מספרטק מוסקבה ובאטה בוריסוב לנצרת עילית

הזכייה באליפות רוסיה עם ספרטק מוסקבה, ההופעות במדי נבחרת אוקראינה, המעבר לליגה ב' בישראל (מכבי אחי איכסל), קריירת האימון שהחלה בצוות המקצועי של באטה בוריסוב והג'וב החדש במחלקת הנוער של נצרת עילית. אלכסנדר גרנובסקי (42, מעפולה) מספר בראיון לעמקניוז על הקריירה כשחקן, על המנטאליות של הכדורגלן הישראלי ועל השאיפות בעתיד: "להיות מאמן ראשי באחת משתי הליגות הבכירות". מאת: בוריס שולקין

לא בכל יום שומעים על כדורגלן עבר שעשה קריירה מכובדת בתור שחקן באירופה ומגיע לאמן בישראל, ועוד במחלקת הנוער. כזה הוא אלכסנדר גרנובסקי (42), שמאמן כיום את קבוצת נערים ב' של הפועל נצרת עילית ולאחרונה מונה גם למאמן הכושר של כל מחלקת הנוער.
גרונובסקי, תושב עפולה, החל את הקריירה שלו בתור מגן ושיחק בתחילת שנות ה-90 בליגה האוקראינית במדי הקבוצה מעיר הולדתו אודסה.

• סלביה פראג ואחי איכסל

בהמשך הוא נדד בעוד כמה מועדונים נוספים במולדתו ובעונת 2000/01 עבר לשחק במועדון הפאר הרוסית ספרטק מוסקבה, עימה זכה באליפות המקומית. הוא גם זומן לנבחרת אוקראינה בה רשם שלוש הופעות בינלאומיות. בעונת 2006/2007 הושאל לסלביה פראג מהליגה הצ'כית, אז מיעט לקבל בה דקות ושב לאוקראינה פעם נוספת הפעם למועדון קריוובאס קריבי ריה-בו שיחק שלוש שנים עד 2010.

גרנובסקי במדי ספרטק
גרנובסקי במדי ספרטק

במהלך אותה שנה גרנובסקי ואשתו (יש לה משפחה בארץ) החליטו לשנות כיוון בחיים ועלו לישראל.
בעונת 2011/2012 לאחר שקיבל אזרחות ישראלית הוא חתם בליגה ב' במדי אחי איכסאל ושיחק במדיה שתי עונות עד שפרש באופן רשמי והחל מיד בקריירת אימון.
בעונת 2012-2013 הוא הצטרף לצוות המקצועי בקבוצת הנוער במועדון בו סיים את הקריירה באוקראינה, קריוובאס קריבי ריה. קריירת האימון המשיכה בסימן חזרה למקורות כשהתחנה הבאה שלו הייתה מועדון נעוריו באודסה-שבו התחיל כעוזר המאמן עד שקודם לעמדת המאמן הראשי. משם הגיע לצוות האימון של אלופת בלארוס באטה בוריסוב.
בראיון לעמקניוז הוא סיפר השבוע על ההבדלים בין המנטאליות של הנערים באוקראינה לעומת הנערים בישראל. "אין ויכוח על כך שההבדל הוא גדול, הנערים באוקראינה הם יותר מאופקים וממושמעים, כולם בעשייה במהלך האימון", הוא אומר, "בישראל, כשיש לך באימון 20 ילדים, למשל, 8 מהם עובדים והשאר מתפזרים ואז צריך לאסוף אותם בשביל להמשיך באימון. בעניין הזה ההבדל הוא גדול".

מה דעתך על רמת הכדורגל בישראל?
"כמובן שאי אפשר להשוות את הרמה כאן לליגות הבכירות באירופה ומצד שני גם אי אפשר לזלזל בכדורגל הישראלי".

ולגבי מעמד המאמן?
"בארץ יש הרבה מאמנים שמעבירים אימון בערב ובמהלך היום הם עובדים במקצוע אחר. באוקראינה אין דבר כזה. אם אתה מאמן-אז לרוב זה גם הדבר היחיד שאתה עוסק בו".

"נצרת עילית בהחלט יכולה לעלות לליגת העל"

בתור אחד שמאמן כיום במחלקת הנוער, גרונובסקי סבור כי על מנת שהשחקנים הצעירים יגיעו ברמת מוכנות גבוהה יותר לבוגרים הם צריכים לעבור התחשלות בליגת מילואים.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


"בישראל לדעתי חייבים ללכת פורמט של ליגת מילואים, כך ששחקנים בגילאי 21-22, גיל שבו עדיין לא הגיעו למימוש הפוטנציאל שלהם יצברו עוד ניסיון לקראת הגעתם לבוגרים", הוא אומר, "שחקנים שרק סיימו גיל נוער ועולים ישר לבוגרים עלולים להתרסק תחת הלחץ".

כיצד אתה מתמודד עם המכשול של השפה?

"מיום ליום אני משתפר עם העברית שלי. השחקנים מבינים אותי, ומתקנים איפה שצריך. אני נעזר בשחקנים שמדברים רוסית בשביל לעזור לי לתרגם מילים ספציפיות. לדעתי בכל מקום שאגיע אדע להסתדר, יש כאלה שקוראים לזה שפת הכדורגל, היא מובנת לכולם".

נצרת עילית מסוגלת לעלות השנה לליגת העל?
"בהחלט שהיא יכולה לעלות ליגה. נכחתי במספר משחקים וראיתי קבוצה טובה, מאומנת ואיכותית. לא במקרה הקבוצה בפסגת הטבלה".

מה הציפיות שלך לעתיד?
"השאיפה שלי היא להיות מאמן ראשי ואני מאוד רוצה להגיע לקבוצת בוגרים באחת משתי הליגות הבכירות".