ט"ו בשבט: לנטוע ולחגוג עם הדבורים בחג האילנות

לקראת חג האילנות, מזמינה מועצת הדבש את הקהל הרחב לביקור במכוורות ברחבי הארץ, לטעום דבש, ללמוד על תרומתה של דבורת הדבש לתהליך ההאבקה של העצים ולטעת עצים צופניים למען שמירה על חיי הדבורים.

הורים איך אתם מתכוונים לבלות עם ילדיכם בט"ו בשבט את חג האילנות? מה דעתכם לשלב נטיעות למען הצלת הדבורים ופעילויות לכל המשפחה במכוורות ולקבל הסבר על הדבורים.
במהלך החג ייערכו פעילויות לכל המשפחה במכוורות ברחבי הארץ, יתקיימו נטיעות של שתילים צופניים, הסברים על הקשר בין הדבורים לעצים וחשיבות קיומן של הדבורים לטבע, כמו גם מדוע נושא היעלמותן של הדבורים מעסיק כל כך הרבה מדענים ומה כל אחד יכול לעשות על מנת לסייע.
זאב מידן מנכ"ל מועצת הדבש אומר: "דווקא בשנה קריטית זו לענף החקלאות בארץ, בה החקלאים מתמודדים עם קשיי הבצורת, אנו מזמינים את הקהל הרחב לבקר במכוורות, לעודד נטיעות צופניות, לקחת חלק בנטיעות עצמן וליהנות מפעילות חינוכית ומעשירה לכל המשפחה". עוד מוסיף מידן, "לקראת ט"ו בשבט תתגבר מועצת הדבש את הנטיעות הצופניות בשיתוף הקרן הקיימת לישראל, למען שמירה על ענף הדבורים, במטרה לתת מענה להתמעטות צמחי הצוף בארץ. ישנה חשיבות מרכזית להתגייסות כוללת של כלל הגופים בישראל כמו גם לכל אדם פרטי, להתעקש על נטיעת צמח צופני בגינתו הפרטית. כל צמח צופני שיינטע בחג זה, יסייע בייצור מזון לדבורי הדבש, יתרום להמשך קיום החקלאות וייצור המזון ולשמירה על ענף גידול הדבורים".


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


הקרן הקיימת לישראל ומועצת הדבש פועלים לאורך כל השנה, בשיתוף פעולה עם עיריות, מועצות אזוריות, צה"ל ועוד, לקידום פרויקט הנטיעות הצופניות ברחבי הארץ. כמו כן, יוזמים מועצת הדבש והדבוראים פרויקטים רחבי היקף לנטיעות צופניות באזור מגוריהם של הדבוראים. זאת בניסיון למגר עד כמה שניתן את תופעת היעלמות הדבורים ברחבי הגלובוס, כשהסיבה הראשונה והעיקרית לתופעה זו הינה התמעטות המזון לדבורים, כלומר- צוף. עם התרחבות שטחי הערים, הבטון והנדל"ן והצטמצמות האזורים החקלאיים, קיים מחסור אמיתי בפרחי צוף המשמש מזון לדבורים.
המלצות לביקור בט"ו בשבט במכוורות ברחבי הארץ:

• דבורת התבור – שדמות דבורה

מרכז מבקרים דבורת התבור יקיים פעילות מיוחדת לקראת ט"ו בשבט הכוללת סיור והסבר על חשיבותן ותרומתן הקריטית של דבורי הדבש להאבקה של עצים וצמחים בחקלאות ובטבע. כל משפחה שתגיע תקבל שתיל צופני מתנה, כחלק מהמאמץ המשותף של הדבוראים, מועצת הדבש וקק"ל לחזק את אוכלוסיית הדבורים. כמו כן, ביקור במכון רדיית הדבש, במצפה הדבורים בו יחזו המבקרים באלפי דבורים החוזרות מהאבקת מטעי העצים, וגם באולם גידול המשי. הסיור יכלול גם פעילויות יצירה לילדים שיכינו שוקולד דבש עם פירות יבשים, שכמיית דבורה ונר ריחני, יקשטו חרק בתלת מימד ושלט לחדר.

