"לא קל להיחשף לאנשים שכבר אינם בין החיים, אבל זה חלק מהעבודה שלנו"

סגן יערה דולב מהיישוב הקהילתי הושעיה שבעמק יזרעאל, קצינת אימוני חילוץ בפיקוד העורף, בילתה עם חברים כשקיבלה טלפון בהול ממפקדה. כמה שעות אחרי השיחה היא כבר עלתה למטוס עם המשלחת הישראלית שהוקפצה לסייע בחילוץ הנעדרים והקורבנות באסון הסכר הטראגי בברזיל. בראיון ל"עמקניוז" היא מספרת על האתגרים המורכבים שעמדו לפתחם של המחלצים, המראות הקשים לאחר שאותרו עשרות גופות: וגם על רגע אחד מתגמל ומספק. צילום: דובר צה"ל

תושבי ברזיל התמודדו לפני כשבועיים עם אסון לאומי וטראגי, לאחר קריסתו של סכר. כזכור, שטף עז של מים ובוץ הכה לפני כשבועיים בסכר הממוקם בדרום-מערב מדינת מינאס ז'ראיס, עד שהתמוטט וגרם לקריסתו של מכרה העופרת. זהו האסון השני מסוגו בשלוש השנים האחרונות במדינה שבדרום-מזרח ברזיל, מחוז העשיר במכרות עופרת. התקרית קברה את בתי המקומיים באזור, במה שנחשב לאסון הסביבתי החמור ביותר בברזיל.

כמו באסונות הומניטאריים אחרים בעולם, הוקפצה לברזיל משלחת סיוע מישראל שכללה כ-130 קצינים וחיילים בסדיר ובמילואים – שכללה מנעד רחב של כוחות ובהם מחלצים מיחידות מיוחדות, חיילים וכלבים מיחידת "עוקץ", נציגים מזק"א, ויחידות מילת"ם ולהבה.

סגן יערה דולב
סגן יערה דולב

[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


"ההתנהלות בשטח כללה עבודה בשטח בוצי וטובעני, לעיתים בגובה של 10 מטרים ויותר"

במשלחת הייתה גם סגן יערה דולב מהיישוב הקהילתי הושעיה שבעמק יזרעאל, קצינת אימוני חילוץ בפיקוד העורף בשירות קבע בצה"ל. סגן דולב הייתה בבילוי שגרתי עם חברים במוצ"ש בעת שקיבלה שיחה בהולה ממפקדה האישי, "בתום השיחה הזו כבר מיהרתי הביתה לארוז מזוודה", סיפרה יערה, "אחרי תדריכים של כלל הכוחות והצוותים עלינו על מטוס לברזיל. התמקמנו בבסיס צבאי בו גם ישנו. ביום הראשון המפקדים יצאו ללמוד את השטח וביום שאחרי הצוותים כבר יצאו למשימות".

התוואי המאתגר והלא נגיש הוביל את צוותי המשלחת מישראל לנוע לשטחים מוכי האסון בעזרת מסוקים, "במשך ארבעה ימים פעלנו משעות הבוקר המוקדמות ועד השקיעה. מיפינו שטחים, ביצענו חיפושים אחר ניצולים ונעדרים וביצענו הערכות היכן לחפש אזרחים מקומיים- בין היתר בעזרת אינדקציות של כלבי עוקץ ושימוש באמצעי טכנולוגיה מתקדמים. עבדנו גם עם כלים ייעודים, אתים, כלי חפירה, מצלמות מיוחדות ועוד. ההתנהלות בשטח כללה עבודה בשטח בוצי וטובעני, לעיתים בגובה של 10 מטרים ויותר".

יערה עם צוות מקומי
יערה עם צוות מקומי

התוואי המורכב ועוצמת האסון הובילה את סגן דולב גם להיחשף למראות לא פשוטים בלשון המעטה, "לא קל להיחשף לאנשים שכבר אינם בין החיים, אבל זה חלק מהעבודה שלנו", היא מספרת, "תמיד אנחנו זוכרים שיש לנעדרים הללו משפחות ומבחינתנו ניסינו לעשות הכל בכדי לבצע את המשימה על הצד הטוב ביותר. זו התמודדות מנטלית מאתגרת, אבל היו אנשי מקצוע לצידנו וגם הכינו אותנו מראש". בתום חמישה ימים בשטח האסון, חילצה המשלחת הצה"לית 35 גופות ונשללה הימצאותם של 26 נעדרים באזור בו פעלה המשלחת. "שבנו לישראל עם תחושת גאווה וסיפוק רבה", סיכמה סגן דולב, "זכינו להערכה רבה גם מהתושבים המקומיים שביקשו להצטלם עימנו למזכרת וגם מאנשי המקצוע בברזיל. אני חושבת שהמסירות והמקצועיות הזו מאפיינת את צה"ל – בכל מקום ברחבי העולם בו הוא נדרש לסייע".