כללית מחוז צפון: כ-10% מהאוכלוסייה סובלים מירידה בשמיעה. מתי יש לבצע בדיקה?

לדברי ורד בוכריס, מנהלת שירות קלינאות תקשורת בכללית מחוז צפון, "לחוש השמיעה יש תפקיד משמעותי במהלך חיינו". תמונת המחשה: כללית

לרגל יום השמיעה שחל ביום ראשון השבוע, קלינאי תקשורת כללית מחוז צפון משתפים במספר עובדות על השמיעה. באוזן נמצאת העצם הכי קטנה בגוף (יש 3 עצמות שמע). שמיעה היא החוש היחיד בגוף שעובד בכל זמן נתון – בזמן שינה המוח "מתעלם מצלילים", אך המערכת השמיעתית ממשיכה לפעול. שמיעה הוא החוש היחיד אותו הצליחו הרפואה המודרנית והטכנולוגיה לשחזר – באמצעות שתל השבלול. האוזן האנושית מסוגלת לשמוע טווח תדירויות רחב של 20Hz ועד 20,000Hz. ככל שמתבגרים היכולת לשמוע את תדירויות הגבוהות נפגעת (החל מגיל 20). עוצמת השמיעה נמדדת בדציבלים: 60 דציבל – שיחה רגילה, 90 דציבל – רעש רחוב סואן, 120 דציבל – רעש של מטוס חולף בטיסה נמוכה. 120 דציבל הוא גם הרעש במועדונים. שמיעת מוסיקה בעוצמה גבוהה עלולה לגרום נזק זמני לשמיעה כבר אחרי 15 שניות של חשיפה.
לדברי ורד בוכריס, מנהלת שירות קלינאות תקשורת בכללית מחוז צפון "לחוש השמיעה יש תפקיד משמעותי במהלך חיינו. בשנות החיים המוקדמות השמיעה חיונית לשם התפתחות השפה, התקשורת והדיבור. בהמשך, בחיים הבוגרים השמיעה מאפשרת המשך למידה, התפתחות והשתלבות חברתית".

מתי יש לבצע בדיקת שמיעה?

כאשר חשים ירידה בשמיעה באחת האוזניים או בשתיהן. כאשר מתקשים לעקוב אחר שיחה. כשמתקרבים לדוברים כדי להבין מה אומרים. כאשר נחשפים לרעש באופן קבוע (במקום העבודה או במקומות בילוי). כאשר נוטלים תרופות העלולות לפגוע בשמיעה. כאשר יש ירידה בשמיעה הדרגתית אצל בן משפחה מדרגה ראשונה. "במקרים אלו אנו ממליצים להתייעץ עם רופא המשפחה אשר יפנה לבדיקות מומלצות", מסכמת בוכריס.