טיול ג'יפים במרוקו: ממרומי האטלס לסהרה – מרוקו – מסע אחר

כפרים הרריים מבודדים, שווקים ססגוניים, מורשת יהודית מפוארת, אדריכלות מרשימה ודהירה בג'יפים בין נאות מדבר ודיונות חול נודדות – מרוקו היא ארץ רב גונית ומרתקת שמציעה חווית טיול לכל החושים. קרדיט: חברת 'מסע אחר'

 

מרוקו היא אחד מאותם יעדים שרק אמירת שמם מסעירה את הדמיון. כשחושבים על מרוקו, אנחנו רואים בעיני רוחנו את מרקש, עם כיכר ג'מע אל פנה האקזוטית שגדושה בדוכנים צבעוניים, רקדנים, מוזיקאים, מגידי עתידות ומאלפי נחשים. אנחנו מדמיינים את הערים העתיקות עם האדריכלות המפוארת ושווקים ססגוניים בהם פועלים בעלי מלאכה שעוסקים במלאכות שחשבנו שכבר עברו מן העולם, את נאות המדבר עם עצי הדקל ובתי הבוץ המדבריים, את דיונות חול של מדבר סהרה ואת תושביו, השבטים הברברים. ועוד לא הזכרנו את האוכל המרוקני המשובח. השילוב של כל אלה – מראות, קולות וטעמים – הוא שהופך את מרוקו למיוחדת כל כך.

 

 נוף טיפוסי באזור עמק הנהר הדרע בהרי האטלס הגבוה

נוף טיפוסי באזור עמק הנהר הדרע בהרי האטלס הגבוה. הנה כמה מהאתרים והחוויות שפוגשים במהלך טיול במרוקו:

• מקנס – חומות וארמונות

העיר, שבצפון המדינה, אשר נבנתה במאה ה-17 על ידי הסולטן מולאי איסמעיל, היא אחת מארבע הערים הקיסריות של מרוקו. העיר העתיקה שלה מוקפת חומות מרשימות, ויש בה ארכיטקטורה מרתקת ובניינים מונומנטליים שזיכו אותה בתואר אתר מורשת עולמית של אונסק"ו. ארמון המלך המוקף בגנים מפוארים, אשר נבנה בהשראת ארמון ורסאי, העניק לעיר את הכינוי "ורסאי של מרוקו". בעיר התגוררה בעבר קהילה יהודית מפוארת, ושריד לה ניתן לראות בבית הכנסת הגדול, "תלמוד תורה".

• פס – הבירה הקדומה

בירתה הקדומה של מרוקו נחשבת לדתית ולרוחנית בערי המדינה. העיר שומרת עד היום על צביונה המסורתי, והביקור בסמטאות העיר העתיקה שלה הוא חוויה בלתי נשכחת, כשחמורים ופרדות מהווים את אמצעי התחבורה העיקרי ובשווקים ניתן לראות בעלי מלאכה עוסקים במלאכות מסורתיות כמו קדרות, ריקוע נחושת ובורסקאות. ב-187 רבעי העיר העתיקה יש מסגדים, ארמונות, מדרסות ושווקים סואנים, ויש גם רובע יהודי עתיק, המלאח, שבו ניתן לבקר בבית הקברות ובבית הכנסת.

.
 דוכן תבלינים בשוק של פס

• דוכן תבלינים בשוק של פסקניון הטודרה

הרי האטלס הגבוה מציעים נופי טבע מרהיבים לצד כפרי ברברים מסורתיים. גולת הכותרת של האזור היא קניון נהר הטודרה, שמתחתר בינות למצוקים אדמדמים בגובה 300-200 מטר. לאורך המצוקים יש כפרים קטנים ומסורתיים, קסבות הבנויות בבוץ ובקש ואזורים חקלאיים.
 נסיעת שטח מלהיבה בין דיונות החול של הסהרה. מהחוויות שלא כדאי להחמיץ במרוקו

נסיעת שטח מלהיבה בין דיונות החול של הסהרה. מהחוויות שלא כדאי להחמיץ במרוקוג'יפים בהרי האטלס ובמדבר סהרה
מרוקו מציעה לא רק חוויה תרבותית אלא גם טבע עוצר נשימה, בעיקר באזור הרי האטלס הגבוה ומדבר הסהרה. כדי לחוות את הטבע באזורים אלה במלוא עצמתו, מוטב לטייל בהם ברכב שטח שמאפשר להגיע למקומות שלא ניתן להגיע אליהם ברכב רגיל ולנסוע בדרכי שטח מלהיבות.

הרי האטלס הגבוה מציעים נופים ירוקים קסומים שבדרך כלל לא מתקשרים לנו עם מרוקו – יערות, מפלי מים, עמקים שבהם מתפתלים נהרות דרך שכבות סלע צבעוניות, כמו עמק נהר הדאדס, וגם כפרים קטנים שתושביהן עוסקים בחקלאות מסורתית, בהם עדיין אפשר לראות את הנשים כובסות את בגדיהן בנהר. פנינה נוספת של הרי האטלס היא עמק נהר הדרע, אחד מהמקומות האקזוטיים במרוקו, בו פזורות קסבות עתיקות בין נאות מדבר שבהן הדקלים הירוקים מרשימים במיוחד על רקע הצהוב שמסביב.

