מרכז השירות בן משה עובדיה מציג – חגיגות היובל!

העיר עפולה חוגגת בשנה הקרובה את חגיגות התשעים להקמתה. אחד מבעלי העסקים הוותיקים שידעה העיר עפולה עובדיה בן משה, מציין בימים אלה כמעט 60 שנות עבודה בחשמלאות הרכב ו–50 שנות עבודה במותג "בן משה עובדיה ובניו". השבוע ישבתי עם עובדיה לשיחה על הימים של תחילת העבודה במוסך עם מצברי הזפת, ועל סוד ההצלחה לאורך השנים. לדברי עובדיה שתי מילים עומדות בבסיס ההצלחה של העסק אז ועכשיו: כבוד ונאמנות. שירות ואמינות של עובדיה, הבנים וכל צוות העובדים ללקוחות והכבוד והנאמנות שהם מקבלים בחזרה. ראיון מיוחד.

"מרכז השירות לרכב בן משה עובדיה ובניו" מציינים בימים אלה 50 שנות שירות לתושבי עפולה והעמק כולו. ספק אם יש עוד עסק שכזה שיכול להציג מוניטין ושם חזקים כל כך לאורך כל כך הרבה שנים, מוניטין ושם שרק הולכים ומתעצמים משנה לשנה. השבוע פגשתי במשפחת בן משה במרכז השירות שלהם באזור התעשייה בעפולה. מרכז שירות אמרנו כי לאגף החשמלאות רכב הוותיק של עובדיה נוספו בשנים האחרונות מחלקת מיזוג, מחלקת אלקטרוניקה לרכב, מוסך כללי ומחלקת פחחות. הכל תחת קורת גג אחת ותחת מותג אחד "בן משה עובדיה ובניו".

• כבוד ללקוחות שחוזרים למרכז השירות

הבנים דרור ותומר גם הם כבר חלק מתבנית הנוף המוכרת של מרכז השירות, והכי חשוב שניהם למדו מהאבא את השיעור החשוב ביותר: שימור לקוחות בדרכי נועם, באדיבות ובכבוד הדדי. הכבוד הזה שעובדיה מזכיר לכל אורך הראיון, כבוד שהוא נתן לכל מי שהגיע למוסך לאורך השנים, כבוד שהוא ובניו מקבלים בחזרה מהלקוחות בא לידי ביטוי בסיפור הבא: במהלך השיחה נכנס לקוח המספר לעובדיה כי קיבל זיכיון של אחת החברות בעמק להובלת גז והוא מבקש מחיר מיוחד על המצבר. עובדיה, ראשית מברך על הזיכיון, ואחר כך נותן לו מחיר, הבחור אומר שקיבל במקום אחר הצעה הזולה בחמישים שקלים ממה שעובדיה אמר, אבל ממהר ואומר שבשביל 50 שקלים לא שווה להפסיד את היחס והשירות שעובדיה נותן.

עובדיה מסביר שזה המוטו שהוביל אותו במשך 50 שנות עבודה עם הלקוחות שלו, כבוד הדדי: "לא משנה מי אתה, מאיפה באת, יהודי, ערבי, קיבוצניק או מושבניק. אצל עובדיה תמיד תתקבל בכבוד ותצא בהרגשה שקיבלת את השירות הטוב ביותר, העבודה הטובה ביותר והמחיר הטוב ביותר. שלושת הדברים האלה יגרמו לך לחזור שוב ושוב לאותו מקום.

היה בחור אחד מאחד הכפרים באזור שהגיע  אלי יום אחד אחרי שיצא מהכלא והתחיל לעבוד על משאית והיה צריך מצבר. אחרי שהרכבתי לו את המצבר הוא התחיל להגיד לי 'שמע אני רק מתחיל עכשיו ואין לי כל כך הרבה לשלם'. אמרתי לו סע, תעבוד כשיהיה לך תשלם. היום הבחור אחראי על חלוקה של אחת החברות המובילות בארץ עם 30 משאיות וכולן עובדות רק איתנו, בכל תקלה שלא תהיה. הכבוד מביא נאמנות והנאמנות ההדדית הזאת של הלקוחות שלנו ושלנו ללקוחות היא הבסיס להצלחה שלנו.

ככה גם עם הספקים שלנו אנחנו עובדים עם שנ"פ, מאז ומעולם לא עבדנו עם אף חברה אחרת ולא נעבוד, אותו דבר עם איתוראן שאיתה אנחנו עובדים שנים על גבי שנים. זה הכוח שלנו ואני שמח להגיד שמעבר למקצועיות של הבנים שלי והעובדה שהם עושים את כל הקורסים הכי טובים ונותנים את העבודה הכי איכותית, הם למדו ממני לא לתת לאף לקוח לצאת מהמוסך בהרגשה לא טובה. הרבה סבלנות הרבה אורך רוח והרבה לקוחות מרוצים".

