מאמן הכושר העפולאי בן שושן: "יוסי בניון מעורר השראה, קל להתאהב בו"

העבודה עם הלוזונים ("שונה ממה שמצטייר בתקשורת"), הפועל עפולה ("במרכז שואלים אותי הרבה על הקבוצה"), תפקיד המאמן הראשי ("לא בנוי למתח הזה"), כדורגל בשבת ("ישן בבית מלון והולך ברגל למגרש"), הדברים שמפריעים לו בכדורגל ("תחושת חובבנות. כולם עובדים על כולם"), המצב הפוליטי במדינה ("חיים באווירה של שנאת חינם") . מאמן הכושר העפולאי של מכבי פ"ת, אהוד בן שושן, מדבר על הכל. ראיון עם דופק גבוה

אהוד בן שושן (40), נשוי ואב לשלושה, נולד במגדל העמק ועבר להתגורר בבירת העמק לפני כ-15 שנה. כיום הוא נחשב לאחד ממאמני הכושר המוערכים בארץ, כזה ששמו הטוב הולך לפניו. הוא מחזיק בתעודת פרו ובקרוב ישלים עונה שלישית במכבי פ"ת. לפניכן, הוא הספיק לשמש כמאמן כושר בהפועל עכו (חמש וחצי שנים), קרית אתא ונצרת עילית, שם שימש גם כמאמן ראשי במשך עונה וחצי בלאומית (לפני 6 שנים).
מחוץ למגרש הוא נחשב לטיפוס צנוע להפליא, שקול ונעים הליכות, ויש שיעידו עליו שמדובר באדם מזן מאוד נדיר. כזה שתמיד שמח בחלקו, נחבא אל הכלים, יודע להעריך את מה שיש ולא מבזבז אנרגיות במה שאין. לא פחות חשוב מכך-טיפוס שיודע לפרגן לסביבה בלי הרף ומסייע לכל מי שרק מבקש עזרה. בקיצור, 'נשמה טובה' כמו שאומרים.

בן שושן בחדר הכושר עם שחקן בפ"ת
בן שושן בחדר הכושר עם שחקן פ"ת

אהוד, איך החיים במכבי פ"ת?
"אני מאוד נהנה. זה אחד המועדונים הכי מסודרים בארץ. יש פה אווירה משפחתית ונעימה".

ואיך זה לעבוד עם הלוזונים?
"בתקשורת הם מצטיירים בצורה מאוד מסוימת, אבל במציאות אני יכול להעיד שזה אחרת לגמרי. אבי לוזון, שהוא האיש החזק במועדון, שם הרבה כסף בקבוצה, שהיא למעשה 'הבייבי' שלו. זה צעצוע מאוד יקר ובהחלט מותר לו להביע את רוחו כשמשהו לא נראה לו. בסך הכל הם נותנים שקט תעשייתי ומעניקים את כל התנאים בשביל להצליח. אני שמח שנפלה בחלקי הזכות לעבוד במקום הזה".

תרצה להיות מאמן ראשי בעתיד?
"מיציתי עם זה. הלחץ והמתח הזה לא בשבילי. כמאמן ראשי קשה יותר ליהנות מהכדורגל, ומצד שני גם אין הערכה".
העונה הכי פחות טובה בקריירה?
"אני חושב שבנצרת עילית כמאמן ראשי. אומנם צמחו לי כמה שערות לבנות, אבל גם החוויה הזו חישלה אותי".

בן שושן עם הגביע
בן שושן עם הגביע

בפעם האחרונה שהרגשת תחושת החמצה?
"בשנה שעברה שהייתי עם המשפחה בחופשה בתאילנד והיינו משוכנעים שנשחק עם מכבי פ"ת באירופה. בזמן החופשה התעדכנתי בנעשה בגמר הגביע ולמרבה ההפתעה בני יהודה הדהימה את מכבי ת"א, וכך למעשה נותרנו מחוץ לאירופה".

אמונה טפלה?
"לא בבית ספרנו. יש לי אמונה אחרת".
ואיך מערכת היחסים שלך עם בורא עולם?
"יחסים טובים. מחובר לדת וגם שומר שבת".

מה גרם לך להתחיל לשמור שבת?
"בשלב מסוים בחיים הרגשתי שאנחנו צריכים יום של שלווה ורוגע אחרי שבוע מטורף והחלטתי לשמור שבת. אני מקבל הרבה כוחות מהשבת. זו המתנה הכי גדולה שקיבלתי".


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


ואיך זה משתלב עם הכדורגל?
"כשהמשחקים בשבת אז אני הולך למגרש ברגל. כיום כמעט ליד כל אצטדיון יש בית מלון קרוב. קרה ששיחקנו מול סכנין והייתי צריך ללכת יותר משעה וחצי ברגל דרך היער מהיישוב שנקרא אשחר עד לאצטדיון דוחא".

