חושב מחוץ לקופסא

בזמן שחבריו לבית הספר התרוצצו במגרש הכדורגל, אריק לוי כבר ניקה את הנגרייה של אביו והריח מקרוב את הנסורת משבבי העץ. אחרי 11 שנים של עבודה בעסק המשפחתי אותו פיתח וקידם הוא החליט לצאת לדרך עצמאית מאתגרת, פתלתלה ומלאת סיכונים. היום, אחרי תהליך מובנה והדרגתי, בתמיכה מלאה של רעייתו, ועם יותר מ-20 שנות ניסיון, הוא מוביל את המותג "מטבחי יוקרה" ביישוב גן נר שנתפס בקרב רבים כפורץ דרך וחדשני. סיפור מעצים ומרגש על אמונה, תקווה, הצלחה ומה שביניהם. צילום: שיר רותם

הסיפור של אריק לוי, הבעלים של "מטבחי יוקרה" יכול להוות מקור להשראה עבור כל צעיר שמפנטז על חלומות ונשאר נאמן להגשים אותם, גם אם זה דורש דרך רצופה במכשולים וחסמים.
הוא בן 41, נולד בחדרה וכיום מתגורר ביישוב הקהילתי גן נר בגלבוע, היישוב בו גם פועלת הנגרייה המשגשגת שבבעלותו.
לו ולרעייתו יוקרה, ("הנגרייה נקראה בשמה כהערכה לתמיכה שלה", הוא אומר), שלושה ילדים: איתי בן 12, ליאור בת 8 וחצי ונועה בת שבע. למרות גילו הצעיר ברזומה שלו יותר משני עשורים של עבודה בענף הנגרות.

• "נזרקתי למים העמוקים"

החשיפה הראשונה הייתה כבר בהיותו נער מתבגר, כשמרבית חבריו התרכזו במשחקי כדורגל שכונתיים, הוא כבר "הדפיס כרטיס" בנגרייה של אביו בעיר מגוריו. “הבטחתי לעצמי בתור נער מלא בחלומות שלא אהיה נגר, אבל כמו בהרבה מקרים, רצונות לחוד ומציאות לחוד ותוך זמן קצר לאחר שחרור מצאתי את עצמי מתעורר מדי בוקר לעבודה אצל אבא שלי. כמו שאומרים נזרקתי למים העמוקים. החלומות על רכב חדש וניסיון לכבוש את העולם נדחקו באותה עת הצידה והחיים שלי התמקדו בפינה חשוכה של 50 מטר בנגרייה”, משחזר אריק.


"כסף זה לא הכול בחיים מבחינתי. ברור שהוא חשוב אבל הוא לא העיקר, זה מסר שאני מנסה להנחיל גם לילדיי”

[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


אט אט החל אריק להתמקצע ולפתח את העסק שבבעלות אביו. הוא הבין מהר מאוד שהחיבור שלו עם הלקוחות מוביל להתרחבות העסק המשפחתי, “עבדתי לצד אבי במשך 12 שנים, הייתי כמו שאומרים 'ילד טוב' שהאמין וגם היום מאוד מאמין בפסוק 'כבד את אביך ואמך'- כדרך חיים. לעשות כסף באותה עת לא היה בראש מעייני. הסיפוק שלי הגיע כשראינו שהעסק הולך לכיוונים חיובים וזוכה להצלחה”.

• "חוץ מיום כיפור ושבתות הייתי עובד כל יום"

השגשוג המדובר הוביל להתרחבות אדירה ולפתיחת מפעל לייצור ועיצוב מטבחים בגודל של לא פחות מ-1000 מטרים, שכלל בין היתר אולם ייצור, אולם תצוגה מעוצב ומרשים וצוות שכלל 15 עובדים. אריק תפס מקום מרכזי בהתפתחות והיה אחראי על מכלול של תחומי אחריות ובין היתר על העבודה השוטפת, תהליכי ביצוע, רכש, גבייה, "חוץ מיום כיפור ושבתות הייתי עובד כל יום", נזכר אריק ויוקרה מוסיפה: "יום ממוצע של אריק היה מתחיל בשבע בבוקר ואנחנו בבית לא ממש היינו יודעים מתי הוא חוזר. לא פעם זה היה גם ב- 11 בלילה וביום שישי הוא היה חוזר כמה דקות לפני כניסת שבת”.