חוויה נוספת שלא תישכח היא נסיעת שטח מהירה ומרגשת על המשטח הישר האינסופי של ימת המלח איריקי, לכיוון עיירת המדבר פום זגיד. את הנסיעה שנעשית ברכבי שטח מודרניים ונוחים עשו בעבר הלא רחוק הנוודים שחצו את מדבר הסהרה בדרכם לטימבוקטו.

גם מדבר הסהרה, שנמצא קרוב יותר לגבול עם אלג'יר, מציע המון ריגושים. כאן תוכלו לדהור עם הג'יפים בין דיונות החול מהגדולות והיפות בעולם. אחת החוויות המרגשות היא לינה במחנה אוהלים (בתנאים מפנקים) ששוכן בלב הדיונות הגבוהות ביותר במרוקו, וטיפוס על הדיונה הגדולה עוד לפני אור ראשון כדי לצפות בזריחה מדברית עוצרת נשימה. חוויה נוספת שלא תישכח היא נסיעת שטח מהירה ומרגשת על המשטח הישר האינסופי של ימת המלח איריקי, לכיוון עיירת המדבר פום זגיד. את הנסיעה שנעשית ברכבי שטח מודרניים ונוחים עשו בעבר הלא רחוק הנוודים שחצו את מדבר הסהרה בדרכם לטימבוקטו.

 

 מדבר הסהרה מציע המון ריגושים, מדיונות החול העצומות ועד למפגש עם בני השבטים המקומיים

מדבר הסהרה מציע המון ריגושים, מדיונות החול העצומות ועד למפגש עם בני השבטים המקומייםאירוח מסורתי אצל הנוודים במדבר
המרוקאים מפורסמים בהכנסת אורחים חמה ובאוכל משובח שמוגש ברוחב יד. מטעמים כמו טג'ין (נזיד בשר או עוף), תבשילי בשר טלה, קוסקוס עם בשר וירקות, המלווים במבחר מסחרר של סלטים מהווים כמה מהמנות האופייניות למטבח המרוקאי. שום טיול במרוקו לא יהיה שלם בלי אירוח מרוקאי מסורתי. לחוויה מיוחדת מומלץ ללון במאהל ששוכן בלב מדבר הסהרה תחת שמיים זרועי כוכבים. זוהי הזדמנות מצוינת לפגוש את בני שבטי הנוודים שחיים באזור, כמו בני שבט הטוארג, המכונים גם "האנשים הכחולים" הודות לגלימות הכחולות שהם עוטים. אחרי ארוחה טובה אפשר להמשיך את הלילה בקומזיץ תחת כיפת השמיים ולהרגיש כמו נוודים אמיתיים.

• קסבת איית בן חאדו

מרוקו מפורסמת בקסבות שלה, אותן מצודות מוקפות חומות האופייניות למדינה. הקסבה המפורסמת ביותר, והחביבה במיוחד על תיירים, היא קסבת איית בן חדו, השוכנת מצפון-מערב לעיר ווארזאזאת. הקסבה הציורית מוקפת חומה ומורכבת מבתי אדמה הבנויים בצפיפות, בהם מתגוררים ברברים שהמירו את חיי הנוודות במגורי קבע. הקסבה הפוטוגנית מהווה דוגמה מצוינת לאדריכלות של אזור הסהרה ושל דרום מרוקו, והיא כיכבה בסרטים הוליוודיים רבים, ובהם לורנס איש ערב, גלדיאטור ואלכסנדר.
קסבת איית בן חאדו. כיכבה בסרטים הוליוודיים רבים

 

 קסבת איית בן חאדו. כיכבה בסרטים הוליוודיים רבים

• מרקש – העיר האדומה

מרקש, ששוכנת למרגלות הרי האטלס הגבוה, מסעירה את הדמיון יותר מכל עיר אחרת במרוקו. העיר, שמכונה "העיר האדומה" בשל הגוון הייחודי של בתיה, היא עיר שוקקת, תוססת ומרגשת, שהפכה לאחד מסמליה של מרוקו ואף הוכתרה כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו. בעבר התגוררה בעיר קהילה יהודית גדולה ועף אף שנותרו רק יהודים בודדים בעיר, כדאי לבקר ברובע היהודי ובבית הכנסת המפואר. גולת הכותרת של מרקש היא כיכר ג'מע אל פנה המפורסמת, שבה נאספים מדי ערב המוני בני אדם, שבאים לראות את המופע הגדול שבכיכר – בכיכר מתקבצים מאלפי קופים, מרקידי נחשים, מספרי סיפורים, מגידי עתידות, רקדנים, מוזיקאים, להטוטנים ומרפאים עממיים. הכיכר גדושה גם בדוכני אוכל ריחניים וביחד מתקבלת חוויה לכל החושים. חוויה מיוחדת נוספת שמצפה למבקרים במרקש ונותנת הצצה לתרבות המסורתית המקומית היא השתתפות בערב פנטזיה שכולל מפגן דהירת סוסים וירי.

 

מקור: טיול ג'יפים במרוקו: ממרומי האטלס לסהרה – מרוקו – מסע אחר

מוזמנים: ״מלך הפרחים״ כבר פורח בנוף הגליל

|

יהיה שמח ומבדח: אירועי פורים במועצה לשימור אתרים

|

ברוח האביב: סיור מסביב למסילה – לאורכה ולעומקה של רכבת העמק

|