"לא נפסיק את המאבק עד שהכיתה תפוצל"

הורים לתלמידים בכיתה ה', בבית הספר היסודי "יהלום" ברובע יזרעאל בעפולה, פתחו השבוע במאבק נחוש וממוקד במטרה לפצל את הכיתה שמונה 38 ילדים כשהתקן של משרד החינוך לפיצול הוא 41. לדבריהם, העומס הוא בלתי נסבל ויוצר פיגורים וקשיים לתלמידים ולמחנכים. במשרד החינוך מציינים כי למרות שמספר התלמידים עומד בתקן, נעשות פעולות לפיצול הכיתה

החל מתחילת שנת הלימודים הנוכחית מנהלים הורים בבית הספר היסודי "יהלום" ברובע יזרעאל דיונים אינטנסיביים עם נציגי משרד החינוך בנוגע לפיצול כיתת ה' היחידה בבית הספר. בשנה הנוכחית לומדים בכיתה לא פחות מ-38 תלמידים. הורי התלמידים ביקשו לפצל את הכיתה כבר השנה בשל העומס בה, למרות שתקן משרד החינוך מאפשר ש-41 תלמידים ילמדו בכיתה. לדברי ההורים, בשנה הקרובה צפויים להתאכלס ברובע עוד משפחות רבות- ובעקבות זאת ייחצה המספר הרבה מעבר ל-41 תלמידים ולכן הפיצול היה נדרש ומתבקש כבר בשנת הלימודים הנוכחית. לאחר שבסוף חודש אוקטובר התברר להורים כי לא יתבצע פיצול, הם החליטו לפצוח במאבק נחוש לשנות את סטאטוס האכלוס הנוכחי.

• "צפוף לי בנט"

ביום שלישי השבוע ההורים יחד עם התלמידים כבר ערכו הפגנת מחאה בכניסה לבית הספר ובגשם שוטף, והם ציינו כי הם נחושים להמשיך במאבק. התלמידים אחזו שלטים עליהם נכתב: "צפוף פה", "צפוף לי בנט", "לא לומדים עד שמפצלים", "אנחנו לא סרדינים", "כיתות גדולות- בעיות גדולות", "אנחנו ילדים שרוצים ללמוד" ועוד.

• ההורים זוכים גם לרוח גבית מהנהגת ההורים בבית הספר והעומד בראשה – אסף זילכה

"אנחנו לא מתכוונים להפסיק את המאבק עד שהכיתה תפוצל", אמר השבוע זילכה, "התרענו על הנושא כבר באמצע חודש אוגוסט בפני הגורמים הרלוונטיים במשרד החינוך ובמנהל החינוך בעיריית עפולה, אבל לעת עתה לא נמצא פתרון. הייתה לנו תחושה שמבינים את מצוקתנו ויבואו לקראתנו אבל בפועל זה לא קרה. הרי לכל בר דעת ברור כי הפיתוח המואץ בשכונה יביא לעוד מספר תלמידים רב בכיתה ה', אז למה לחכות לשנה הבאה? כרגע המצב לא טוב בכיתה בלשון המעטה.

התלמידים וההורים בהפגנה שערכו השבוע
התלמידים וההורים בהפגנה שערכו השבוע

יש צפיפות פיזית עליה התלמידים מתלוננים מדי יום ביומו, נוצרים פיגורים בשל העובדה שהמורה לא תמיד מספיקה להגיע לכלל התלמידים, למרות שהיא עושה את המיטב ויש ריחות לא נעימים בכיתה בשל העומסים בה. אנחנו שואפים למצוינות והישגיות, אבל בפועל הילדים שכל כך חשובים לנו לא מקבלים את הכלים. אנחנו גם לא רוצים שיפצלו אותם בשנה הבאה, רגע לפני שהם יתחילו את לימודיהם בחטיבת הביניים והגיבוש שלהם ייפגע. אני חושב שחייב לגלות פה קצת גמישות ולראות את התמונה ברמה כוללנית ולא ספציפית על פי מה שהתקן אומר.


"התרענו על הנושא כבר באמצע חודש אוגוסט בפני הגורמים הרלוונטיים, אבל לעת עתה לא נמצא פתרון. הייתה לנו תחושה שמבינים את מצוקתנו ויבואו לקראתנו אבל בפועל זה לא קרה. הרי לכל בר דעת ברור כי הפיתוח המואץ בשכונה יביא לעוד מספר תלמידים רב בכיתה ה', אז למה לחכות לשנה הבאה?"


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


זו סוג של מחאת הסרדינים בוורסיה אחרת. מתחילת שנת הלימודים מחפשים בבית הספר ובמשרד החינוך פתרונות לעומס בדמות למידה בקבוצות קטנות של מקצועות הליבה ושעות רוחב של שני מורים, אבל לתפיסתנו זה לא מעניק מענה כולל וארוך טווח. זה מאבק על סביבת לימודים נאותה ולא צפופה תוך דגש על מתן טיפול ויחס הולם לכל תלמיד. הצפי שלי שתהיה בעיה דומה כבר בקרוב עם כיתה ד' המונה כעת 33 תלמידים. זה בית ספר צומח במקביל לשכונה המתפתחת ולכן צריך לתת את הדעת על כך ולהיערך בהתאם".

• "אנחנו ההורים רוצים את הטוב ביותר לילדים"

שפרה קינן, אם לילדה בכיתה הוסיפה: "אני כבר מזהה הבדל גדול בהתנהלות החינוכית של הכיתה בשנה שעברה, לעומת זו של השנה הנוכחית. אנחנו ההורים רוצים את הטוב ביותר לילדים שלנו ולכן החלטנו לצאת למאבק הזה. ההשפעות של העומס בכיתה באות לידי ביטוי גם ברמה החינוכית, גם ברמה הלימודית וגם ברמה החברתית. למה צריך לחכות לעוד כמה תלמידים שיצטרפו לכיתה בשביל לשנות. הרי זה יקרה במוקדם או במאוחר".

תגובת משרד החינוך

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "איכלוס כיתה ה' בביה"ס "יהלום" בשכונת רובע יזרעאל בעפולה עומד בתקן המחייב ואינו חורג ממה שנקבע בעניין זה ע'י הממשלה. יחד עם זאת, בהתערבות מנהלת המחוז, נעשות פעולות לפצל את הכיתה על מנת לאפשר תנאי לימוד טובים ונוחים, ככל שניתן".