מה הקשר בין תזונה לבריאות הנפשית? – כנס במרכז רפואי העמק

הדיאטניות עדי יערן ועינת הרשקוביץ מהיחידה לתזונה ודיאטה במרכז הרפואי העמק הציגו קשר מעניין בין מחסור בויטמיןB1 לבין החמרת סימפטומים של מחלות נפש

מרכז הרפואי העמק אירח השבוע את הפורום הארצי של דיאטניות המטפלות במטופלי בריאות הנפש, למפגש מקצועי מרתק שעסק בקשר ההדוק שבין תזונה לבין הבריאות הנפשית. את המפגש אירחו צוותים מהמערך לבריאות הנפש ומהיחידה לתזונה ודיאטה של המרכז הרפואי העמק והגיעו אליו דיאטניות קליניות מכל חלקי הארץ.

הדיאטניות עדי יערן ועינת הרשקוביץ מהיחידה לתזונה ודיאטה במרכז הרפואי העמק הציגו קשר מעניין בין מחסור בויטמין B1 לבין החמרת סימפטומים של מחלות נפש. הדיאטניות הציגו מקרים של מטופלים שסובלים ממחלות נפשיות, שעם הגיעם לבית החולים סבלו בנוסף מתת תזונה או מתזונה לקויה. לדבריהן, לאחר שהם טופלו באמצעות ויטמין B1, ניתן היה לראות שיפור במצבם הנפשי כמו גם שיפור בהשפעת הטיפול התרופתי והפחתת משך תופעות הלוואי של הטיפול.

במסגרת הפורום הוצג מחקרם הנוכחי של ד"ר קרן גרוסמן קפלן, רופאה בכירה במרפאה לבריאות הנפש וד"ר גיא שוסהיים, מנהל היחידה לבריאות הנפש בילדים שבודקים, יחד עם ד"ר עמרי קורן מהפקולטה לרפואה בגליל, האם יש קשר בין הפרעה טורדנית כפייתית בילדים ובני נוער, לבין הרכב חיידקי המעיים.

לדברי ציפי שמעיה, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במרכז רפואי העמק, "מערך בריאות הנפש בעמק בהובלתו של ד"ר אלון רשף, שם דגש על הקשר בין גוף לנפש. לכן, מתוך הבנה כי תזונה היא הבסיס להליכים רגשיים וטיפוליים, משולבת במחלקה לבריאות הנפש בעמק דיאטנית קבועה, כחלק מהצוות הרב תחומי". לדבריה, למטופלים מבריאות הנפש סיכוי גבוה לחלות בסוכרת, מחלות לב, השמנה ומחלות נוספות הקשורות לתהליכים מטבוליים בגוף. "מטופלים אלו זקוקים במיוחד לליווי תזונתי, ובאמצעות הפורום שקיימנו העלינו את המודעות והחשיבות של הטיפול התזונתי במטופלי בריאות הנפש", סיכמה ציפי.