מחקר: רכבת העמק תייקר את מחירי הדירות בעפולה

על פי המחקר שערך השמאי עו"ד חיים מסילתי בישובי פריפריה, נמצא כי ישובים בהם יש תחנת רכבת נהנים מפריחה נדלנ"ית, בהסתמך על כך, לאחר פתיחת רכבת העמק מחירי הדירות בעפולה צפויים לעלות בכ-20%

קו רכבת שמגיע ליישוב באזורי הפריפריה מעלה את מחירי הדירות בעד 20% לעומת יישובים הנמצאים בסמוך שבהם אין תחנת רכבת.
כך עולה ממחקר שערך שמאי המקרקעין, עו"ד חיים מסילתי לקראת ועידת התשתיות של חברת "מידע כנסים" שתתקיים ב-29 ביולי במרכז הקונגרסים Avenue .

המחקר בדק מחירים של דירות 4 חדרים (יד ראשונה ויד שניה) בחמש השנים האחרונות ביישובים הממוקמים בפריפריה. ההשוואה נעשתה בין יישובים מאותו רקע סוציואקונומי הנמצאים בסמיכות גאוגרפית. כך למשל, מחירי הדירות באופקים שאינה נהנית מרכבת עלו בחמש השנים האחרונות בכ-83% לעומת נתיבות בה מחירי הדירות עלו ב-100%.

 

• תחנת רכבת בעיר כגורם משפיע

לדברי שמאי המקרקעין, עו"ד חיים מסילתי "בשנים האחרונות אחוז לא מבוטל מהזוגות הצעירים הבין שכדי להגיע לדירה הם חייבים להתרחק מאזור המרכז. יישובים הממוקמים בצמתי תחבורה מרכזיים ובמיוחד יישובים בהם ממוקמת תחנת רכבת נהנים מפריחה נדל"נית גדולה יותר. באזור הדרום למשל ביישובים רבים הייתה עליית מחירים של עשרות אחוזים מסיבות רבות אבל ברגע שפתחו תחנת רכבת בנתיבות לדוגמא, מחירי הדירות זינקו ממש, דבר המעיד על השפעת עלות היוממות על מחירי הדירות. יחד עם זאת נכון יהיה לומר כי כל רכישת דירה ראוי שתלווה בייעוץ שמאי מקצועי כדי למנוע התלהבות יתר ורכישת נכס במחיר המנותק משווי הריאלי".
עיר נוספת הנמצאת באור הזרקורים היא עפולה. מחירה של דירת 4 חדרים עומדת על 819 אלף שקל – עלייה של 48% תוך חמש שנים. בחיפה לעומתה דירת 4 חדרים עולה 1.25 מיליון שקל – עלייה של 66% תוך חמש שנים.

 

• עפולה עתידה לשנות את פניה

שרון בן צבי, סמנכ"ל השיווק בקבוצת משולם לוינשטין המקימה את פרויקט נוף בראשית בעפולה מציינת, כי "רכבת העמק, אשר עתידה לחבר את עפולה למטרופולין חיפה ומרכז הארץ עתידה לשנות את פני העיר לבלי היכר וערך הדירות צפוי לעלות בלפחות ב 12% בזמן הקרוב. הגישה המהירה למרכזי התעסוקה הגדולים, הבילוי והפנאי, תהפוך את עפולה לאטרקטיבית עוד יותר בעיני התושבים ומהגרים צעירים ואיכותיים מכל הארץ המחפשים דירה במחיר שפוי ובאיכות חיים גבוהה".

 

נתוני עליית  מחירי הדירות בחמש השנים האחרונות של עפולה ללא הרכבת לבין חיפה עם תחנת רכבת.

מחיר ממוצע של דירת 4 חדרים ב-2010: עפולה(ללא רכבת) –  550 אלף שקל , חיפה –  750 אלף שקל
מחיר ממוצע של דירת 4 חדרים ב-2015: עפולה(ללא רכבת) – 818 אלף שקל,  חיפה –  1.25 מיליון שקל
זינוק באחוזים:   עפולה(ללא רכבת) – 48%,  חיפה  – 66%