הספד לדוד גולן / אוריאל בן עמי

פרופ' דוד גולן, המורה הנערץ של הדור השלישי בנהלל, שניהל וחינך בבית הספר היסודי והיה ממקימי הסמינר למורים בנהלל – הלך לעולמו בגיל 92 . אוריאל בן עמי, תלמידו, נפרד ממנו. צילום: יונתן שדה

המורה הנערץ של הדור השלישי בנהלל, פרופ' דוד גולן הלך לעולמו בגיל 92. גולן, שנקרא ע"י חלוצי נהלל ללמד ולחנך את נכדיהם, חי 70 שנה בנהלל. נישא למלכה בת המקום, שהיתה גם היא מורה. פרופ' גולן, ראש החוג ליוון ורומי בעת העתיקה באוניברסיטת חיפה, פרסם את הספר "תולדות העולם ההלניסטי" וספרים על הקיסרים הרומיים. כמו כן פרסם את הספר "היהדות מאין ולאן"? ולאחרונה הושק ספרו "מדינת שבטי ישראל – חזון המדינה של משה". קהל רב של תלמידיו ומוקיריו ליווה אותו למנוחות. אוריאל בן עמי, תלמידו, נפרד ממנו.

"הוספת להשתבח"

דוד, דוד גולן, מורנו האהוב והדגול פרופ' דוד גולן, עולם שלם מסתיים לנו איתך. היום הוא ז' באדר. לפי המסורת היהודית, יום הולדתו ופטירתו של משה רבנו, גדול נביאי ישראל, שמקום קבורתו לא נודע. וכמה שרצינו עוד מהידע העצום, חוקר וחובק העולם, שאתה ממוביליו באקדמיה. עולם של אלפי שנות היסטוריה, שאתה בקי בכולן. ועולם של כמעט 100 שנים של נהלל, שאין כמוך להכיר אותו, מקרוב כל כך. את החלוצים המייסדים, את בניהם ונכדיהם, שנקראת לַדֶּגֶל, ללמד וּלְחַנֵּךְ. כמעט מאה שנים של יחד וגם של בדידות – ומעל לכל, נישאת דמותך. של המורה שלנו, המשוחח עם תלמידיו בגובה העיניים. משיב לכל מי ששואל, עד ימיך האחרונים ממש.

בעשור האחרון זכינו לחוג לך גבורות ולהשיק את ספריך, במזמורים לדוד. ואתה בעשור הזה, הוספת להשתבח. מ"מורה נבוכים" – הרמב"ם שלנו – ועד מורה תולדות העולם כולו. בהיסטוריה, בספרות ואומנות, בחשבון, תורה ויצירה. בַּהֲבָנָה וּבַיְּדִיעָה הברורה, שתרבות היא אבן יסוד וטעם חיים – בחיי קהילה. וגם בְּסִיּוּרֵי לימוד חד פעמיים ובלתי נשכחים, שהובלת ביוון וברומא.

פרופ' גולן עם רעייתו מלכה ז"ל, לקראת נישואיהם בנהלל בראשית שנות ה-50
פרופ' גולן עם רעייתו מלכה ז"ל, לקראת נישואיהם בנהלל בראשית שנות ה-50. צילום: באדיבות המשפחה

"רבות עוד יסופר בך, דוד"

צבעי האדמה והשדות מתחלפים בעמק, מֵחָרִיש לִזְרִיעָה, לִנְבִיטָה, לצמיחה  וּלְקָצִיר. מֵחוּם לְיָרֹק וּלְצָהֹב – ואתה, אותו דוד גולן, תמיד עם פירות מחשבה חדשים, בכל עונות השנה. תמיד חד ובהיר, רענן וצעיר. נוגע בשמיים ובארץ. תמיד מאמין בתיקון האדם והעולם. מורנו לברכת הדרך וגם זקן המתפללים. שליח ציבור עשרות שנים, מידי שבת, בבית הכנסת בנהלל.

מי היה מאמין: הנער היהודי מפולין, שניצל מאימת מחנות הכפייה, התגלגל למחנה פליטים ועקורים יהודים באיטליה. שם לימד אותם עברית. שם כבר הבין בגיל 17, שהוא הולך להיות מורה- וזהו ייעודו בחיים. ומשם הוא עולה לארץ ישראל ונפגש עם מלכה בַּסֶּמִינָר למורים בפתח תקוה. החלוצים של נהלל קוראים לו ללמד אלף-בית את נכדיהם הצברים. ועכשיו המעגל המבורך שלך, נסגר בעשייה והגות שלא פסקו אף פעם.  

לפני 50 שנה, ב-1969, כתבת את שיר הפרידה לַנְּעָרִים המתגייסים מהכפר לצה"ל, "בואך כצאתך בשלום". תפילת הדרך לכולנו, שהפכה למסורת מידי שנה, לאבות ובנים, אימהות ובנות – מאז ועד היום. רבות עוד יסופר בך, דוד. עוד נלמד את כתביך, שאתה משאיר לנו ואולי נוסיף משלנו. על מורה יחיד ומיוחד, לא רק בדורו, אלא בכל דורות נהלל. נוח בשלום וצאתך בשלום דוד, דוד גולן, מורנו האהוב דוד גולן.