"לכל אחת ואחת יש מקום בעמק"

פועלים לשנות את השיח, עורכים אירועים ומפגשים מיוחדים, עסוקים בהסברה מול כלל האוכלוסייה ומייצרים פעילות במטרה לתת מענה. חברי הקהילה הגאה בעפולה ועמק יזרעאל אופטימיים מהשינוי המתהווה באזור, מברכים על ההשתתפות בעדלאידע בבירת העמק ומסבירים על מטרת העל: להקים בית גאה לקהילה הלהט"בית באזור– במטרה שיהווה את מוקד כלל הקהילות – תוך קיום דיאלוג שוויוני וסובלני, "השינוי נראה במרחב הציבורי", הם אומרים "בגאווה"

בשנים האחרונות הקהילה הגאה נמצאת יותר ויותר בשיח הציבורי-חברתי בישראל. המגמה הזו באה לידי ביטוי ברשתות החברתיות, בחשיפה של סלבריטאים שכבר לא חוששים לדבר על נטיותיהם המיניות והשינוי שנעשה בשטח בכל הקשור לקידום זכויות הקהילה הגאה בישראל.

תל אביב כידוע, תופסת את דגל הגאווה בכל הקשור לקהילה הגאה עם לגיטמיות מובהקת מצד מרבית התושבים והרשויות. יחד עם זאת, בשנים האחרונות, כחלק מהשיח הציבורי, ערים נוספות, חלקן פריפריאליות, מוציאות את דגל הגאווה שהיה מוסתר עד עתה, בגאווה יש לציין, ומנגישות את הנושאים החשובים לקהילה הגאה. אותן ערים יוצרות מרווח של שיח אודות הקהילה לצד אירועים תרבותיים – זאת על מנת לייצר מענה לעוד ועוד חברי קהילה אשר רוצים להרגיש תחושת שייכות לקבוצת השווים שלהם, באזור המגורים שלהם.

יוזמת "מקום בעמק"

בשנים האחרונות, כחלק מהצורך העולה וגובר של הקהילה הגאה בעמק יזרעאל להרגיש תחושת שייכות ולהקים את ביתם באזור הצפון, נוצרה פעילות ערה של חברי הקהילה הלהט"בית אשר היוותה את הבסיס להקמת יוזמת "מקום בעמק": יוזמה לקידום הקהילה הגאה בצפון, בשיתוף "תנועת תרבות". היוזמה, המורכבת מפעילים ופעילות מהקהילה הגאה ותומכי קהילה, נוצרה מתוך המטרה להתאגד ולתת מענה לחברי הקהילה שגרים בצפון בכלל ובערים, היישובים, המושבים והקיבוצים באזור סובב עמק יזרעאל בפרט. כחלק מהרצון לשנות את השיח באזור, ולייצר מרחב בטוח ללא צורך "להגר" לאזורים אחרים, נוצרה פעילות שטח במהלך השנים האחרונות שכללה איסוף מידע מקיף אודות הקהילה הגאה בעמק יזרעאל, עריכת אירועים שונים, הסברה לארגונים, שיתופי פעולה עם ארגונים ארציים של הקהילה הלהט"בית ובעלי תפקידים שייקחו חלק בשינוי התודעה בשטח ויתנו מענה לכלל הקהילה שגרה באזור.

מענה כולל

בשנים האחרונות, לצד גיוס משאבים כספיים והגדלת הצוות, פועלת הקהילה הגאה באזור העמק, כאשר מרכז הפעילות שלה מתבסס בעפולה. כחלק מקיום האירועים השונים והארגונים שפועלים בשטח בשיתופי פעולה ניתן למנות ארגונים ארציים כמו שותפות יחד- של הסוכנות היהודית, "איגי" שמייצרים מרחבי פעולה חינוכיים לנוער בתמיכת מחלקת הנוער, אירועי תרבות וחיי חברה לצעירים, ארגון תה"לה שפונה להורים שילדיהם יצאו מהארון, רכזת קהילת בוגרים, במסגרת תוכנית "מקום" הארצית- מטעם רשת המתנ"סים "שחקים", עו"ס מטעם מחלקת הרווחה בעיריית עפולה הנותנת מענה לקהילה הגאה בגילאי 13-25, עיריית עפולה, האגודה למען הלהט"ב ועוד. בקהילה הלהט"בית בעמק מציינים בסיפוק כי יותר ויותר ארגונים שותפים לעשייה והשינוי אכן נראה במרחב הציבורי. בין ההישגים הבולטים השנה בעפולה: קיום עצרת לדרישת שוויון זכויות בכיכר העצמאות, קיום פורום בעלי תפקידים במרחב העירוני, השתתפות רשמית בעדלאידע העירונית, פיקניק קהילתי, טיולים, קיום מפגשי קהילה וקבוצות שייכות, הקמת מתחם גאה בפסטיבל "עפוליז" לאומנות מקומית, מבצע חלוקת ספרים לאנשי חינוך לרגל יום המשפחה, קיום מסיבות ועוד.

 

הפגנה של חברי הקהילה בקיץ האחרון. צילום ארכיון
הפגנה של חברי הקהילה בקיץ האחרון. צילום: ארכיון

על הפרק: הפנינג גאווה ביוני

"מקום בעמק" נוסד במטרה להשיג מספר יעדים במקביל. היעד הראשון: בניית קהילה חזקה בעמק ובצפון, כשעפולה מהווה את המוקד, לחבר כמה שיותר אנשים סביב פעילויות תרבות, חברה וחינוך. היעד השני: לעסוק במאמץ הסברתי אל מול האוכלוסייה לקידום שוויון זכויות והיכרות עם הקהילה הלהט"בית, מאפייניה והצרכים הייחודיים שלה.

מובילי היוזמה בעמק הדגישו כי המטרה העיקרית היא בסופו של דבר להקים בית גאה לקהילה הלהט"בית שיכלול את כלל התוכניות ובעלי התפקידים תוך רצון למקום רחב אשר ייתן מענה פיזי, רגשי וחברתי לכלל האוכלוסייה הגאה באזור, מצעירים ועד למבוגרים, ויהווה את מוקד כלל הקהילות תוך שיח שוויוני וסובלני.

בעתיד הקרוב הפעילים והפעילות עובדים יחד ללא לאות בעבודת שטח אשר נוגעת לכל שכבות האוכלוסייה – בין היתר  על פרויקט רחב היקף הנוגע לכל המרחב החינוכי. כמו כן עתידים חברי הקהילה לקיים הפנינג גאווה ענק באירועי הגאווה שיחולו בחודש יוני הקרוב. בכל העת, עובדים יחד לעיבוי הפעילות לקהילה, תוך רצון להרחיב את המעגל ולהעמיק את ההתייחסות לתתי הקבוצות השונות. "הקהילה הגאה באזור העמק בכלל ועפולה בפרט מרימה את הראש ואומרת בצורה חד משמעית: 'גם כאן ניתן לקיים אורח חיים חופשי ונוח'". עוד הוסיפו מובילי הקהילה בעמק: "המטרה של כולנו היא לייצר את המרחב הזה. אנחנו רואים את השינוי בשטח ומודים לכל הארגונים ובעלי התפקידים בעיר עפולה ומחוצה לה על קידום זכויות הקהילה באזור ועל שינוי השיח במרחב הציבורי של כולנו. נמשיך בעשייה למען העתיד של הקהילה הגאה באזור, כי לכל אחת ואחת יש מקום בעמק".

לפרטים וליצירת קשר ניתן לחפש את דף הפייסבוק "מקום בעמק" או לפנות במייל: lgbtafula@gmail.com.