חברו הטוב של האדם- איך מאלפים כלבי שירות?

ברק אלוני, צעיר בן 25 מעפולה מתמחה באילוף כלבי שירות עבור נכים וחירשים, תחום שמתפתח בשנתיים האחרונות בישראל ודורש אילוף מדוקדק, יסודי ואינטנסיבי לאורך תקופה של כשנה וחצי. מטרת העל: לאלף כלב לבצע מיומנויות מורכבות ופשוטות כאחד. צילום: שיר רותם

 

כשהיה תלמיד בכיתה י', נדרש ברק אלוני, צעיר בן 25 מעפולה לבחור בין מספר אופציות בפרויקט המחויבות האישית. אחת האפשרויות הייתה להתנדב בעמותת "גלבוע אוהבת חיות" בכפר תקווה וכחובב כלבים מגיל ילדות, אלוני בחר בה מיד. מה שהנער המתבגר באותה עת לא ידע הוא שהבחירה הזו תוביל אותנו במישרין לפתח קריירה אישית בתחום אילוף הכלבים- עם התמחות מיוחדת בעבודה עם כלבי שירות לנכים וחירשים, תחום המתפתח בצורה מואצת בשנים האחרונות.

"תמיד גידלתי כלבים בבית, עם חיבור רגשי ואהבה"

"מיד התחברתי לכל העולם הזה של אילוף כלבים, כבר בהתנדבות שלי בכיתה י' שנמשכה עד סוף הלימודים שלי בבית הספר. לצד ההתנדבות בעמותה נחשפתי גם לכל עבודת אילוף כלבים לאיתור נעדרים תחת הדרכתו של מפקד יחידת הכלבנים זק"א דודיק מזור. כמו כן את המשך השכלתי המעשית והתאורטית, התכנים ושיטות האילוף הנדרשות – בכדי לשמש כמאלף כלבי שירות רכשתי אצל דודיק מזור המתמחה בנושא זה. תמיד גידלתי כלבים בבית, עם חיבור רגשי ואהבה. אני זוכר שברגע שהפרויקט הוצע לי- לא היה לי ספק שאבחר בו, אבל לא ידעתי שזה יוביל אותי לעסוק בצורה כזו מרכזית".

את שירותו הצבאי עשה אלוני כלוחם בגדס"ר גולני. לאחר שהשיב את המדים לבקו"ם הוא החל להתנדב מיד בכלביה שמפעילה המועצה האזורית הגלבוע. זה כלל מספר ביקורים שבועיים של כמה שעות, בהם נתן את כל כולו להולכים על ארבע, הכל אגב בהתנדבות מלאה. לפני כשנתיים החל להעמיק את הפעילות עם הכלבים, תחילה בעבודה עם כלבים של לקוחות פרטיים ובמקביל עבודה וסדנאות אילוף עם ילדים שהגיעו עם כלביהם הפרטיים. בשנה האחרונה הוא מתמקד כאמור באילוף של כלבי שרות לנכים וחרשים.

מה הייחודיות של כלבי השירות?

כלבי השירות הם סופר סוציאליים. מדובר בכלבים שרוצים להיות בקרבת אדם ועושים זאת מבחירה. יש כלבים שיש להם חיבור פחות טוב לבני אדם ולכן לא אתחיל עמם תהליך אילוף לו נדרשת התאמה ייחודית. הכלבים הללו נדרשים ליצרים מאוד גבוהים ותכונות אופי בולטות. בגדול, כלב שירות הינו כלב שהוכשר לתת מענה עזר לכל בעל לקות כלשהו. אני מתמחה באילוף כלבים לילדים ובוגרים שלוקים בניוון שרירים, נכות מסוג כלשהו וגם עם לקות שמיעה כשהכלב משמש למעשה כאוזן של החירש".

מי קהלי יעד שיכולים להסתייע בכלבים?

כל בעל לקות למעשה: כשאני מתמקד בנכים, חירשים, לוקי ניוון שרירים, אבל ניתן להכשיר כלבים לאוכלוסיות נוספות דוגמת מתמודדים עם הפרעת דחק פוסט טראומטית, חולי אפילפסיה (הכלב יודע להודיע לבעלים לפני התקף) ועוד. בארץ מכשירים בעיקר את גזעי הלברדור, הגולדן רטריבר או שילוב בינהם. קיימת אפשרות להכשיר כלבים מגזעים אחרים.

כמה זמן לוקח להכשיר את הכלבים?

תקופת ההכשרה הינה כשנה וחצי. היא מתחילה באיתור הגור הפוטנציאלי הנכון לבעלים העתידי. פה חשוב לזהות חיבור טוב, שתהיה זוגיות בריאה לכל דבר, כמו כל זוגיות. בדרך כלל אנחנו בוחרים גורים בני חודש וחצי, מכיוון שזה גיל שניתן לראות את התפקוד שלהם בין הגור המיועד לאילוף לבין יתר הגורים במשפחה. בשלב הבא מתחילים חשיפה אינטנסיבית לכל גורם בו יפגוש הכלב בחייו, על מנת שלא יפחד, יירתע ויהווה איום. זה יכול להיות רעשים, אנשים מאוכלוסיות שונות, מקומות ציבוריים וסואנים, אוטובוסים, ריחות מסוגים שונים, עולם ומלואו. לשם הידיעה: שנה ראשונה בחיי כלב, שווה ל-20 שנות התבגרות מנטלית של אדם ממוצע וזה המון. בשלב זה הכלב עובר את גיל הילדות, ההתבגרות עם הורמונים, אופיו מתעצב ולכן השנה הזו קריטית וכל התנהגות שהכלב יאמץ תלווה אותו בהמשך חייו לטוב ולרע. בפועל – הכלב מתגורר אצלי תחת אילוף אישי המותאם לו לאורך השנה הראשונה בכדי שיעצב את חייו ככלב בוגר ובטוח.

