ח"כ אורלי לוי-אבקסיס: "אנחנו מביאים את קולו של האזרח"

הסקרים, הפערים בחברה הישראלית, מערכת הבריאות ("היא נמצאת בקריסה”), ההשמצות והשיסוי, השיח העדתי ("אני אישה מזרחית וגאה בכך”), התמיכה המשפחתית וההחלטה שלא להתחבר עם מפלגה אחרת. חמישה ימים לפני פתיחת הקלפיות ח"כ אורלי לוי אבקסיס עונה בראיון מיוחד ל"עמקניוז" על כל השאלות הבוערות

ח"כ אורלי לוי-אבקסיס, 45, נשואה ואם לארבעה היא ילידת בית שאן, שם גדלה והתחנכה. כיום מתגוררת בשלפים. היא בתו התשיעית של חבר הכנסת ושר החוץ לשעבר דוד לוי. ח"כ לוי-אבקסיס שירתה בצה"ל בחיל האויר והיא בעלת תואר ראשון במשפטים מטעם המרכז הבינתחומי בהרצליה.  

היא חברה בכנסת ישראל משנת 2009. במהלך תשע שנות עבודתה הפרלמנטרית יזמה וקידמה חקיקה ודיונים בנושאים חברתיים חשובים ובוערים. ח"כ לוי-אבקסיס עומדת בראש שדולת רבות בניהן: שדולת הדיור, טיפול בילדים ונוער בסיכון, הגיל הרך, קידום שכירות הוגנת, צדק חלוקתי, עסקים קטנים ובינוניים ושימשה בעבר כיו"ר הוועדה לזכויות הילד.

על פעילותה הפרלמנטרית בשנת 2013 זכתה באות הפרלמנטר המצטיין של הכנסת ה־18 מהמכון לדמוקרטיה. בשנת 2014 הוענק לה אות אומ״ץ על עשייתה למען אוכלוסיות המוחלשות וזכויות ילדים והתמדה בחקיקה חברתית, ובשנת 2015 היא זכתה בפרס אבירת איכות השלטון על תפקודה כמחוקקת ובין היתר גם ניהול המאבק למנהל תקין במסגרתו הביעה ביקורת על הליך קבלת ההחלטות בכל הקשור למתווה הגז והתנגדות לקידומו לאור הממצאים.
כחברת כנסת מתעסקת אורלי בנושאים רבים ובניהם: תיקוני חקיקה בכל הקשור לקטינים ונפגעי עבירה בינהם תיקון המבטיח פיצוי כספי ושיקום לנפגעי עבירה קטינים. חקיקה המגנה על נפגעי/ות תקיפה מינית ביניהם תיקון חוק למניעת העסקת עברייני מין במוסדות מסוימים, הגבלות על עבריין המין לחזרתו לסביבת המגורים של נפגע העבירה, הפיכת מוקד סיוע טלפוני לנפגעות תקיפה מינית כמוקד חירום חינמי. כמו כן קידמה חקיקה בנושא חשיפה מרצון של נשים בנוגע לעבירות המין שחוו ללא אישור בית המשפט – וזאת ברוח קמפיין #metoo.

ברזומה של ח"כ לוי אבקסיס גם עשייה פרלמנטרית לקידום נשים כמו תיקון חוק עבודת נשים שעניינו הארכת חופשת הלידה בתשלום בגין אשפוז ילדים, הובלת המאבק נגד העלאה גורפת של גיל הפנסיה לנשים ללא אבחנה בין נשים ככלל לבין נשים במקצועות שוחקים והסרת חסמים לנשים עצמאיות בניהול עסקיהן בזמן חופשת הלידה כולל כל ההטבות הסוציאליות.
כמו כן היא הובילה את המאבק למען הדיור הציבורי בכנסת, בקידום חוק זכויות הדיור הציבורי וניהול המאבק לשילוב דיור ציבורי במתחמי בנייה חדשים, והקמת המועצה הגיל הרך, קידום הצעת חוק חינוך חינם לפעוטות, קידום תיקון חוק זכויות התלמיד האוסר על אפליה מטעמי זהות או נטייה מגדרית.

