חנוכה: סופגניות רבותי סופגניות

בחג האורים אנחנו נוהגים מלבד הדלקת הנרות ואכילת לביבות, לזלול סופגניות, למרות אכילתן בימי חול, זהו מאכל המזוהה ביותר עם חנוכה. על כן הלכנו ושאלנו לרגל החג בעלי מאפיות בעפולה, מהן הסופגניות הפופלריות , מהן הסופגניות המיוחדות שלהם והאם טרנד הפחתת הפחמימות והסוכר, ועצם היותה של הסופגנייה עתירת קלוריות השפיע על הצריכה.

הידעתם?

הסופגנייה ידועה כמאכל עשיר באנרגיה ועתיר קלוריות, לדוגמה בסופגנייה בינונית יש כ- 350 קלוריות. שמה של הסופגנייה נוצר ככל הנראה בשנת 1896 על ידי דוד ילין שהוסיף את  סיומת ההקטנה "-יה" למילה  "סוּפְגָּן" שנזכרת במשנה – במסכת כלים.
ההסבר לאכילת מאכלים מטוגנים בשמן כמו סופגניות ולביבות לפי חז"ל, הוא לזכר לנס פך השמן שבו שהספיק להדלקת מנורת המקדש במשך שמונה ימים.
אחיותיה של הסופגניה: הברלינר בגרמניה, קראפפן בדרום גרמניה והפונצ'ק הסלאבי והקרוף הסלובני. ובל נשכח את הספנז והספינג' מצפון אפריקה  והסופגניות הזעירות המזרח תיכוניות הנקראות עוואמה.
את הסופגניות מכינים מכדורי בצק שמרים קטנים המטוגנים בשמן עמוק לאחר תפיחתם. את הסופגנייה המסורתית ממלאים בריבת תות שדה, אך ברבות השנים לאחר שהפכה הסופגנייה למאכל חול מתוק בשאר ימי השנה גם עם מילויים נוספים, של שוקולד וריבת חלב.
בשנים האחרונות  בהשפעת הדונאטס האמריקאי יש המצפים את הסופגניות בציפויים שונים כמו זיגוג לבן או צבעוני.