מה הפך את "משפחתון לילך" לבית החם של התינוקות והילדים בעפולה?

מה הפך את "משפחתון לילך" בעפולה למשפחתון כל כך אהוב ומוערך בעפולה? האם זו הסביבה הנעימה והמסקרנת, הלמידה המרתקת, או הטיפול המסור והמוקפד של לילך בן סימון, המנהלת, יחד עם הצוות החם שלה? את התשובה מספקת לילך במשפט אחד מזוקק וחד משמעי: "מנקודת ראותי זה לא רק גן שהילדים באים אליו בבוקר וחוזרים אחר הצהריים, מבחינתי זה בית אמיתי". צילום: שיר רותם

כשמדברים בעפולה על משפחתונים לילדים, האסוציאציה הראשונה שתעלה בקרב ההורים תהיה במרבית המקרים "משפחתון לילך" שהפך ברבות השנים למותג של ממש ומשפחתון בו גדלו והתחנכו מאות ילדים ותינוקות מתוקים ושמחים.
את המוניטין הראוי להערכה קיבלה לילך בן סימון משלל הורים מאושרים שרואים בה אוטוריטה ודמות ראויה לטיפול ביקרים להם מכול. בזמן שאנו נחשפים מדי תקופה לסיפורי זוועה של מטפלות מתעללות, הורים רבים מפליגים בשבחה של לילך, ובעיקר מדברים על הטיפול המסור והחם שלה, יחד עם הצוות, בפעוטים ובפעוטות.

"כשילד גדל בסביבה בטוחה גם לו נעים"

בימים אלה סוגרת לילך שני עשורים של פעילות מבורכת, שנים בהם שומעים מדי יום במשפחתון הצבעוני את צחוקם של הילדים בוקע מכל חדר וחדר במשפחתון. החיבור הראשוני של לילך לעולם הטיפול בילדים החל כשהיא הפעילה צהרונים וקייטנות. אחרי שלל פידבקים חיוביים שקיבלה מההורים ואהבה רבה מהילדים היא יצאה לדרך עצמאית כמפעילת משפתחון רב גילאי. בהכשרתה לילך היא גננת מוסמכת, הכשרה שמקנה לה את היכולת לנהל ולהקים גני ילדים, עובדה חשובה שלעצמה. הרגישות הרבה לילדים מתחילה קודם מילדיה ומועברת בהרמוניה לעשרות הילדים המתחנכים וגדלים אצלה מדי שנה. הניסיון הרב שצברה מאפשר לה כיום להעניק לילדים את המיטב. ה"אני מאמין" בנוגע לטיפול בילדים מובנה, מוקפד ואולי הכי חשוב, שקוף. משפט אחד מתאר אולי טוב יותר מכל גישה זו: "כאשר ילד גדל בסביבה בטוחה, שלווה ונעימה, באופן טבעי גם לו נעים. התחושה הזו יוצרת הרגשת בטחון בקרבו וכך הוא נהנה מכל מה שיש למשפחתו להציע ויש הרבה. לרוגע הזה יש מנקודת ראותי גם חלק מכריע בלמידה ובהתפתחות של כל ילד וילדה".


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]

"בסופו של דבר יש לי משימת על, לטפל בילדים, לקדם ולפתח אותם ולספק להם סביבה בה הם יחושו כמו בבית. כשההורים בטוחים גם הילדים בטוחים"


"כל ילד זה עולם ומלואו"

המשפחתון של לילך מחולק לפי קבוצות גיל ומיד כשנכנסים אליו חשים באנרגיות הטובות והשמחות של לילך והצוות. החלל בו נמצאים הילדים ססגוני, מגרה ומפתח, עם מקום נרחב לפעילויות המגוונות הנערכות בו לכל אורך שעות השהות של הילדים בגן. לצד זה גם חצר עם שלל משחקים ייעודים ופינות פעילות שגם בהן ניתנים דגשים לכל הגילאים. "המוטו שלי זה שכל ילד זה עולם ומלואו, פשוטו כמשמעו. אני חושבת שלכל ילד יש את העולם הפנימי שלו והצרכים שלו ולכן הוא צריך לקבל ממני ומיתר הצוות את מלוא תשומת הלב", אומרת לילך, "בדרך זו הם יתפתחו בצורה האידיאלית. לי באופן אישי חשוב שתמיד תשרור בגן אווירה טובה. נכון שזו עבודה יומיומית מאתגרת, אבל הסיפוק בה הוא עצום ויש תגמול אדיר.
חיוך אחד קטן פשוט ממיס אותנו ומעניק לנו את הדרייב והרצון להמשיך לעשות הכול בעבורם הילדים היקרים. לילך מקפידה לנהל בגן סדר יום מוקפד, מתוך הבנה שהוא מסייע מאוד גם לילדים. התוכנית היומית כוללת פעילויות למידה, משחקים, יצירה בחומרים שונים ומגוונים, משחקים דידקטיים ועוד. כמו כן נערכים לאורך השנה מסיבות בחגים ובאירועים מיוחדים שמותירים זכרונות מדהימים הן עבור הילדים והן עבור ההורים, "אנחנו מקיימים פעילות לפני כל חג ומועד בלוח השנה העברי, זה מפרה את כולם, יוצר עניין רב בקרב הילדים וכמובן כך אנחנו מנחילים את מסורת ישראל הבסיסית בקרב הילדים- בדרך יצירתית".

