"חנוכת בית": נחנך צריף הראשונים המשוחזר בקיבוץ מרחביה

בצריף שני חדרים, האחד לקואופרציה והשני לראשוני הקיבוץ והוא הוקם בחצר הגדולה בשנת 1931

השבוע נערך טקס חנוכת צריף ראשונים בקיבוץ מרחביה. הצריף הקטן שנחנך בחגיגיות, מסמל ומקפל בחובו היסטוריה גדולה. מרחביה– הקואופרציה והמושבה, היו היישובים העבריים הראשונים בעמק יזרעאל ומכאן למעשה הכל התחיל. הקרן על שם ראשוני קיבוץ מרחביה, שמה לה למטרה לשמר ולהנחיל לדור הצעיר ולאלפי האורחים המגיעים למרכז המבקרים, 'החצר הגדולה במרחביה', את סיפורם של הראשונים.

בצריף שני חדרים, האחד לקואופרציה והשני לראשוני הקיבוץ והוא הוקם בחצר הגדולה בשנת 1931. באותה עת, כשזוג ביקש לגור יחד, הוא קיבל "חדר משפחה" קטנטן בצריף זה. מכאן, שעשרות מילדי הקיבוץ הבוגרים חבים את קיומם לאחד מחדרי הצריף הזה, שהינו עדות חיה למורשת רומנטית. כשהוקם בית הספר היסודי האזורי "חצב", יצחק מרחב ז"ל, שהיה מדריך הצריף, ואשר הכיר בערכו הסנטימנטלי, העבירו משם ובכך הצילו מכליה. השנה, הועבר הצריף למקומו הנוכחי, שופץ ושומר.

הטקס התקיים במעמד ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל, אייל בצר, סגניו, מבקר המועצה, עמרי שלמון – מנכ"ל המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, אורי בנציוני – נציג המועצה בצפון, האדריכלית מיכל אילן, דורון מור, מנהל החצר הגדולה במרחביה, הקבלן עבדאלה מנסארה, לוחמי גדוד 66 וחברי קיבוץ מרחביה.
דורון מור, מנהל 'החצר הגדולה' במרחביה: "חשוב להנציח לא רק תמונות של הראשונים אלא גם ענפים, מקומות עבודה וכלי עבודה של אותם ימים – כאלה שכיום לא תמצא כמותם ביישובים של ימינו. מורשת, היא לא רק מבנים עתיקים, אלא גם אורחות חיים ועבודה של ראשוני היישוב."