עלות: 49 ₪ לילד, 39 ₪ למבוגר.
שעות פעילות: 10-27.10 טלפון לתיאום: 04-6769598, 050-5637645

גל גולן- אוטובוס הדבש BEEBAR מכוורת מרדכי גולן מושב גילת
גל גולן- אוטובוס הדבש BEEBAR מכוורת מרדכי גולן מושב גילת

• אוטובוס הדבש BEEBAR של מכוורת מרדכי גולן

במכוורת תתקיים פעילות לכל המשפחה בט"ו בשבט, בסימן סודות הדבש" – מי יודע מהו שתיל צופני?", כוורת זכוכית להדגמה מלווה בהסבר של דבוראי, הכנת נרות מדונג, עמדת צילום לכל המשפחה בה יתחפשו לדבוראים ויצטלמו על רקע הפריחה, עמדת הכנה של עציץ עם שתיל צופני לכל ילד, וכמובן טעימות ממגוון סוגי דבש. במקום דוכני אוכל ומכירה של תוצרת מקומית: דבש, שמן זית, בירה מדבש ועוד.

כל יום שישי במהלך חודש פברואר, בין השעות 10:00-16:00.
עלות: 35 ₪ לילד 10 ₪ למבוגר. יש לתאם הגעה מראש- 052-7772291.

כוורת הבוסתן בפקיעין
כוורת הבוסתן בפקיעין

• מכוורת הבוסתן – פקיעין

המכוורת נוסדה על ידי ג'מאל חיר בשנת 1977 בכפר פקיעין. חיר מזמין משפחות וילדים ליהנות משילוב ייחודי בין אירוח כפרי דרוזי בחיק הטבע ופעילויות חינוכיות מגוונות ולהבין את חשיבות חג ט"ו בשבט עבור עולם הדבורים. המבקרים ילמדו על חשיבות עצים צופניים להמשך קיום הדבורים ותהליך ייצור הדבש. במכוורת, סדנת יצירת נרות על ידי גלגול לוחות מדונג דבורים, קליעת סלים, מילוי בקבוקים בחול צבעוני, פינת החי ופינת הליטוף, רכיבה על גמלים, מתחם ספסלים לפיקניק ועוד.

עלות: 15-30 ₪ לסדנא. כניסה לאתר ולפינת החי + סיור ללא עלות.
שעות פעילות: כל יום, בין השעות- 10:00-18:00. טלפון לתיאום: 052-2477897

• "מכוורת גליל" – בקיבוץ שמיר

במרכז המבקרים מגלים את סודות המכוורת, צופים בדבורים העמלות וכן במלכת הדבורים בכוורת זכוכית. המבקרים לומדים על סגולות בריאות הכוורת, נהנים מטעימות מוצרי הכוורת המשובחים הישר מהמקור. במקום חנות המפעל על מגוון מוצרי הכוורת וסוגי דבש רבים.
כניסה: ללא עלות
שעות הפעילות: א'-ה' 07:30-16:00.  טלפון לתיאום: 04-6947826


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


• בית הדבש והדבורה – מכוורת יד מרדכי

לקראת חג האילנות, קיבוץ יד מרדכי מזמין את המבקרים ליהנות מחגיגות ט"ו בשבט ייחודיות: לטעום דבש, ללמוד את עבודת הדבוראי, להכיר את עולמן של הדבורים. השנה במטרה לשמר את אוכלוסיית הדבורים בארץ על ידי מועצת הדבש, קק"ל תציג עמדה מיוחדת אשר תחלק שתיל צופני מתנה לכל משפחה שתוכל לנטוע אותו. במסגרת החגיגות יוכלו המבקרים ליהנות מסיור חוויתי בטרקטור ועגלה בין ענפי המשק, ביקור בבית האוסף "קיבוץ של פעם" וביקור באתר שחזור הקרב.
שעות פעילות: יום שבת 27.1 בין השעות 10:00-15:00.
עלות: כרטיס משולב לכל האתרים והפעילויות- 55 ₪  לילד מגיל שנתיים, 50 ₪ למבוגר.
טלפון לתיאום- 08-6720559, 052-3923104

באתר מועצת הדבש – www.honey.org.il – ניתן למצוא פרטים על מכוורות בהן ניתן לבקר ומידע מה כדאי לטעת? מידע על פעילות במכוורת גם בפייסבוק- פסטיבל הדבש

 

 

מוזמנים: ״מלך הפרחים״ כבר פורח בנוף הגליל

|

ברוח האביב: סיור מסביב למסילה – לאורכה ולעומקה של רכבת העמק

|