מגדל העמק: לא שוכחים את ספינת "אגוז"

תלמידי בית הספר "יערת העמק" במגדל העמק השתתפו בטקס הממלכתי לזכר מ"ד מעפילי ספינת "אגוז" שנספו בדרכם לארץ ממרוקו

55 שנה אחרי אסון טביעת ספינת "אגוז" עליה היו מעפילים ממרוקו בדרך לישראל, השתתפו תלמידי שכבת כיתות ח' מבה"ס "יערת העמק" במגדל העמק באזכרה המרכזית למעפילי "אגוז" בהר הרצל בירושלים.
כבכל שנה, התקיימה האזכרה המרכזית לזכר מ"ד מעפילי "אגוז" בהשתתפות מכובדים רבים וביניהם הרב הראשי לישראל הרב לאו, אל"מ שי אברהמסון – החזן הראשי, הרב אלי בן דהן – סגן שר הביטחון, סם בן שטרית-יו"ר הפדרציה של עולי מרוקו,משפחות שכולות ומכובדים רבים נוספים, ומוקירי זכר המעפילים.

תלמידי שכבת כיתות ח' מביה"ס "יערת העמק" מניחים זרי פרחים על קברי הנספים
תלמידי שכבת כיתות ח' מביה"ס "יערת העמק" מניחים זרי פרחים על קברי הנספים

כאמור טרגדיית סיפור טביעת ספינת אגוז התרחש בשנת 1961, לאחר שהפליגה בדרכה לישראל בפעם ה – 13 כשעל סיפונה ארבעים וארבעה מעפילים: ילדים, נשים, גברים וזקנים שביקשו לעלות ממרוקו לארץ ישראל.
בעיצומה של ההפלגה טבעה "אגוז" על כל מעפיליה. לאחר מאמצים רבים הועלו עצמותיהם של 22 המעפילים טבועי "אגוז" ממקום קבורתם מאל-חוסימה שבמרוקו למנוחת עולמים בירושלים.
אסון מעפילי "אגוז" גרם לזעזוע עמוק במדינת ישראל ובעולם היהודי והחופשי. בעקבות זאת גבר הלחץ הבינלאומי על ממשלת מרוקו שהתירה את עלייתם של יהודי מרוקו לארץ, ובכך הצטרפו לאחיהם מקצווי תבל ונטלו חלק בבניין הארץ וביישובה.

שכבת ח בהר הרצל ספינת אגוז

במהלך הטקס הדליקו נציגי המשפחות השכולות את המשואה, קראו קדיש ונשאו את תפילת "אל מלא רחמים". תלמידי שכבת כיתות ח' מביה"ס "יערת העמק" שייצגו את מגדל העמק העניקו את זרי הפרחים למשתתפי הטקס ונטלו על עצמם להנחיל מסורת של השתתפות מידי שנה בטקס המרכזי. יש לציין כי זאת אינה ההנצחה היחידה במגדל העמק. כבר לפני 17 שנים, בשנת 1999 החליט ראש העיר אלי ברדה לקרוא לגן ילדים בעיר "אגוז" לזכר הנספים. במקרה, רכזת גני הילדים ברשות כיום, שוש ביטון, איבדה את סבתה, אחות אמה בעלה ושני ילדיה הקטנים באסון הנורא, "כל הכבוד לתלמידי 'יערת העמק' על היוזמה הברוכה. חשוב לנו הן כמשפחה והן כאזרחים להמשיך ולהנציח את יקירנו שביקשו לעלות לארץ ישראל ולא זכו לכך" אמרה ביטון.