מגה פרויקט תשתיתי מורכב: הרכבת הקלה בדרך לנצרת עילית

חברת כביש חוצה ישראל בחרה בקבוצה הזוכה במכרז לתכנון הפרוייקט המורכב- מחיפה לנצרת. המיזם הענק יחבר את העיר נצרת עילית למרכזית המפרץ בחיפה. הרכבת, לאורך 41 ק"מ, תשרת את תושבי הצפון ותחבר את גושי ההתישבות חיפה, גוש הקריות וגוש נצרת-נצרת עילית. היקפו הכולל של פרויקט הרק"ל, נאמד בכ- 7 מיליארד שקלים. צילום: RDV Systems

חברת כביש חוצה ישראל בחרה בקבוצה הזוכה במכרז לתכנון הרכבת הקלה חיפה-נצרת, בהיקף של כ- 320 מיליון שקלים. הקבוצה הזוכה היא חבירה של חברת Ineco הספרדית וחברת ינון – תכנון, יעוץ ומחקר בע"מ, הישראלית.
פרויקט הרכבת הקלה חיפה – נצרת, שמקדם שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, הינו מגה פרויקט תשתיתי מורכב, ראשוני מסוגו בישראל, המנוהל ע"י חברת כביש חוצה ישראל כזרוע הביצוע של משרד התחבורה. הפרויקט משלב מערכת תחבורה ציבורית בין-עירונית ועירונית חדשנית להסעת המונים. מדובר בתכנון והקמת רכבת קלה אזורית אשר תשרת את תושבי הצפון ותחבר את גושי ההתישבות חיפה, גוש הקריות וגוש נצרת-נצרת עילית. היקפו הכולל של פרויקט הרק"ל, נאמד בהיקף של כ- 7 מיליארד ₪.
למכרז הנדון נגשו 4 קבוצות אשר הורכבו מחברות מקומיות וחברות בינלאומיות מובילות בתחום.

על פי דרישות המכרז הקבוצה הזוכה מורכבת מחברה בינלאומית וחברה מקומית. חברת אינקו (Ineco)  הספרדית, היא חברת הנדסה מנוסה אשר לקחה חלק בפרויקטי פיתוח תשתיות תחבורה בלמעלה מ-50 מדינות בעולם ביניהן : ניו יורק, לונדון וספרד. החברה מעורבת בפרויקטי הרכבות הקלות בירושלים ובתל אביב. חברת ינון – תכנון, יעוץ ומחקר בע"מ – הינה אחת מחברות ההנדסה האזרחית המובילות בישראל, העוסקת בתכנון הנדסי ואדריכלי של תשתיות תחבורה ומספקת פתרונות הנדסה רב תחומיים למגזר הציבורי והפרטי; החברה היתה מעורבת בין היתר בפרוייקטי תשתית רבים בישראל לרבות: מסילה לנתב"ג 2000, מסילת ראשל"צ –אשדוד, כביש 22 ועוד. כמוכן חברת ינון מעורבת בימים אלו בפרוייקטי הרכבות הקלות בירושלים ובתל אביב. הקבוצה הזוכה תשתלב בפרויקט בשבועות הקרובים, לאחר החתימה על ההסכם ותספק שרותי תכנון מקיפים. חברת כביש חוצה ישראל פרסמה עד כה 3 מכרזים בין לאומיים במסגרת פרויקט זה: מכרז ניהול, מכרז תכנון ומכרז לבקרה הנדסית. במכרז הניהול זכתה חברת דנה הנדסה עם החברה הספרדית IDOM והשתלבה בפרוייקט לפני כחודש. בקרוב צפויה חברת כביש חוצה ישראל להודיע על החברה הזוכה במכרז הבקרה.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


תחזית הנוסעים המתוכננת ליום היא כ- 100,000 ליום

אורכו של קו הרק"ל הנדון הינו כ- 41 ק"מ והוא יכלול כ- 19 תחנות איסוף והורדת נוסעים, חניוני חנה וסע, מתחם דיפו ומרכז בקרה. בקו יפעלו כ- 32 קרונות בתדירות נסיעה מקסימלית של כל 4 דקות. תחזית הנוסעים המתוכננת ליום היא כ- 100,000 ליום ומהירות הנסיעה המתוכננת במקטע הבינעירוני תעמוד על כ- 100 קמ"ש. הטכנולוגיה שנבחרה לפרויקט הינה טכנולוגיה מסוג Tram-Train, טכנולוגיה נוחה המקלה על הנוסעים שכן היא מאפשרת נסיעה במקטעים בינעירוניים ועירוניים כאחד, ללא צורך בהחלפת מערכת הסעה. מערכת ההפעלה המתוכננת לרק"ל חיפה –נצרת מושתתת על הזנה חשמלית שמקורה בתחמ"שים של חברת חשמל הממוקמים מחוץ לתכנית ואשר יספקו את החשמל לפעולה. שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ ציין כי הרכבת מנצרת עילית למטרופולין חיפה היא אחד הפרויקטים הגדולים שמשרד התחבורה מקדם בימים אלה. לדבריו, המיזם הענק יחבר את העיר נצרת עילית למרכזית המפרץ בחיפה וממנה לשאר חלקי הארץ, ויסייע לקדם את הצפון והגליל התחתון.

"המיזם יאפשר חיבור מהיר וישיר בין מטרופולין חיפה והגליל התחתון"

"בעוד מספר שנים יוכל כל תושב בנצרת עילית והסביבה לעלות על רכבת קלה בשכונת מגוריו ולהגיע בנוחות ומהירות למרכזית המפרץ בחיפה, ומשם ישירות לתל אביב ולשאר חלקי הארץ. המיזם יאפשר חיבור מהיר וישיר בין מטרופולין חיפה והגליל התחתון ויגדיל משמעותית את מספר המשתמשים בתחבורה הציבורית", הוסיף שר התחבורה כ”ץ.
חוסאם בשארה, יו"ר הדירקטוריון: "זהו פרוייקט מורכב, ראשוני מסוגו בישראל, אשר עתיד לשנות את פני התחבורה בצפון". דן שנבך, מנכ"ל החברה: "בחירת הצוות המקצועי המוביל מהווה אבן דרך משמעותית בקידום הפרויקט. כעת אנו נכנסים מיידית לשלב השלמת התיכנון ובעקבותיו נעבור לשלבי הביצוע.לחברת כביש חוצה ישראל ידע וניסיון רב בפרויקטים זכייניים גדולים ומורכבים אשר מאפשרים לנו לנהל את הפרויקט ביעילות ובאיכות גבוהה ללא פשרות, תוך עמידה קפדנית על לוחות זמנים."