ח"כ אורלי לוי אבקסיס, במהלך הקמפיין
ח"כ אורלי לוי אבקסיס, במהלך הקמפיין. צילום: יח"צ מפלגת גשר

[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


"בסוף התוכן הוא הקובע. אם אני לא מרגישה שבמפלגה מסוימת לא אוכל לקדם את האג'נדות שלי אז החיבור מיותר. לא עושים חיבור בגלל דיבור"


מהם הנושאים שהכי חשוב לך לקדם?
"צמצום פערים, שוויון הזדמנויות, הזכות לבריאות, לחינוך ולקורת גג”.

מה הסיבה שהחלטת להתמקד בקמפיין שלך בנושא מערכת הבריאות בישראל?
כרגע מערכת הבריאות נמצאת בקריסה הכי גדולה מבחינת המערכות הציבוריות. המערכת הוזנחה שנים רבות. זו המערכת שאמונה על הבריאות שלנו – הזכות לחיים בריאים – חייבים לוודא שהיא מתפקדת באופן ראוי ושאינו מסכן חיי אדם”.

איך לתפיסתך אנשים שעבדו, שילמו, ושירתו יכולים להזדקן בכבוד מבלי להזדקק ולהיות סמוכים על שולחנם של ילדיהם?

"המערכות צריכות לדאוג לחיסכון פנסיוני במשך שנות העבודה, כדי שזה ביחד עם קצבת הזקנה יאפשר חיים בכבוד בעת זקנה. למי שלא הצליח לחסוך (לדוגמא – אם פוטר ולא הצליח למצוא עבודה או עקב מוחלשות כזו או אחרת) – המדינה צריכה לספק רשת ביטחון בדמות קצבת זקנה ותוספת השלמת הכנסה על מנת שיזדקן בכבוד".

צה"ל סיים לכאורה עוד סבב עימותים בעזה כשחלק ניכר מהציבור בישראל מאוכזב מהתגובה הישראלית? איך את רואה את ההתנהלות?
"תושבי עוטף עזה כבר שנים לא זוכים לביטחון. הם חיים ביום מתמיד וחרדה. ילדיהם לא יודעים מהי שלווה. זה מצב בלתי נסבל שאין להשלים איתו. ביטחון המדינה קשור גם לביטחון החברתי שלהם – צריך לדאוג שהעסקים שלהם לא יקרסו, שהתושבים יתוגמלו עבור ימים שהם נאלצים להישאר בביתם כי מוסדות החינוך נסגרים ועוד. התגובה מול חמאס צריכה להיות חמורה יותר כדי שיבינו שפעולה נגד ישראל תיצור פגיעה משמעותית ביכולות שלהם".  

אלו אתגרים את רואה כיום בחברה הישראלית?
"ראשית, חיזוק מערכת הבריאות וצוותי הרפואה, צמצום פערים (פריפריה מול מרכז, נשים מול גברים), יצירת שוויון הזדמנויות לכולם, הפחתת מדדי העוני, חיזוק צוותי החינוך והעובדים הסוציאליים, חיזוק השירותים הניתנים לאזרח, תמיכה בעסקים קטנים ובינוניים, הפחתת רגולוציה ובירוקרטיה מיותרת”.

כתושבת הפריפריה, עד כמה את מזהה את הפערים?
"רוב חיי אני חיה בפריפריה כך שהפערים ידועים לי מקרוב. חיזוק הפריפריה הוא אינטרס לאומי וגם כלכלי. פריפריה מוחלשת גם פוגעת במרכז כי זה יוצר עומסים בלתי אפשרים על התשתיות במרכז (תחבורה, בריאות וכד'), דבר אשר פוגע בתושבי המרכז. חיזוק הפריפריה טוב לכלכלת המדינה ותחזק את השכבות החלשות ומתן שיוויון הזדמנויות אמיתי לילדים שנמצאים בפריפריה גאוגרפית".

