כל המידע הנחוץ על התפתחות תינוקות

תינוקות מתפתחים במהירות ואפשר להצביע על שלבים שהם עוברים בחלוקה לפי חודשים. למרות שכל תינוק הוא עולם ומלואו עם צרכים ודרישות אחרים לחלוטין, מומלץ להכיר את הדגשים בשלבים השונים כדי להיערך אליהם בצורה נכונה

שלבי ההתפתחות של התינוק מתרחשים בסדר קבוע. ברוב המקרים תינוק לא יתקדם לשלב הבא לפני שיחוש ביטחון בשלב הקודם, אך קצב ההתפתחות עצמו אינו אחיד. המשמעות היא שיש שלבים מהירים ושלבים איטיים וככל שהתינוק גדול הופכות התנועות שלו להיות יותר מדויקות ופחות מקוטעות.
מבחינת ההורים, היכרות עם קצב התפתחות תינוקות יכולה לסייע בהפגת חששות. הרבה הורים דואגים בגלל שהילד שלהם לכאורה עדיין לא יושב, עומד או הולך והם מוטרדים בעיקר כאשר יש קשיים בהתפתחות השפה. עם זאת, בפועל מדובר על תהליך ארוך שמתקיים בצורה שונה אצל ילדים שונים. הדבר החשוב הוא לבדוק לא רק מה הושג אלא כיצד השיג התינוק את השלב החדש והאם החוזק הפיזיולוגי והמנטאלי שלו ערוכים לכך.

• מינקות ועד גיל 14 חודשים

השלבים המוקדמים בהתפתחות התינוק מוקשים בעיקר לפיתוח יכולות פיזיולוגיות ומוטוריות. כמובן שגם היכולות הקוגניטיביות מתפתחות, אבל יותר קשה לזהות אותן. בגיל חודש למשל התינוק מפתח רפלקס יניקה משמעותי והוא אוהב להיות במנח מעורסל כמו ברחם. לקראת סוף החודש הראשון הוא מתחיל להחזיק את ראשו ובמהלך החודש השני מופיע חיוך רצוני.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


במהלך החודש השלישי התינוק מתחיל לצחוק בקול, בחודש הרביעי הוא מסובב את ראשו לעבר מקור הרעש ובחודש החמישי הוא מתחיל להתהפך מצד לצד. בחודש השישי הוא תופס ביד את כפות הרגליים ובחודש השביעי מתחילה הפעלה מוטורית של היד.
בין החודש השמיני ועד 14 חודשים מתחיל התינוק לבצע פעולות משמעותיות יותר. הוא זוחל לפנים ולאחור, מסוגל לטפס במדרגות ולדחוף עגלת ילדים ואפילו לעשות את צעדיו הראשונים באופן עצמאי. עם זאת, התהליך שבו לומד הילד כיצד ללכת עשוי לקחת כמה חודשים ואין סיבה להאיץ בו.

• מה קורה עם כישורי השפה?

מה שמעניין את רוב ההורים הוא מה קורה עם רכישת כישורי השפה. ההורים רוצים לדבר עם הילד ולהתחיל לתקשר איתו כבר מהרגע שבו הוא נולד, אבל זה קורה רק מגיל שנה וחודשיים ועד גיל שנתיים. בתקופה זו מרבית התינוקות מתחילים לדבר יחד עם ביצוע פעילויות חקירה ושליטה.
התינוק מקדיש את התקופה הזו לריצה והוא מסוגל להצביע על איברים בגופו ועל תצלומים מתוך ספרים. כמו כן, זו התקופה בה התינוק מגיב להוראה מילולית פשוטה. הוא יכול להגיב להוראות בנות כמה מילים כמו "בוא", "שב" וכדומה. כל אלו יחד יוצרים דינאמיקה שונה בין ההורים לתינוקות. הם בעיקר הופכים את התינוק לילד בוגר יותר, שמסוגל לבצע שלל פעולות.