ט"ו בשבט – להצלת הדבורים

יוזמה בט"ו בשבט, פרויקט ארצי משותף למועצת הדבש, קק"ל ודבוראי ישראל לנטיעת מעל חצי מיליון עצים ושיחים עתירי צוף, במקביל למאבק הדבוראים בכריתת האקליפטוסים על ידי רשות טבע וגנים שלטענת פוגעת בכוורות

בט"ו בשבט השנה יינטעו מעל 500 אלף עצים ושיחים צופניים מזן אקליפטוס, חרוב, שיזף ועוד, ברחבי הארץ, במסגרת פרויקט משותף של מועצת הדבש, קק"ל ודבוראי ישראל, להצלת ענף הדבורים, במטרה לתת מענה להתמעטות צמחי הצוף בארץ, זאת עקב היעלמות של שליש מכמות הדבורים בכל רחבי הגלובוס, כשהסיבה הראשונה והעיקרית הינה התמעטות המזון לדבורים, כלומר- צוף. עם התרחבות שטחי הערים, הבטון והנדל"ן והצטמצמות האזורים החקלאיים, קיים מחסור אמתי בפרחי צוף המשמש מזון לדבורים.

איקליפטוס מקופל פרי - עץ צופני לטו בשבט צילום- סימה קגן
עץ אקליפטוס מקופל פרי – עץ עם צו,  לטו בשבט. צילום – סימה קגן

קק"ל ומועצת הדבש פועלים בשיתוף פעולה עם הרשויות האזוריות והמקומיות, משרד הביטחון, צה"ל, כביש חוצה ישראל, רכבת ישראל, חברת נתיבי ישראל ועוד, במטרה לטעת נטיעות של עצים ושיחים צופניים  בפרויקטים הלאומיים כתרומה לענף הדבורים.

כמו כן, יזמו השנה מועצת הדבש והדבוראים פרויקטים לנטיעות צופניות בהיקף של מעל 100 אלף עצים עתירי צוף, באזור מגוריהם של הדבוראים והמכוורות בישובים ובאזורים החקלאיים.

מכוורת אלון הגליל- צילום אדוה אופיר חובה מתן קרדיט -
מכוורת אלון הגליל – צילום אדוה אופיר

במועצת הדבש מציינים, כי השנה קיימת התעוררות רבה מצד גורמים רבים, לדוגמא: כפר סבא יטעו כ- 2,000 עצים ושיחים צופניים ברחבי העיר, כמו כן, מתקיימות נטיעות ביטחוניות בשיתוף משרד הביטחון בכבישי אזור עוטף עזה, נטיעות נרחבות של עצים צופניים לאורך מסילות "רכבת ישראל" והוחלט על ידי קק"ל על תכנית נוספת לנטיעה בכבישי רמת הגולן שתתפרש לאורך כ- 15  ק"מ.

במועצת הדבש פועלים באופן רצוף באיתור שטחים נוספים מתאימים בישראל ומגייסים את שיתוף הפעולה של ראשי הרשויות בכל הארץ לטובת הצלת הדבורים.
הדבוראים מתכוונים להמשיך ולהיאבק בפעולות הכריתה של רשות הטבע והגנים, עד שייפסקו לאלתר כל כריתות האקליפטוסים המתוכננות ברחבי הארץ.


הנטיעות של עצים ושיחים עתירי צוף בט"ו בשבט, מתקיימות על רקע מאבק של הדבוראים בישראל בתמיכת ראשי רשויות, אקולוגים ובוטנאים מובילים בארץ, כנגד כריתת אקליפטוסים שמבצעת רשות הטבע והגנים ברחבי הארץ.
הדבוראים מתכוונים להמשיך ולהיאבק בפעולות הכריתה של רשות הטבע והגנים, עד שייפסקו לאלתר כל כריתות האקליפטוסים המתוכננות ברחבי הארץ


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


הרצל אבידור, מנכ"ל מועצת הדבש אומר, כי בכל העולם קיים חשש גדול לעתיד ענף הדבורים, "דבורת הדבש הינה בעלת חשיבות אדירה עבור האדם, עקב היותה המאביקה המרכזית בטבע שאחראית להאבקת 80% מהיקף הגידולים החקלאיים בעולם. כמו כן דבורי הדבש מספקות חומרי גלם לתרופות רבות ובעלות תפקיד משמעותי בתעשיות הטקסטיל, הבשמים והקוסמטיקה העולמיות ולכן קיימת חשיבות מרכזית להתגייסות כוללת של כלל הגופים בישראל, כמו גם לכל אדם בישראל לנטיעת צמח צופני בגינתו הפרטית ובנטיעות הקרובות בט"ו בשבט. כל צמח צופני שיינטע יסייע בייצור מזון לדבורי הדבש והמשך קיום של החקלאות וייצור המזון" אומר אבידור.

