למרות היבוא, צפי למחסור בעגבניות

אם חשבתם שתוכלו להשיג ירקות אומנם במחירים גבוהים, אז כנראה שעד לסוף השנה תיאלצו להסתפק בפחות עגבניות בסלט הירקות שלכם, זאת על פי צפי משרד החקלאות לאחרונה. למה? הסיבות בפנים

לאחרונה הודיע משרד החקלאות בעקבות הצפי למחסור בעגבניות כי החליט לשנות את שיטת ולהרחיב את שיטת חלוקת רישיונות הייבוא לעגבניות הפטורים ממכס לכל מדינות העולם.
עם זאת לשון הודעת משרד החקלאות כי בכדי למנוע הצפה בשוק, המכסות יוגבלו עד 1,500 טון לשבוע. לעמקניוז נודע כי כבר השבוע החלו להגיע  לארץ מכולות עם עגבניות מטורקיה וימשיכו להגיע עוד מכולות בימים הקרובים

היקף השיווק המקומי של עגבניות בישראל עומד על ממוצע של כ – 17,000 טון בחודש. כמות היבול צפויה להיות פחותה מתקופות מקבילות בשנים עברו בהיקף של כ- 40% וזאת בשל ימים ולילות חמים בצורה קיצונית שפגעו ביבול, ובצירוף וירוס שפגע בצמחים החלשים (וירוס ToMV).


לדברי מומחים ממשרד החקלאות שביקרו בחממות הגידול של העגבניות ובדקו את היקף הפגיעה ביבול המחסור צפוי להמשך עד תחילת דצמבר.
להערכת המומחים כשבועיים יגיעו לשוק עגבניות שנשתלו בארץ באוגוסט וצפויות להבשיל בימים הקרובים, כך שהגידול במחסור צפוי להתמתן.
עם זאת, המחסור בעגבניות מקומיות יימשך כאמור, עד תחילת דצמבר.


בעקבות זאת, עוד בתקופת טרום החגים, מתוך הבנה כי החקלאות המקומית לא תספק את הביקוש לעגבניות בשווקים, הוחלט במשרד החקלאות לפתוח השוק לייבוא ללא מכס, אך כמות העגבניות שיובאה הייתה קטנה ולא מספקת.

לאור זאת, פנו אנשי משרד החקלאות למשרד האוצר בבקשה לנקוט בשיטה שלא ננקטה עד כה, מתן "ביטוח" ליבואנים למקרה שבו המחיר הסיטונאי בישראל ירד מיום ההזמנה בחו"ל ועד ליום שחרור הסחורה בישראל. כלומר, היבואן יקבל את ההפרש ולא יפסיד, לאור עמדת היבואנים כי לא יהיה כלכלי עבורם לייבא ללא רשת ביטחון.

סיבה נוספת למחסור הצפוי בעגבניות לדברי גורמים במשרד החקלאות, היא שאנשי משרד האוצר ביקשו  לדחות את מתן התמיכה ליבואנים במידה והמחירים ירדו, עד לאחר חג סוכות, אך טרם אושר תקצובה וביצועה של התמיכה, כך שייבוא העגבניות בהתאם לרשת הביטחון שהובטח ליבואנים, יהיה על המדף בנקודות המכירה לכל המוקדם רק בעוד כשבועיים, מכאן גם ההערכה כי מחיר העגבניות לא ירד דרמטית בשבועות הקרובים.