• סוגר מעגלים היסטוריים

כאמור "מרכז השירות לרכב בן משה עובדיה ובניו" מציין השנה יובל של שירות לתושבי עפולה והעמק. השבוע נזכר עובדיה בצעדיו הראשונים במוסך כנער צעיר שעבד כתלמיד אצל בעל המוסך המקורי, יגאל ארזי. החל ב – 1/6/1965 אז סיים את לימודיו במחזור הראשון של אורט עפולה ויצא לשוק העבודה כנער מתבגר. עובדיה נזכר בפעם הראשונה שנתקל במצברים במוסך, אגב באותו מקום בו עומד המוסך גם היום, מצברי זפת שהיו גדולים ממנו ולמרות המשקל והעבודה הקשה והמלכלכת החליט שהוא ילמד את המקצוע והתחיל לעבוד.

מספר שנים לאחר מכן, אחרי שסיים את שירותו הצבאי כלוחם בחטיבת גולני וחזר למוסך, קיבל עובדיה מספר רב של הצעות מבעלי מוסכים בעיר לעבור לעבוד בהם אבל הוא זכר חסד נעורים לארזי ונשאר לעבוד איתו. כעבור כשנה או יותר, החליט ארזי כי הוא עובר לנהריה והציע לעובדיה לקנות ממנו את המוסך תמורת 600 לירות. לימים סיפר לו ארזי שמספר ימים לפני השלמת המכירה הגיעו אליו מספר אנשי עסקים מקומיים והבטיחו לו הרבה יותר כסף עבור המוסך, אבל ארזי זכר את הנאמנות של עובדיה ואמר שעל הנאמנות הזו הוא ימכור לו את המוסך. שוב נאמנות היא שם המשחק.

עובדיה פנה לשניים מחבריו למעברה יחזקאל ושמעון עקיבא וביקש מהם הלוואה של הכסף הזה, כשבתמורה אמר כי במידה ולא יצליח ימכור את רכבו, מדגם פרינס שהיתה חדשה באותם ימים, ויחזיר להם את הכסף. השניים נתנו את ההלוואה והשאר היסטוריה. עוד סגירת מעל נרשמה בשנים האחרונות כשיחזקאל, ההוא מההלוואה, יצא לפנסיה אחרי עשרות שנות עבודה בניהול מוסכים למכונאות רכב באזור, והחל לעבוד ב"מרכז השירות" של עובדיה ולתרום לצוות מניסיונו העשיר, סגירת מעגל אחרונה היא העובדה שאת הסיפור הזה מביא לעיתון בנו של שמעון עקיבא, שהיה החצי השני בהלוואה להקמת העסק. כך בשנת 1965 יצא המוסך לחשמלאות רכב של עובדיה לימים "מרכז השירות של בן משה עובדיה ובניו".

• בנים ממשיכים

הבנים של עובדיה, דרור ותומר, הסתובבו במוסך מגיל צעיר מאד וניכר היה כי התחום הטכני היה התחום החביב עליהם ובכלל זה העבודה במוסך בו הקפידו לבלות בחופשות מבית הספר או מהצבא. למרות שהיה לו ברור ששני בניו יהיו חלק מהעתיד של העסק, היה חשוב לעובדיה כמו כל "אמא פולניה" שהילדים יגיעו למוסך אחרי לימודי תואר והוא מתגאה בתחילת הראיון שדרור לא התחיל לעבוד במוסך לפני שעשה תואר כמהנדס אלקטרוניקה. דרור שומע את הדברים, מאשר ומוסיף: "כשנכנסנו לעסק חשוב היה לנו להוסיף מחלקות כדי להביא את המקום למצב של "מרכז שירות" הנותן מענה לכל כלי הרכב בכל התחומים. הוספנו לאט לאט מחלקות אלקטרוניקה לרכב, מחלקת תקשורת לרכב, מיגון, איתוראן, מיזוג אוויר לרכב, מחלקות מכונאות הרכב ופחחות הרכב. אנחנו נותנים ללקוחותינו את השירות המיטבי ביותר בתנאים הטובים ביותר. אנחנו שירותיים מאד. אנחנו מנסים ללכת תמיד עם הקידמה. לומדים כל הזמן, לוקחים אנשי מקצוע שנחשבים לטובים ביותר בתחומם. אנחנו שומרים על היחס בין שירות מקצועי איכותי ואמין ומחיר הוגן. מרכז השירות מונה כיום 20 עובדים. יש לנו יועצי שירות. מרכז השירות שלנו נותן שירות לכל סוגי הרכב ובמקביל אנחנו מוסך מורשה של פיאג'ו. אני תומר ואבא מכירים את הרכב מלפני ומלפנים והכי חשוב נותנים את השירות הטוב ביותר ללקוחות".