מה אנשים לא יודעים עליך?
"שאני אדם מאוד רגוע. אומרים לי שאני נראה מרחוק כמו איזה 'גרמני קשוח', אבל מאחורי החזות הקשוחה מסתתר אדם רגיש מאוד".


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


ספר קצת על חייו של מאמן כושר?
"להיות מאמן כושר בימנו זה דורש הרבה עבודה ואחריות. אני מתחיל לעבוד הרבה לפני כולם ומסיים גם הרבה אחרי כולם. זה אומר עיסוק במערכות ג'י-פי-אס, בניית תוכנית אימונים, עבודה אישית עם הפצועים, וכמובן עיסוק בכל הנושא של סטטיסטיקה. זו עבודה מאוד אחראית, מאתגרת ומספקת".

עוקב אחרי הפועל עפולה?
"ברור שעוקב. עפולה זה בית בשבילי. אני מרגיש שייך לפה. כשאני במרכז אז אני עפולאי לכל דבר. כולם שואלים אותי לגבי הקבוצה. השנה במיוחד הקבוצה הסבה גאווה גדולה לעיר".

עפולה בנויה לליגת העל?
"אני חושב שזה מוקדם מדי. אם אין לך מחלקת נוער ברמה גבוהה וספונסר חיצוני שייתן תקציב-יהיה קשה לשרוד בליגה הבכירה. אני מקווה שיום יבוא ועפולה תעלה ליגה ואולי גם אעבוד שם".

מתי בפעם האחרונה היית מאושר?
הוא עונה מבלי להתבלבל: "מהרגע שהתחתנתי עם אשתי האושר רק הולך ומתעצם".

אתה מודאג מהמצב הפוליטי במדינה?
"לצערי, כרגע אנחנו חיים בתוך ענן של שנאה. אני מודאג מאוד מהשנאת חינם שיש בין הצדדים".


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


אייל גולן או שלמה ארצי?
"כשאני רוצה שקט ושלווה אז שלמה ארצי וכשאני עם המשפחה אז אייל גולן".

מה הדבר הכי משוגע שעשית בחיים?
"אני בן אדם מאוד משעמם. לא נוטה לקיצוניות".

השחקן הכי גדול שיצא לך לעבוד איתו?
"עבדתי עם הרבה, אבל יוסי בניון מעל כולם".

מה יש לך להגיד על היכולת שלו?
"הוא תופעת טבע. מתאמן בצורה מעוררת השראה. למרות כל העבר המפואר לו, יש בו עדיין רעב בלתי פוסק. הוא כמו ילד קטן בשכונה שמתלהב לגעת בכדור. הערך מוסף שלו זה לא רק בגולים וביכולת על המגרש, אלא בדוגמה האישית שהוא משמש עבור השחקנים הצעירים".


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


כיצד זה בא לידי ביטוי?
"שחקנים בגילאים שלו (37), למשל, אני שומר עליהם בצמר גפן. עובד איתם בקפדנות יתר, קובע להם את כל העומסים והכל בצורה מדויקת בכדי למנוע פציעות. ברגע שהצטרף למכבי פ"ת הוא ניגש אליי ואמר לי: 'תקשיב אני מתאמן רגיל ולא מוותר על כלום'. ההתלהבות והתשוקה למשחק זה משהו מדהים. קל מאוד להתאהב בו ובצניעות שלו. לראות את הצעירים איך שמסתכלים עליו בהערצה זה פשוט מדהים. אם הוא היה איתנו מתחילת העונה היינו במקום אחר בטבלה".

איזה דברים מפריעים לך בכדורגל הישראלי?
"מפריע לי שיש פה איזושהי תחושת חובבנות. אנחנו החקיינים הכי טובים בעולם. כולם עובדים על כולם. לא באמת מלמדים פה בכדורגל, במיוחד לא במחלקות הצעירות. אני חושב שהמזל פה הגורם המכריע בכדורגל שלנו. אם קבוצת כמו בית"ר ירושלים תיקח אליפות השנה-זו תהיה תעודת עניות לכדורגל הישראלי. אין שם כלום חוץ מכישרון. זה פשוט הזוי. הכי גרוע זה שאנשים כאלה כמו אלי טייב מצליחים, כי אז עלולים לחשוב שהדרך שלו עוד נכונה".

אם לא מאמן כושר-מה היית?
הוא צוחק: "התקלת אותי עם השאלה. לא עולה לי כלום בראש".

איפה נראה אותך בשנים הבאות?
"אני חושב שאמשיך להיות מאמן כושר. אני מרגיש סיפוק גדול בעבודה שלי ומרגיש שיש לי הרבה מה לתרום בתחום".