מנהיג. פורץ דרך. מנפץ תקרת הזכוכית: פרס ישראל לדוד לוי

שר החוץ לשעבר מבית שאן יקבל ביום העצמאות את פרס ישראל למפעל חיים בתחום החברה. ״דוד לוי הוא לוחם חברתי של השכבות החלשות, מנהיג עובדים ונציג עיירות הפיתוח והפרפרייה וממקימיה״, כתבה הועדה בנימוקי הבחירה. צילום: תקשורות-יעל שביט

שר החינוך נפתלי בנט הודיע הערב באופן רשמי כי פרס ישראל למפעל חיים בתחום החברה יוענק לדוד לוי, שר החוץ לשעבר, תושב בית שאן ואחת הדמויות הפוליטיות הבולטות בהיסטוריה של ישראל. לוי יקבל את הפרס ביום העצמאות ה-70 של מדינת ישראל.
התרגשתי לבשר כעת לדוד לוי על זכייתו בפרס ישראל על מפעל חיים בתחום החברה", כתב בנט בעמוד הטוויטר שלו. "‏הנער שעלה מרבאט שבמרוקו אל המעברה ועיירת הפיתוח ופרץ את הדרך לליבת החברה הישראלית. לוי הוא מנהיג חברתי אמיץ, תמצית סיפור הציונות, מנפץ תקרת הזכוכית. ‏דוד, אני מביט בדמותך – ורואה אותנו. ‏מזל טוב לעם ישראל".
חברי ועדת הפרס שבחרו את לוי הם איריס ראור-ברץ, דוד בארי, אבי בלשניקוב והאלוף במילואים רון טל, ובראש הוועדה עמדה השופטת בדימוס שרה פריש
ועדת הפרס כתבה בנימוקיה: "סיפורו האישי של דוד לוי, הוא סיפורו של נער שעלה ארצה מרבאט שבמרוקו, אל המעברה ועיריית הפיתוח, ומנקודת שפל זו זינק אל ליבת העשייה הציבורית והחברתית וממחוללי כור ההיתוך של החברה הישראלית. דוד לוי הוא לוחם חברתי של השכבות החלשות, מנהיג עובדים ונציג עיירות הפיתוח והפרפרייה וממקימיה. יזם ומוביל של תוכניות חברתיות ומדיניות, פעיל במאבקים למען השכבות החלשות ומנהיג מדיני. כל זאת תוך התגייסות מוחלטת ונדירה לשירות העם והמדינה. דמותו הייחודית, דבקותו בעקרונותיו והיותו סמל חברתי הם מקור השראה לציבור ומקור להערכה. חזונו אומץ ליבו, ומאבקיו ומעשיו הטביעו חותם מובהק על החברה הישראלית".


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


בתנועת "תור הזב עכשיו תורנו" התייחסו לזכיה ואמרו: “דוד לוי, סמל של דור החלוצים שהקים את הפריפריה, הוא זוכה פרס ישראל על מפעל חיים בתחום החברה. כך התבשרנו ממש זה עתה. משמח מאוד שעוד בחייו זכה לראות את תיקון העוול הגדול שעשו לו כשהלעיגו אותו בזמן אמת. עוול של דור שלם. מנהיג, מופת ודוגמא. כבוד גדול שזכינו".
ילדיו של לוי הלכו בעקבותיו לפוליטיקה (סגן השר ז'קי לוי מהליכוד וחברת הכנסת אורלי לוי-אבקסיס).
למרות התפקידים הרבים שמילא הקפיד לוי להיות מחובר לעיר מגוריו – בית שאן וגם כשהיה שר עסוק ועבד סביב השעון חזר לעיתים קרובות לביתו בעיר.
דוד לוי נשוי לרשל (רחל) ולהם 12 ילדים. בנו, זקי׳ כיהן כראש עיריית בית שאן ונבחר לכהן כח"כ בכנסת העשרים מטעם מפלגת הליכוד. בנו, אשכול לוי (יליד 1969), נקרא על שמו של ראש הממשלה לוי אשכול. בתו, אורלי אבקסיס הייתה חברת כנסת מטעם מפלגת ישראל ביתנווכיום היא חברת כנסת עצמאית. לאחרונה עלה שמה לכותרות לאחר סקר מחמיא שפרסם ערוץ 2 בנוגע להתמודדותה בבחירות הקרובות