• "הבנתי שאני צריך להתחיל לבנות את עצמי מאפס"

לפני שמונה שנים החל אריק לחוש תחושת שחיקה ומיצוי בעבודה בנגרייה המשפחתית. לדבריו הוא חש שהוא לא יכול להשפיע על עתיד העסק כפי שהיה רוצה. השלב הבא היה כבר לקבל החלטה לצאת לדרך עצמאית. למרות האתגר הרב והחששות הטבעיים הוא יצא למהלך בלב שלם, בתמיכה טוטאלית של רעייתו שעבדה באותה עת בבנק הפועלים.
"הבנתי שאני צריך להתחיל לבנות את עצמי מאפס ולהתפתח כעצמאי באזור העמק הקרוב למקום מגורי משפחתי", מספר אריק, “היום אני מבין שעשיתי מהלך שהיה נדרש לו המון אומץ, התחייבתי על סכומים גדולים כשהחיסכון היחיד שלי ושל רעייתי עמד על 15.000 שקלים. הסיכון היה גבוה במיוחד מכיוון שלא היה לי קהל לקוחות או עוגנים כלכליים להסתמך עליהם, אבל האמונה שאצליח היא שהובילה אותנו".


החמישייה הפותחת: טיפים לרכישת מטבח

  1. להיות ממוקדים בסגנון שאתם מעוניינים.
  2. לחשוב מבעוד מועד על מוצרי החשמל שאתה מעוניינים לשלב בחלל המטבח.
  3. להיות מודעים לצרכים מבחינת בישול, אפיייה וצורת משטחי העבודה.
  4. המטבח הוא הלב של הדירה. חשוב לדאוג שיהיה חמים וישדר תחושה אמיתית של בית.
  5. לבנות מטבח שיהיה פרקטי, נוח לשימוש, עם נגישות וזמינות לכל ארון ומשטחי עבודה.

• "אני לא אדם שיודע לשבת על הטוסיק בחוסר מעש"

בתחילת הדרך העצמאית רכש אריק משאית והחל לנסות את מזלו בתחום ההובלות. הוא נזכר בחיוך שבמסגרת עסקת הרכישה הוא ייצר מטבח לבעלי המשאית. לצד העבודה בענף ההובלות החיידק לנגרות המשיך לקנן בו והוא מצא את עצמו נמשך וחוזר אליו שוב ושוב, “היה ברור לי שהעבודה בתחום ההובלות זה משהו זמני, מכיוון שהעבודה הזו לא סיפקה אותי כהוא זה. פשוט הייתה לי אחריות ורציתי לדאוג לפרנס את המשפחה. אני לא אדם שיודע לשבת על הטוסיק בחוסר מעש, ולא חיכיתי למזל. כל החיים דחפתי קדימה, גם אז זה דורש מרפקים וכמובן המשכתי לעבוד בתחום, בדרך כלל בעבודות עצמאיות של נגרים”.

• מפנטזיה למציאות

המגע עם הלקוחות והמטבחים המקצועיים שהחל לייצר הובילו ליצירת פרגונים והדים חיוביים סביב אריק. הוא החל לקבל עבודות והרגיש כי הדלתות נפתחות עבורו- ולא רק מהמטבחים שאותם הוא ייצר.
אחרי ששכר פינות עבודה זמניות אצל נגרים ברחבי העמק אריק סימן השלמת יעד נוסף בתוכנית העתידית שלו: פתיחת נגריה משלו, אך הדרך לא הייתה פשוטה בלשון המעטה.
"המחשבה הזו הייתה נראית לי בגדר פנטזיה", אומרת יוקרה, “היו הרבה מאוד חששות על השולחן. אנחנו אנשים מאוד אחראים ולא רצינו להיכנס ללופ כלכלי ממנו לא נוכל לצאת. זה לא שחיינו חיי מותרות נוצצים. היינו מאוד צנועים ובעיקר חשבנו על עתיד ילדנו. למרות זאת היה לי חשוב מאוד לעמוד מאחורי אריק ואני תמיד מאמינה שהוא ייקח את ההחלטה הנכונה. קשה לפספס אצלו את הבעירה והאהבה למקצוע ולאנשים. לא סתם כולם אומרים שהוא עוף מוזר ולכן החלטנו לצאת למהלך המאתגר הזה של רכישת מכונות ומבנה לנגרייה".

אריק ועובדי הנגרייה
אריק ועובדי הנגרייה

כחלק מהגשמת התוכנית, יצאו בני הזוג למסע רכישה של מכונות, “בחשש לא קטן", הם מציינים. אחרי תמיכה מרמי, הבעלים של
"אקספורדיה", חנות לממכר ציוד מתקדם לנגריות בקרית ביאליק, נרכשו מכונות ביותר מ- 100.000 שקלים, “רמי הוא איש מיוחד וראוי", אומר אריק, “הוא נתן בי אמון ולא דרש את מרבית סכום הרכישה גם כמה חודשים אחרי. זה מאוד ראוי להערכה בעיניי".