עד כמה הרקע האישי שלך, בין היתר כבתו של דוד לוי, תרם לך לחיים הפוליטיים ובכלל?
"יש לזה פלוסים אך זה תלוי מאיזו זווית מסתכלים על זה".

מי הדמויות שהשפיעו עליך לאורך השנים בכנסת ישראל?
"אבי כמובן, וגם מנחם בגין והסופר רומן גארי".

האם את  לא מצטערת שלא התחברת יחד עם מפלגה כזו או אחרת?
"לא. בסוף התוכן הוא הקובע. אם אני לא מרגישה שבמפלגה מסוימת לא אוכל לקדם את האג'נדות שלי אז החיבור מיותר. לא עושים חיבור בגלל דיבור. עושים חיבור מתוך דרך משותפת".


"אני מקווה שיבינו שמדינת ישראל לא יכולה לחיות במציאות של קיפוח או אפליה"


איך את מרגישה את השטח?
"יש לי תמיכה אדירה בשטח. זה ברור לכולם שמפלגת גשר צריכה להיות בכנסת כי היא מביאה קול ייחודי. את קולו של האזרח".

עד כמה את מאמינה בסקרים? איך את מסבירה את הטלטלות ושינויי המגמות בסקרים: מהעלייה המטאורית בתחילה, הירידה ועתה שוב עלייה?
"לתפיסתי אין להתלהב מסקרים כאשר אתה למעלה וגם לא להתדכדך כאשר אתה למטה. כל בחירות מחדש אנחנו רואים שהסקרים טועים. לכן יש לשים אותם בפרופורציה הנכונה. בכל אופן, היה לנו ברור שאחרי כל המיזוגים והחיבורים יסתכלו על גשר ויבינו שיש כאן מפלגה עם חיבור אמיתי לאזרח, לקשיי היומיום ולאתגרים שלנו כחברה. אני שמחה לראות שהדבר מתבטא באהדה של הציבור כלפינו".

מה דעתך על השיח והשד העדתי שעלה שוב לסדר היום במערכת הבחירות האחרונות?
"אני מקווה שיבינו שמדינת ישראל לא יכולה לחיות במציאות של קיפוח או אפליה. אני אישה מזרחית וגאה בכך".

דעתך על כל השיח, השיסוי וההשמצות ברשתות החברתיות ובכלל – בכל לאורך כל מערכת הבחירות?
"לצערי מי שאחראי לשיח הזה הם הפוליטיקאים עצמם והקמפיינים שלהם. מפלגת גשר שמרה על קמפיין נקי שמדבר על הסוגיות החשובות בחברה כמו בריאות, חינוך, צמצום פערים, קידום נשים ועסקים קטנים ובינוניים ועוד. הייתי שמחה אם כל המפלגות היו שומרות על קמפיין נקי כזה".

איך את צולחת את החודשים האחרונים במקביל לתא המשפחתי?

"זה מאתגר אבל יש לי תמיכה משפחתית רחבה. לולא התמיכה הזו לא הייתי מצליחה".

על רקע ריבוי המפלגות, למה למעשה להצביע גשר? מה מייחד את המפלגה שלך מיתר המפלגות?
"אנחנו השתקפות של העם. באנו מלמטה. אנחנו גם מכירים את קשיי השגרה של אזרחי המדינה. אכפת לנו ואנחנו בעלי יכולת לשנות. הרשימה כוללת אנשי עשייה חברתית מוכחת".

איך נראה יום ממוצע שלך בעת הנוכחית, מתי מתחיל ונגמר?
"היום מתחיל בשעות הבוקר המוקדמות ונמשך עד השעות הקטנות של הלילה. אין לי הרבה זמן שינה אבל זה בסדר כי אנחנו פועלים מתוך אמונה שאנחנו עושים לטובת הציבור".