"מדובר בכלבים סופר חכמים, ואני משווה אותם למשתתפים בקורס הטיס היוקרתי של צה"ל, ממש העלית שבעלית", ברק אלוני
"מדובר בכלבים סופר חכמים, ואני משווה אותם למשתתפים בקורס הטיס היוקרתי של צה"ל, ממש העלית שבעלית", ברק אלוני

"התהליך מתקיים תחת ליווי קפדני"

את הניסיון הראשון באילוף כלב שירות עשה אלוני במהלך לימודיו עם הכלבה האישית בת השנה שלו ג'סי. "בחצי שנה האחרונה האילוף ממשיך עם עבודה מאומצת- במקביל לעבודה עם הבעלים העתידי, במטרה שהכלב יפתח תקשורת בריאה ויעילה עם הבעלים", מסביר אלוני, "התהליך מתקיים תחת ליווי קפדני, שנמשך למעשה כל השנים. בפועל כלב השירות נדרש לעבור מבחן כשירות בציבור כל שנתיים. הרעיון המרכזי הוא שהכלב יהווה אפס מטרד גם לנכה וגם לסביבה ולכן חשובה התקשורת וכל תהליך האילוף".

מה יודעים לעשות הכלבים בפועל?

"למעשה הכל. הכלב יודע להביא כל דבר, לפתוח מקרר, להבדיל בין ירקות ופירות ולהביא לבעלים, להביא ציוד, לפתוח דלתות, מגירות, ארונות, לעזור להתלבש ולהתפשט, לפרום שרוכים, לשים את הכביסה במכונה, לשים טבלייה, לסייע במשיכת כיסא גלגלים של נכה במידת צורך, להביא טלפון ואם אני בעל לקות שמיעה, הוא יודיע לי איפה מקור רעש. הוא גם יודע לסחוב סל קניות, להעביר שקלים למוכר וגם שטרות, להדליק אור ולעזור בתמיכה במעברים. כפי שציינתי, הכל ניתן ללמידה- כשהכלב רגיל ללמוד כל הזמן. מדובר בכלבים סופר חכמים, ואני משווה אותם למשתתפים בקורס הטיס היוקרתי של צה"ל, ממש העלית שבעלית".

מהן העלויות הנדרשות להכשרת כלב שירות?

יש כמובן עלויות בהכשרה של כלבי שירות, אבל זה משתנה מכלב לכלב וכמובן שלכל בעלים יש צרכים כאלה ואחרים".

"יש לי סיפוק אדיר לעבוד עם הכלבים"

את האהבה של אלוני לכלבים קשה לפספס. לצד ההתמחות והעבודה עם כלבי השירות הוא מאלף כלבים לאנשים פרטיים, עורך סדנאות לילדים, מנהל קבוצות אילוף לילדים ובעלי כלבים, מקיים ימי הולדת לילדים עם ההולכים על ארבע ומסייע למשפחות להכין את הכלבים שלהם, לקראת לידה-וכניסתו של תינוק חדש לבית.

כשהוא מדבר על המכשכשים בזנב עיניו בורקות והוא נשמע מלא תשוקה לעיסוק שלו, "לא הופכים להיות עשירים מהתחום הזה, אבל אפשר להתפרנס בכבוד. אני מסתכל על התמונה הזו מזווית אחרת, ממקום של אהבת הכלבים וכמובן שיש לי גם סיפוק אדיר לעבוד איתם ולראות את השינוי שהם עושים בחייהם של הבעלים", אומר אלוני, "התהליך הזה מאפשר לאדם עם מוגבלות כזו או אחרת להרגיש יותר בטוח בסביבה טבעית שלו ולהיות תלוי הרבה פחות במקורות התמיכה שלו. נכנס פה גם מוטיב של תחושת אהבה שמקבלים מהכלבים וכבר נאמר שהכלב הוא ידידו הטוב ביותר של האדם. מעבר לכך הכלב מביא לערכים מוספים רבים בעבור הבעלים. זה כולל עצמאות, מינימום כעסים ותסכולים, יצירת מסגרת, ושיפור באיכות החיים על בסיס יום יומי- הלכה למעשה. אני גם מברך על כך שכל תחום הכשרת כלבי שירות מתפתח מאוד בעת הנוכחית בישראל, בדיוק כפי שקרה בארצות הברית ובאירופה. לי באופן אישי אין ספק שגם בעתיד אעסוק בתחום".

עברנו את פרעה, נעבור גם את זה?

|

עפולה: סינגל שני ליוצר אורי דנינו

|