• "היה חשוב לי להיות קרוב לילדיי"

אחרי תקופה קצרה שעבד בסככה במושב פרזון, אצל הוריה של רעייתו, החליט אריק חובב הסיכונים לקפוץ מדרגה ולרכוש מבנה בו יקים את הנגרייה שכבר עוצבה במוחו. אחרי שהציוד נרכש הוא רכש בתהליך מורכב מבנה באזור התעשייה בגן נר ומכאן הדרך להצלחה מרשימה הייתה כבר קצרה. “עשיתי את כל המהלך הזה בכדי לשלוט על החיים שלי, למרות שיוקרה בכלל לא ידעה שאני יוצא למהלך שנראה באותה עת מטורף כלכלית, עם סיכון עצום והבעלים של המבנה לא התבייש להגיד לי שיש לי 'ביצים גדולות'. מבחינתי המעז מצליח וזה בדיוק מה שקרה לי. יכולות ידעתי תמיד שיש לי אבל הבטחתי לעצמי כמה דברים לפני שיצאתי למהלך הזה ולשמחתי הגשמתי אותם. היה חשוב לי להיות קרוב לילדיי, להוריד עומסי עבודה כעצמאי ולנהל זוגיות מכבדת עם יוקרה. כסף זה לא הכול בחיים מבחינתי. ברור שהוא חשוב אבל הוא לא העיקר, זה מסר שאני מנסה להנחיל גם לילדיי”.

ישנת טוב בלילה?

"אם אני אהיה כנה אז לא ממש, אבל זה מאפיין אותי. למרות שלא ידעתי אם תהיה לי עבודה יום אחרי פתיחת הנגרייה התחייבתי על סכומים של מאות אלפי שקלים ולשמחתי ההימור השתלם ובגדול. המהלך הזה שינה את המסלול שלנו בצורה משמעותית. התחלתי דרך במטרה ברורה להוביל בגיל 35 את השוק ולא להיות מובל על ידי השוק”.

• "אני מאמין באנשים"

ההצלחה המרשימה של אריק מיתג את העסק כיום כ”שחקן” מוביל ומשמעותי בענף, עם לקוחות גדולים מכל המגזרים, קבלנים ופרטיים כאחד, ועבודה אינטנסיבית בכל רחבי ישראל. הנגרייה שלהם משתרעת על 200 מטרים עם מספר עובדים וצוותי התקנה – בראשות מוחמד עומרי. לצד הנגרייה משרד מעוצב ומרשים בו החלומות הופכים למציאות: “יש לנו לקוחות בראש הנקרה וגם באילת”, אומרים השניים בגאווה על ה"בייבי" הפרטי שלהם. ברבות השנים יוקרה עזבה את עבודתה בבנק והיא עובדת לצד בעלה שאחראי על האופרציה, התכנונים הקפדניים, העבודה מול ספקים ולקוחות ואספקת התוצרים. “המדד הכי טוב להצלחה שלנו זה כשאני מסתובב במרכז העיר עפולה ומקבל המון מילים טובות מלקוחות שלנו. זה ממש נותן תחושה של ראש עיר. אני תמיד אומר לכולם שאני לא ממש מאמין בפרסום אלא באנשים, הם מהווים עבורי את כרטיס הביקור הטוב ביותר".

בני הזוג אריק ויוקרה לוי בנגרייה
בני הזוג אריק ויוקרה לוי בנגרייה

מה המקום של יוקרה בהצלחה שלך?

"יוקרה היא מקור הברכה שלי בחיים, היא זיהתה את היכולות שלי.
עם השנים למדנו להכיר אחד את השני, וזה לקח את הזוגיות שלנו למקום אחר, מקום טוב. בנינו את כל העסק שלנו בעשר אצבעות. ההצלחה שלי היא ההצלחה שלה, ויש לה חלק לא פחות בהתפתחות שלי. היא דחפה, היא נתנה לי את השקט הנפשי להתקדם, וברור לי שעם אישה אחרת לא הייתי יכול להצליח ככה. קיבלתי אותה כמו מתנה".

מה מבדל אתכם כנגרייה?