דבוראים יצאו השבוע לנטיעות צופניות - בצפון
דבוראים יצאו השבוע לנטיעות עצים נושאי צוף – בצפון

הנטיעות של עצים ושיחים עתירי צוף בט"ו בשבט, מתקיימות על רקע מאבק של הדבוראים בישראל בתמיכת ראשי רשויות, אקולוגים ובוטנאים מובילים בארץ, כנגד כריתת אקליפטוסים שמבצעת רשות הטבע והגנים ברחבי הארץ. בחודשים האחרונים ביצעה רט"ג כריתות  יזומות של כאלפיים עצי אקליפטוס בוגרים, רמי קומה. הדבוראים אומרים, כי כתוצאה מהכריתות המאסיביות נגרם נזק בלתי הפיך לענף הדבש והאבקה, נפגעו מעל לכ – 2,000 כוורות דבורים המוזנות מצוף עצי האקליפטוסים, כאשר עץ אחד של אקליפטוס הינו מקור צוף המספק מזון לכוורת שלמה אחת שתפוקתה מגיעה לכמות דבש שבין 30-50 ק"ג!


ברשות הטבע והגנים טוענים כי למרות יתרונותיהם, עצי אקליפטוס עשויים לגרום לנזקים ואף לסכנות חמורות, האקליפטוס גורם לנזק אקולוגי, תכונותיו הפולשניות בבתי גידול לחים, שעצי אקליפטוס צומחים גם במקומות שהאדם לא התכוון שיהיו שם ומחמירים את הפגיעה בערכי טבע ובמערכת האקולוגית הטבעית.

 

עוד טוענים ברשות טבע וגנים כי מכיוון שהיא מופקדת על שימורה של המערכת האקולוגית הטבעית בישראל כאשר אין ברירה אחרת,זוהי חובתה מתוקף חוק שמורות טבע וגנים לאומיים וחוק הגנת חיית הבר. הרשות מחויבת גם לדאוג לבטיחות המטיילים בשמורות הטבע ובגנים הלאומיים ולכן היא נאלצת לעתים לכרות עצי אקליפטוס במקומות רגישים.
מראה גזע כרות אולי איננו נעים לעין, אבל בטווח הארוך לפעולה זו יש השלכות חיוביות חשובות.

כריתת עצי אקליפטוס. צילום: ארגון הדבוראים בישראל
כריתה מסיבית של  עצי אקליפטוס. צילום: ארגון הדבוראים בישראל

למרות טענות רט"ג, הדבוראים מתכוונים להמשיך ולהיאבק בפעולות הכריתה של רשות הטבע והגנים, עד שייפסקו לאלתר כל כריתות האקליפטוסים המתוכננות ברחבי הארץ. פקיד היערות במשרד החקלאות אמר בכנס הדבוראים האחרון, כי לא יאפשר המשך כריתת עצי אקליפטוס ללא אישור משרד החקלאות.
מועצת הדבש והדבוראים בישראל קוראים לתושבי המדינה לקחת אחריות על כל נטיעה, שתהיה זו נטיעה צופנית ולא עץ נוי בלבד שאינו מספק צוף ואינו תורם לבעלי החיים ובעיקר לדבורי הדבש.
באתר מועצת הדבש, רשימת צמחים צופניים – באתר- דרך לשונית- הדבורים > צמחי צוף והאבקה – www.honey.org.il.
במהלך ט"ו בשבט ייערכו פעילויות לכל המשפחה במכוורות ברחבי הארץ הכוללות פעילויות חווייתיות, נטיעות משותפות של שתילים צופניים והסברים על הקשר שבין הדבורים לעצים צופניים ועל תרומתה של דבורת הדבש לתהליך ההאבקה לגידולי ירקות ופירות וצמחי הבר.