לוחם מגיל צעיר

ש' תושב היישוב גדעונה שלמרגלות הגלבוע הגיע לארץ בשנת 2003 כשהיה בן 6 ומאז הוא נלחם על מקומו בחברה הישראלית. תחילה נלחם בקשיי השפה שהביאו את משפחתו לכדי מצוקה כלכלית. לאחר מכן נלחם כשהגיע לפנימייה בכפר יחזקאל רחוק מאמא ומהבית. בגיל 16 נלחם להישאר יציב לאחר מותה של אימו לאחר מחלה קשה ולקראת גיוסו נלחם על הזכות להתגייס כלוחם ליחידת דובדבן. כיאה ללוחם אמיתי ש' גם ניצח בהכל

ש', לוחם ביחידת דובדבן הוא חייל בודד שחי בדירה עם מס' חברים, כולם חיילים בודדים, ביישוב גדעונה שלמרגלות הגלבוע. ש' עלה לארץ מגאורגיה בגיל 6 יחד עם אמו, סבתו ודודו בשנת 2003. הם הגיעו למרכז קליטה בטבריה שם עברו את חבלי הקליטה בארץ ישראל. ש' לא זוכר הרבה מגאורגיה מלבד השכונה בה חי, השלג והים שהיה במקום מגוריו ומרבית זיכרונותיו מתמקדים בשנים שעבר בארץ.

• עברית קשה שפה

כאמור, בגיל שש כשהגיע ש' לארץ, נכנס אחרי מס' חודשים לכיתה א' בבית הספר בטבריה אבל קשיי השפה היוו מכשול רציני בדרך להשתלבות בארץ החדשה עבורו ועבור אמו. נסיבות הקליטה הבעייתית הביאו את משפחתו למצב כלכלי קשה, והילד נשלח אחרי מס' שנים בארץ ל"בית הילדים" בכפר יחזקאל כדי להקל על משפחתו בקשיי היום יום ולאפשר לילד להיקלט בצורה מיטבית בארץ ישראל.

• בן העמק  

אם יש מקום שמתאר את הפתגם "מעז יצא מתוק" הרי שההגעה של ש' לכפר יחזקאל היא ההגדרה המתאימה ביותר לשינוי שחל בחייו, ולאהבה הגדולה שלו לכפר יחזקאל ולחיים בגלבוע: "הייתי בכפר יחזקאל מכיתה ד' עד יב'. במקביל לחיים בכפר יחזקאל למדתי ב"עמק חרוד". הפנימייה בכפר יחזקאל היא מבחינתי המקום הכי מדהים בעולם. מקום חם אוהב תומך. לימדו אותי את השפה, עזרו לי בבגרויות, תמכו בי ברגעים הקשים, פשוט מצאתי בית חדש בכפר יחזקאל. בית הספר היה הבסיס השני שלי. גדלתי שם והתפתחתי לאדם שאני היום.

הפנימייה בכפר יחזקאל היא מבחינתי המקום הכי מדהים בעולם. מקום חם אוהב תומך. לימדו אותי את השפה, עזרו לי בבגרויות, תמכו בי ברגעים הקשים". גם אמו, למרות הקשיים, עמדה לצידו: "אימא שלי הייתה חלק מאד מרכזי וחשוב בחיים שלי. כל שבועיים הייתי יוצא הביתה לשלושה ימים להיות איתה וחוזר לפנימייה. הייתה מחשבה להחזיר אותי לגור עם אימא כשהיא הסתדרה בארץ אבל אני כבר הייתי קשור מידי לפנימיה ולאזור ולכן נשארתי בכפר יחזקאל"

ל –ש' לא היה קשר עם אביו מאז שעלה לארץ וככל הידוע לו, אביו נפטר אף הוא ולאורך כל החיים מי שהייתה המשענת העיקרית שלו הייתה אמו, שלאחר שעברה אף היא את קשיי הקליטה, הפכה לחלק משמעותי ביותר בחיי בנה: "אימא שלי הייתה חלק מאד מרכזי וחשוב בחיים שלי. כל שבועיים הייתי יוצא הביתה לשלושה ימים להיות עם אימא וחוזר לפנימייה. היא חייה בטבריה מרבית הזמן ולאחר מכן עברה לקריית שמונה. אחרי שאימא גם עברה את כל הקטע של הקליטה היא עזרה לי מאד, קנתה לי בגדים, פלאפון, מחשב, לא היה חסר לי דבר. הייתה תקופה שהייתה מחשבה להחזיר אותי לגור אם אימא כשהיא הסתדרה בארץ אבל אני כבר הייתי קשור מידי לפנימיה והאזור ולכן נשארתי בכפר יחזקאל". האידיליה המשפחתית הזו נקטעה באיבה כש – ש' היה בן 16 ואמו נפטרה ממחלה קשה. ש' מספר על ההתמודדות הקשה: "זה מאד קשה כמו לכל ילד בגילי. מה שעזר לי זה שידעתי מאימא שלא נשאר לה הרבה זמן והיה לי זמן לעכל את האפשרות שזה הולך לקרות. אני מניח שבגלל שמגיל צעיר הייתי בזכות עצמי, העובדה הזו עזרה לי לגייס את הבגרות, לשמור על עצמי כששמעתי שזה הולך לקרות וכשאימא נפטרה לאחר המחלה".

