לבין עצמם ובפרט הקשרים שבין הורים לילדיהם, הם המפתחות לבריאות נפשית תקינה".
תכירו: "המרכז להתקשרות משפחתית"


"היום אנו מבינים כי הצלחת המשפחה כמערכת אחת, תלוי דווקא בגיוס המשאבים הקולקטיבים לטובת האינדיבידואל. ביננו..כמה פעמים רצינו שכל אחד מביני המשפחה ינהג בדיוק כמונו? או יממש איזה חלום שאנו לא מימשנו?"


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


לאחר החשיפה האישית והאינטימית שלו כמאמן ומטפל בזוגות על סף קריסה ומצד שני בעבודה אינטנסיבית של אחד מבני הזוג אשר נמצא במציאת כיוון ומשמעות נוספת בחייו ובטיפול בילדים המצויים בתהליכים מורכבים באופן התנהלותם בבית ובפרט בבית הספר, החליט גל לעשות מעשה ולהקים, תחת קונספט ייחודי וראשוני, את המרכז להתקשרות משפחתית. משימת ומטרת העל שלו בתהליך ההקמה הייתה לייצר מארג שלם יותר לאיתור וטיפול בבעיותיו של הפרט במשפחה.

"המרכז להתקשרות משפחתית הינו מרכז השם דגש על המשפחה מבלי להמעיט את צורכי הפרט בתוכה", אומר גל, "לפי תפיסת המרכז המשפחה הינה מערכת המורכבת מאוסף של 'אינדיבידואלים בעיקרה' ולכל אחד/ת יש את מרכיבי האופי המייחדים אותם, בעלי טמפרמנט שונה וקווי אופי דומים ושונים כאחד. היום אנו מבינים כי הצלחת המשפחה כמערכת אחת, תלויה דווקא בגיוס המשאבים הקולקטיבים לטובת האינדיבידואל. ביננו…כמה פעמים רצינו שכל אחד מביני המשפחה ינהג בדיוק כמונו? או יממש איזה חלום שאנו לא מימשנו.
"המרכז להתקשרות משפחתית" הציב לעצמו למטרה לייעץ, ללוות ולהדריך את התא המשפחתי כיחידה אחת ובפרט את האינדיבידואל שבתוכה ובנוסף להיות הגורם המתווך בין מערכת החינוך ( מורה/ יועץ/ת..) למשפחה.

• "פסיכודרמה יישומית"

כחלק מהתפיסה הכוללת, מיפה גל את הנקודות הרגישות במשפחה והגורם המכריע לגרימת זעזוע משפחתי. בסופו של תהליך הוא הגיע להבנה עמוקה ותובנה מחודדת שהמרכיב העיקרי הינו חוסר במימוש עצמי, נכון יותר לומר תחושת החמצה – בעבודה ובקריירה, בחברה ובלימודים, בזוגיות ובמשפחה.


"הגעתי לתובנה כי מערכת היחסים של ההורים בינם לבין עצמם, מציאת המקום של הפרט במארג המשפחתי ומערכות היחסים בין האחים בינם לבין עצמם ובפרט הקשרים שבין הורים לידיהם, הם המפתחות לבריאות נפשית תקינה"


 

[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


"השיטה עליה מתבסס התהליך הינה פסיכודרמה והאימון האישי. אני קורא לזה "פסיכודרמה יישומית" והשאלה שעולה באופן טבעי היא מדוע?", אומר גל ומסביר, "שיטת העבודה בפסיכודרמה מבוססת על פעולה דרמטית ומשחק תפקידים באמצעותם מציג המטופל בעיות, קשיים וקונפליקטים אישיים ובין-אישיים, וכן פתרונות ודרכי התמודדות. הפסיכודרמה מאפשרת איתור מקורות הספונטאניות תוך כדי העלאת חוויות מהעבר הקרוב והרחוק. כמו כן היא מעניקה בדיקת אלטרנטיבות שונות, על ידי חוויות מתקנות והתנסויות במצבים עתידיים אפשריים, על מנת להביא שיפור ניכר בביטחון העצמי ובהרגשת הערך האישי. בין השאר, תורמת הפסיכודרמה לשיפור משמעותי בהגדרת הזהות האישית והמקצועית, וכן מחזקת את יכולת ההתמודדות עם בעיות בזוגיות, בעיות ביחסי הורים-ילדים בכל גיל."

• האימון האישי -קבוצתי

בתהליך האימון, מסביר גל, מכריזים על המטרות שלנו וניגשים לבנות את דרכי הגישה אליהן. התהליך מבוסס על יצירת בהירות מקסימאלית באשר לרצונותיהם של המשתתפים, טכניקות שאלת שאלות, תרגילי מוח, דמיון מודרך, שימוש באיקונות וטכניקות נוספות.

•  באימון אישי אנו גם מציבים מדדים שיכולים לבדוק את מסע ההתקדמות

"אימון אישי הוא כלי המלמד להיפטר מהפחדים של לקיחת אחריות על מה שקורה לנו. קיימת הבנה עמוקה וחד משמעית כי ללא היכולת לקחת אחריות על מה שקורה לנו, אין באפשרותנו ליצור פריצות דרך קטנות כגדולות. אימון אישי, הוא אימון לכל דבר, כלומר אנו חוזרים בו שוב ושוב על שאלות שאמורות לכוון אותנו לעבר הגשמה של מטרות.

על פי עקרונות האימון, התשובה לכל בעיה בה אנו נתקלים כבר מצוי בתוכנו, אלא שמשהו בהשקפת העולם שלנו מייצר תגובות רגשיות אשר מונעות מאיתנו לפעול. כאן נכנס תפקיד המאמן האישי אשר מסייע במציאת הדרכים אל עצמכם ואל פתרון הבעיה", סיכם גל.

לפרטים נוספים :  יניב גל – ופסיכודרמתיסט – 050-5793977