"היום כשזוג צעיר מגיע לנגרייה ומתעניין במטבח אני מציע להם מוצר אחר, מבודל, לא בשיטה של העתק הדבק כפי שרואים בלא מעט מטבחי חברות. יש פה דגשים מעמיקים על התכנון, שלבי העבודה, החומרים שמגיעים מכל רחבי העולם וכמובן דגשים נוספים על שירות. מנקודת ראותי, בעידן הטכנולוגי המואץ שבו אנו חיים מי שלא מתקדם נשאר אחורה ואני תמיד חשבתי מחוץ לקופסא. זה מתכתב היטב עם התחום הזה. תמיד אני אומר ללקוחות שאני בונה להם דרך חיים. אנחנו מתמחים בעיצוב וייצור מטבחים חכמים עם מערכות אחסון מתקדמות וחדשנות מתמדת. תפיסת העולם שלנו מיושמת כחלק מהתפיסה של המטבח המושלם וככה היא משפיעה על חיי היום יום של הלקוחות שלנו. הבסיס לחשיבה זו היא ההבנה שבכדי שמטבח יתפקד בצורה הטובה ביותר רצוי שיהיה מתוכנן ומאורגן בצורה הגיונית, חסכונית, יעילה ונוחה לתפעול. הסוד שלנו, טמון בעיקר בזכות ארגון חלל המטבח ובפתרונות חכמים אשר עוזרים לתפקד במטבח בצורה קלה ונוחה.


"החלום הוא שבכל בית ישראל יהיה מטבח שלנו אבל ברור לי שזו פנטזיה. ברמה הפרקטית אני ארצה שהילדים שלי ימשיכו את דרכי, שאשאיר איזו מורשת אמיתית, עם ערך מוסף. מעבר לזה אני אשמח להמשיך במסלול הנוכחי שבו אנחנו זוכים להצלחה והערכה רבה."


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


המטבח הוא הלב הפועם של הבית, ולי חשוב לי לזהות צרכים של כל משפחה, מבחינת נוחות שימוש. לדוגמא לאמא צעירה עם עם תינוק ביד, או לקשישים שלא יכולים תמיד להתאמץ, ולהתכופף. כל מטבח נבנה כאילו כאילו היה זה המטבח שלי. אני מקפיד גם שתהיה חשיבה מחוץ לקופסא בכל מטבח. אני גם אוהב להתחבר לשגעונות של הלקוחות ולהוציא אותם מהמחשבה לפועל".

עם כל ההתפתחות של הנגרייה, אתה מתגעגע לעבודה הקשה במחלקת הייצור?

"ברור שכן, זה חסר לי מאוד, אבל יש סדרי עדיפויות. בסופו של תהליך הלקוחות הכי חשובים לי ובגלל זה אני מעורה לפרטי פרטים בכל השלבים. אני גם מקפיד לעבור בין הבתים לראות את התוצרים שלנו.
הייתי רוצה שחיילים משוחררים וצעירים יראו במקצוע הנגרות מקצוע מאתגר ומכניס לעתיד ושלא ירוצו ישירות להייטק וסייבר. אני באופן אישי אשמח לקבל כמה צעירים לעבודה אצלי, כאלה שלא מתרגשים מעבודת מלאכה אמיתית, מכבדת ומספקת".

מה החלום העתידי שלך, שלכם?

"החלום הוא שבכל בית ישראל יהיה מטבח שלנו אבל ברור לי שזו פנטזיה. ברמה הפרקטית אני ארצה שהילדים שלי ימשיכו את דרכי, שאשאיר איזו מורשת אמיתית, עם ערך מוסף. מעבר לזה אני אשמח להמשיך במסלול הנוכחי שבו אנחנו זוכים להצלחה והערכה רבה. מדי פעם אני עובד עם הבן שלי על כל מיני פרוייקטים מהנים. פעם זה היה בנייה של דוכן לימונדה שהוא רצה לבנות, פעם בית קינון לתנשמות ופעם יצרנו לוחות עליהם נכתבו המשפטים החשובים עליהם גדלתי: 'איזהו גיבור הכובש את יצרו' ודרך ארץ קדמה לתורה'. אחרי שיצרנו את זה יחד תלינו את זה בכיתת בית הספר שלו בעין חרוד וגאווה מילתה את ליבי. אלו רגעים שאני נוצר לעד”.

• "כל יום שעובר לא חוזר"

אריק הוא לא איש מקצוע ממוצע, אותו אתם רגילים לפגוש. למילים היוצאות מפיו חשיבות רבה ונראה כי הוא מחובר מאוד לצד הרוחני בנפשו. את השלווה הוא מוצא בעיקר לקראת סוף השבוע, כשהוא יושב בגינת ביתו, עם משקה מרענן ומוזיקה מרגיעה – חושב אריק על עניינים שברומו של עולם, “ברגע שאנחנו סוגרים את הדלת של הנגרייה, אני מתנתק מהעולם העסקי. על הדרך נכנסות כמה תוכניות ומחשבות למגירת הלב והמוח. בסופו של דבר חיים פעם אחת וכל יום שעובר לא חוזר”, הוא אומר בחיוך לסיום.

עפולה: מטמיעים את מהפכת ה"צדק התחבורתי"

|

עברנו את פרעה, נעבור גם את זה?

|