חיבור הדוק ושקיפות מול ההורים

לאורך השנים, כחלק מתהליך טבעי שמתרחש בכל גן ומשפחתון בישראל, מנהלת לילך קשר הדוק עם הורי הילדים, מעדכנת אותם בהתפתחות הילדים, בעשייה שלהם בגן, וכשצריך גם בבעיות ודרכים אופציונאליות לפתרון. בכדי להעניק לאותם הורים את המעטפת המלאה היא מקפידה ללמוד, להרחיב ידע, להשתלם ולהתעדכן. הנהנים העיקריים מכך הם הילדים שנחשפים כל העת לגישות חינוכיות מתקדמות ושונות, כאלה שלא ניתן לראות בכל מקום, בעיקר לא בפריפריה הצפונית בה היא פועלת. "הילדים נמצאים אצלי במקום הראשון", היא אומרת בנחרצות, "זה אומר שאני עבורם מהרגע שנפתחת דלת הגן ועד שהיא נסגרת אחר הצהריים. יתרה מכך, אני תמיד אהיה זמינה לכל שאלה של הורה והורה גם אם זה יהיה מעבר לשעות העבודה השגרתיות. אני יודעת שחשוב להם שהילדים שלהם יקבלו את הטיפול הכי טוב בילדים היקרים שלהם ואני עושה הכול בכדי שהילדים הללו אכן ייזכו לטיפול המיטבי. בסופו של דבר הם הפקידו בידיי את הדבר החשוב להם ביותר בעולם וזה מקנה להם מבחינתי את המקום להיות מעורבים בכל אספקט שקשור לילדיהם. בסופו של דבר יש לי משימת על, לטפל בילדים, לקדם ולפתח אותם ולספק להם סביבה בה הם יחושו כמו בבית. כשההורים בטוחים גם הילדים בטוחים".

לכל ילד יש את העולם הפנימי שלו והצרכים שלו ולכן הוא צריך לקבל ממני ומיתר הצוות את מלוא תשומת הלב", לילך בן סימון
לכל ילד יש את העולם הפנימי שלו והצרכים שלו ולכן הוא צריך לקבל ממני ומיתר הצוות את מלוא תשומת הלב", לילך בן סימון

[dfp name="728×90" height="728" width="90"]

"לי ברור שהמשפחתון הוא בית לכל דבר. הילדים נמצאים פה המון שעות, וחשוב שהם ירגישו פה הכי טוב שאפשר וכמובן ילמדו בסביבה מפרה ומעוררת עניין"


"המשפחתון הוא בית לכל דבר"

את הקשר המיוחד בין הילדים ללילך קשה לפספס. היא מקפידה כל העת לחבק, לומר מילה טובה, לחזק ולעודד, גם כשהילד קצת עצוב או מתמודד עם אתגר כזה או אחר, "אני אוהבת להיות מעורבת בטיפול הילדים ולכן אני מוצאת חשיבות רבה לקשר שלי עם מטפלות הגן. כל מטפלת נמצאת פה ממקום של אהבת ילדים טהורה, אחרת היא לא יכולה לתפיסתי לעבוד עם ילדים. כולם יודעים שלעבוד עם ילדים זו עובדה מורכבת, מאתגרת ולא תמיד קלה ופשוטה, אבל מי שעובד עם ילדים שנים יודע שיש תמורה מלאה מהם, בלי פילטרים ומחיצות. הם יודעים לזהות טוב יותר מכולם איפה נעים להם. לשמחתי שנה אחר שנה אני מגדלת ומטפלת כבר במספר ילדים של משפחות שהעניקו לי את האמון לטפל בהם ועל כך אני מודה להם. האמון הזה הוא גם ההוכחה הכי טובה שאני עושה את עבודתי כמו שצריך. לי ברור שהמשפחתון הוא בית לכל דבר. הילדים נמצאים פה המון שעות, ולי חשוב שהם ירגישו פה הכי טוב שאפשר וכמובן ילמדו בסביבה מפרה ומעוררת עניין, עם דגשים על הצד הקוגנטיבי, הדידקטי, הפיזי וכמובן הרגשי. כך אני והצוות יכולים לחזק ילדים בתחומים מסוימים, לפתח כישורים ויכולות כאלה ואחרות", סיכמה לילך. מעבר לטיפול המסור והלמידה רחבת ההיקף, מעניקה לילך חשיבות מכרעת לנושא התזונה בגן. התפריט של הגן כולל אכילה מבוקרת של כל אבות המזון, עם דגשים על אכילה מזינה ובריאה – המעודדת לאורח חיים בריא.