"מאחורי כל אדם סיפור": ביוגב משמרים 70 שנות היסטוריה בהוצאת ספר חגיגי

בספר מופיעים סיפורי המייסדים, הבנים והנכדים הממשיכים והוא הופק בהתנדבות על ידי התושבים, כפרויקט קהילתי לשימור ההיסטוריה וסיפורי היישוב. צילום: ענת חרמוני

במפגש חגיגי נמסר לראש המועצה האזורית עמק יזרעאל אייל בצר, ספר לרגל חגיגות ה-70 לעלייתם לקרקע של מייסדי מושב היוגב. בספר מופיעים סיפורי המייסדים, הבנים והנכדים הממשיכים והוא הופק בהתנדבות על ידי התושבים, כפרויקט קהילתי לשימור ההיסטוריה וסיפורי היישוב. היוזמה להוצאת הספר לאור נולדה במפגש במועדון הוותיקים של המושב. טובה זמל, חברת המושב המפעילה את מועדון הוותיקים קיבלה פנייה מעמותת הוותיקים של המועצה, בשאלה: האם יש במושב חברים מדור המייסדים המעוניינים לקחת חלק בפרויקט בשם "מאחורי כל אדם יש סיפור הראוי להיכתב ולעבור הלאה לדורות הבאים". טובה הפנתה את השאלה לבאי המועדון וכל הנוכחים הרימו ידיים בהתלהבות.

ביולי 2015 הוקמה ועדה של מתנדבים שלקחה על עצמה לקדם את הפרויקט. צביה יפה-גוטמן מונתה על ידי הועדה להוביל את הפרויקט, שנמשך כשלוש וחצי שנים. עורך ד"ר יזהר בן-נחום, כתב וסיפר את סיפורו של המושב מיום הקמתו ועד היום- על ימי העצב והשמחה במהלך השנים, הקשיים, האכזבות והתקוות שליוו את המייסדים. רבים מחברי המושב המייצגים נאמנה את ארבעת הדורות רואיינו- החל מדור המייסדים, דור הבנים שנולדו וגדלו בימי ראשית המושב ובני הדור השלישי, שהיום נושאים בתפקידים ביישוב וממשיכים את תנופת הבניה והיצירה של המושב בעידן החדש. בנוסף לראיונות, נאספו חומרים רבים מארכיון המושב, מארכיוני המדינה השונים ומאלבומי חברי המושב שהעשירו והמחישו את הכתוב, כמו שנאמר: "תמונה אחת שווה אלף מילה".

הספר הוא פרי עבודתה של אותה חבורת מתנדבים. גאים ונרגשים הם מסרו לראש המועצה, אייל בצר, עותק ראשון מהספר אשר אמר כי "סיפורו של מושב היוגב הוא סיפור ההתיישבות של העמק כולו. אני גאה במתנדבים על היוזמה שבכתיבת הספר, על עבודת איסוף החומרים וכתיבתו. מדובר בעבודת שימור היסטורית שתישאר אתנו לעד."