• לוחם יהודי

כאמור ש' סיים 12 שנות לימוד ב"עמק חרוד" וכמו יתר חבריו רצה להתגייס ולתרום תרומה משמעותית למולדת. הבעיה הייתה שדודו, שהיה לאחר מותה של אמו האפוטרופוס שלו, לא הסכים לחתום על אישור לשירות קרבי והמחשבה שהמשפחה תאבד את בנם היחיד מנעה ממנו לחתום. ש' לא הסכים לשמוע לדברים ולאחר שכנועים רבים התרצה הדוד וחתם ל – ש' שהתגייס כחייל בודד לצנחנים בדרך לשירות הקרבי עליו חלם.

"אני גאה להיות ביחידה ולפעול למען בטחון המדינה". היחידה המיוחדת באימונים
"אני גאה להיות ביחידה ולפעול למען בטחון המדינה". היחידה המיוחדת באימונים

בדרך לשירות הקרבי הייתה לפניו עוד משוכה, עניין יהדותו. ש' הוא לא 100 אחוז יהודי לפי ההלכה ולפני גיוסו החליט להשתמש במסלול נתיב של צה"ל כדי לעבור גיוס כהלכה ולהיות 100% יהודי. אחרי הגיוס לצנחנים יצא ש' למיונים ליחידות המיוחדות והגיע, כמו שחלם, ליחידת דובדבן: "הצלחתי להגיע לדובדבן. עברתי טירונות ומסלול ועכשיו אני ביחידה. אנחנו בעיקר באיו"ש. אני גאה להיות ביחידה ולפעול בכל הדרכים שאנחנו פועלים למען בטחון המדינה"

בדרך לשירות הקרבי הייתה לפניו עוד משוכה, עניין יהדותו. ש' הוא לא 100 אחוז יהודי לפי ההלכה ולפני גיוסו החליט להשתמש במסלול נתיב של צה"ל כדי לעבור גיוס כהלכה ולהיות 100% יהודי. ש' מספר כי הנושא של היהדות שלו, לא היה בעייתי בשום שלב ויחד עם חבריו הייתה לו משיכה לדת היהודית. הוא הניח תפילין כשהיה צריך והיה בבית הכנסת בחגים, והמסלול שעשה בנתיב היה החותמת הסופית ליהדותו בטרם יתגייס לצנחנים ולסיירת.

• סבתא אני לוחם

אחרי הגיוס לצנחנים יצא ש' למיונים ליחידות המיוחדות והגיע, כמו שחלם, ליחידת דובדבן (ראה במסגרת): "הצלחתי להגיע לדובדבן. עברתי טירונות ומסלול ועכשיו אני ביחידה. אנחנו בעיקר באיו"ש. אני גאה להיות ביחידה ולפעול בכל הדרכים שאנחנו פועלים למען בטחון המדינה. בשבוע שעבר סיימתי את המסלול וקיבלתי את הכומתה. אני חייב לציין שהיה חשוב לי שסבתא שלי תהיה בהשבעה ואמרתי למפקדים שהיא נמצאת בקריית שמונה וקשה לה להגיע, ובלי לחשוב פעמיים שלחו לה ביחידה רכב שלקח אותה והחזיר אותה ושמחתי שהיא יכולה להיות איתי ברגעים המרגשים האלה ולהתגאות בנכד שלה".

כאמור הזרעים של האהבה לגלבוע ולעמק נטמנו אצל ש' כשהיה צעיר ועכשיו, לאחר שסיים את לימודיו והתגייס, החליט לשכור דירה יחד עם עוד מס' חיילים בודדים בצד השני של הכביש בישוב גדעונה, ולעמק הוא חוזר בכל פעם שהוא יוצא לחופשות. בכלל גם בעתיד רואה את עצמו ש' ממשיך לחיות ולבנות את חייו בעמק שהוא כה אוהב, לאחר שיסיים שירות משמעותי ביחידה אליה התגייס למען העם והמדינה שהוא אוהב.

 

• קצת על יחידת "דובדבן"

יחידת "דובדבן" היא יחידת חיל רגליים מובחרת של צה"ל הפועלת בשטחי יהודה ושומרון ונמצאת תחת פיקודה הישיר של אוגדת יהודה ושומרון.

עיקר פעילותה של היחידה הוא ביצוע מעצרים מורכבים או סיכול ממוקד של מבוקשים ופעילי טרור בלב שטחים עוינים, תוך שימוש ביכולות מתקדמות ומסווגות, כאשר חלק מהפעילות נעשית בצורה מסוערבת.

היחידה היא מהיחידות העמוסות ביותר בצה"ל, היחידה עוסקת בפעילות מבצעית מסביב לשעון, בין אם למבצעים שתוכננו זמן רב מראש על יעד מוגדר, ובין אם בהקפצה מרכז שב"כ שמאתר מבוקש בכיר היוצא ממחבואו ויש לעצרו. רוב פעילותה המבצעית של היחידה חסויה.

אורכו של מסלול הלוחם ביחידת "דובדבן" הוא כשנה וארבעה חודשים. חיילי היחידה עוברים מסלול דומה למסלול ההכשרה של לוחמי החי"ר, אך הם עוברים תכנים רחבים הרבה יותר, אימוני לחימה מיוחדים ואימונים ייעודיים רבים.
המסלול מתחיל בטירונות חי"ר רגילה (07), בדומה לשאר חטיבות החי"ר. האימונים כוללים תכנים של הכרת השטח, הסתוות, אימוני פרט-חוליה-כיתה-צוות, קליעה ופק"לים.
לאחר סיום הטירונות, עוברים החיילים הכשרת לוט"ר (לוחמה בטרור) ממושכת של כחודשיים. חיילי יחידת "דובדבן" עוברים קורס שכולל מכלול של תורות לחימה במתארי שטח בנוי וקרב מגע.