ידיים על ההגה: פתרונות לשילוב בין נהיגה וסלולר

כאשר מרביתנו רואים את הטלפון הסלולרי כהמשך ישיר של כף היד, יהיה זה רק טבעי שנתקשה להיפרד ממנו בזמן נהיגה, למרות מודעותינו לסכנות הברורות הטמונות בכך. אז איך אפשר להפריד בין השניים?
מאת: יובל בנר. צילום: Shutterstock

הודעות ווצאפ, מסרונים, רשתות חברתיות, משחקים, התראות ועוד אינספור מיני אפליקציות, שירותים שונים ואפילו סידורים ביורקרטיים, נעשים כיום כמעט אך ורק על ידי טלפונים סלולריים. יתרה מכך, ההרגל טבוע בנו עד כדי כך שחלקנו ממש מתקשים להתעלם מצליל הודעה או התראה כלשהי מאפליקציה. פעולות שנחשבו בעבר לאלמנטריות כלפי יכולת הריכוז שלנו, כמו צפייה בסרט או נהיגה ברכב, עלולות היום לאתגר אותנו בצורה כזו שפשוט לא נצליח שלא להסיט מבט לעבר הטלפון, שלא לדבר על לגעת, להדליק, לקרוא, לשלוח, לראות סירטון על הדרך, ועוד.
בהתאם לכך, עם התקדמותה הזריזה של הטכנולוגיה, מתקשים הן החוק והן הטכנולוגיה עצמה לעמוד בקצב. כלומר, שוק הסלולר מתפתח במהירות אדירה, חוקים שמפחידים את הארנק ואת רישיון הנהיגה נחקקים אך מצד שני, אין הטכנולוגיה או החוק מציעים לנו פיתרון אחד, מסודר, שיתן לנו מענה לשימוש או אי שימוש בטלפון הסלולרי בזמן נהיגה. אז להלן מספר פתרונות זמינים שאספנו עבורכם.

• מידע במספרים

כדי להבין למה הנושא הזה כה חשוב, צריך להבין את המספרים שמאחורי התאונות. שימוש בטלפון סלולרי בזמן נהיגה, משמעותו ממש כנהיגה תחת שכרות. הוא מגדיל את הסיכוי לתאונה פי 4 ושליחת הודעה כתובה מגדילה פי 23. פעולות הנראות כבסיסיות מחוץ לרכב, כגון ניהול שיחה, חיוג או הושטת יד אל המכשיר גורמות להסחת דעת משמעותית, לא רק מבחינת חוסר ריכוז, אלא גם גורמת לנו להסיט את מבטינו מהכביש ואת הידיים מההגה. פעולות אלה פוגעות באופן משמעותי בזמן התגובה של הנהג. בפועל, מה שקרה, לפחות בארצות הברית, הוא ירידה במספר ההרוגים השנתי עד שנת 2015, אז חלה עליה של 14% במספר ההורגים, מה שמיוחס לשינוי דפוס השימוש בטלפון הסלולרי באותן שנים.

• מה ניתן לעשות?

כפי שנרמז בתחילת הכתבה, אין כיום פיתרון אבסולוטי שמוריד מהנהג לחלוטין את היכולת או הצורך לעסוק בטלפון בזמן הנהיגה. כל הפתרונות שיוצגו כאן, בין אם טכנולוגיים ובין אם לאו, ידרשו ממך לפחות מידת מה של מעורבות ואקטיביות להפחתת השימוש בטלפון. אז מה יש לנו?

• מירי או סירי

בין אם בגירסתה הישראלית או הגויה, תחום ההפעלה הקולית נשמע כפיתרון הגיוני ויעיל, כמובן, כשהוא עובד כמו שצריך. בגלל מחסום השפה, הפעלות קוליות של גוגל או אייפון יוצאות מעט צולעות ולאחרונה יצאה "מירי" לתחום עם מערכת עברית. צריך מעט תרגול על יבש כדי לא להתקל במערכת צולעת תוך כדי נהיגה, מה שעלול לגרום לפעולה הפוכה, אך בסך הכל הרעיון יכול לתת פיתרון הולם לשמירת הידיים על ההגה ועיניים על הכביש.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


• Saver one

במידת מה, פיתרון טכנולוגי כשל saver one נותן מענה באופן מלא, אם כי במחיר של ויתור על נוחות והרגלים ישנים. טכנולוגיה זו יוצרת חלל של מיסוך תקשורתי סביב מכשיר הטלפון של הנהג בלבד המחובר לבלוטות'. באופן זה נמנעת מהנהג כל הסחת דעת מאפליקציות שאינן קשורות לנהיגה ולניווט.

• טלפון מחוץ להישג יד

לא חייבים להוריד אפליקציה כדי לא לגעת בטלפון. הוא הרי מחובר לדיבורית כך שכל שיחה נכנסת תוכל להיענות. כל מה שצריך זה רק להניח אותו במקום בו לא ניתן להגיע אליו בלי לעצור את הרכב ולהוריד את חגורת הבטיחות.

• הנוסע כמזכיר

נוסעים ביחד? נפלא. גם חסכת דלק על הדרך! עכשיו רק נותר לתרום לבטיחות בדרכים ולהפקיד את הטלפון בידי אחד הנוסעים ברכב לצורך מענה לשיחות, הודעות ושאר ענייני אפליקציות.

• מצב נהיגה בטלפון

מצב נהיגה קיים בטלפונים מסויימים ותפקידו לסנן כל הסחת דעת שאינה קשורה לנהיגה או שיכולה להסיח את דעתו של הנהג. בין פעולותיה, למשל, החזרת הודעת טקסט מיידית לשולח על כך שבעלי הטלפון נמצא/ת בנהיגה כרגע. בישום זה מצויידים גם טלפונים זולים וטובים.

לסיכום, זה ממש לא משנה איזה טלפון יש לך, הוא כנראה מפריע לך בזמן הנהיגה. מה שכן, מומלץ לרכוש טלפון סלולרי מומלץ ואיכותי שיוכל, במידת הצורך לשאת עליו בביטחה אפליקציות בטיחות שונות בנוסף לאלה הקיימות בטלפון בכל מקרה. והכי חשוב, למצוא את הדרך שלך לשמור את הידיים על ההגה. סעו בזהירות.