"התושבים בגלבוע מצפים בכיליון עיניים ליום הבוחר בכדי שאעמוד בראש המועצה"

נחוש, ממוקד מטרה וסבור שהמסקנות שהסיק בבחירות הקודמות יובילו אותו היישר לתפקיד ראש המועצה האזורית גלבוע. אחרי שקיבץ סביבו אנשי מקצוע מובילים, מוטי כהן חושף את משנתו הפוליטית והציבורית במנעד רחב של תחומים, ומכריז בנחרצות: "ב-31 באוקטובר אני מתכוון להיכנס בשערי המועצה ולהתחיל לעבוד באמת עבור התושבים". צילום: שיר רותם

מוטי כהן כבר עבר הכול בכל מה שנוגע לפוליטיקה ולמערכות בחירות בגלבוע, ונראה שלבחירות הנוכחיות הוא מגיע הרבה יותר מפוכח ושליו. זה ניכר בכל צעד ומהלך שלו ובעיקר בהתנהלות התקשורתית המדודה והמחושבת שלו, התנהלות שונה לחלוטין מבעבר – שאף פגעה בו לא פעם וגרמה לו לאבד קולות פוטנציאליים בקלפיות בגלבוע. מקורביו של כהן מציינים כי מדובר בהחלטה מודעת שהוא קיבל כבר לפני תקופה ארוכה, כחלק מהסקת המסקנות מהבחירות האחרונות, וכוללות האצלת סמכויות באספקטים מרכזיים של הקמפיין והפקדתם בידיהם של אנשי מקצוע בעלי ניסיון מוכח. לכהן נותר לעסוק במה שהוא מרגיש הכי נוח, במפגשים האישיים עם תושבי הגלבוע אותם הוא רוצה להביא לתמיכה בקמפיין הבחירות שלו ולא לחינם מכנים אותו רבים "איש עשיה – איש של אנשים".
כהן, בן 63, נשוי בשנית ליפעת, שופטת בית משפט השלום, אב לשבעה ילדים וסב גאה לשישה נכדים. מאחוריו רזומה מכובד כאיש עסקים שיזם והוביל את הקמתו של היישוב הקהילתי גן נר. לאורך השנים היה אמון גם על ההרחבות ביישובים תל עדשים בעמק יזרעאל, ניר יפה בגלבוע, משמר הירדן במבואות חרמון, במושב יערה שבגליל המערבי ועוד. בשני העשורים האחרונים הוא המשיך להיות מעורב ציבורית ופעיל ציבורית כחבר מליאה והנהלת המועצה בגלבוע.
אנחנו פוגשים אותו בכתף שאול בגלבוע ולאחר שאיפה של אוויר בוקר נקי וטהור אנחנו יוצאים לדרך. לכהן, כך תקראו בהמשך, יש המון מה להגיד בכל מה שקשור לגלבוע.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


"חשוב לי לעשות לא רק עבור ביתי אלא גם עבור הסביבה שלי"

"התחושה בכניסה לישורת האחרונה היא מיוחדת באופן יוצאת מן הכלל, מאוד חיובית, אני חש סחף, אהדה ואהבה מהתושבים והציבור על כל מגזריו. הם מצפים בכיליון עיניים ליום הבוחר בכדי שאהיה  בראשות הגלבוע ובקרוב אהיה שם", יורה כהן כבר בראשית הריאיון ומוסיף: "30 שנה אני פעיל ציבורית ואני רואה זאת כשליחות עבור התושבים. אני פה עבורם עכשיו וגם בעתיד. חשוב לי לעשות לא רק עבור ביתי אלא גם עבור הסביבה שלי. זה חינוך ערכי שקיבלתי בבית הוריי".
בחודש האחרון מגביר כהן את האינטנסיביות שלו בכל הנוגע למגע עם תושבי הגלבוע. זה בא לידי ביטוי בחוגי בית במקומות שבהם צפויים לו אחוזי תמיכה גבוהים, אבל גם בכאלה שעל הנייר פחות. את יום ראשון השבוע הוא פתח בבוקר בפאנל בחירות בפני 160 תלמידי כיתות יב' בכפר הנוער ויצו ניר העמק יחד עם עוד ארבעה מתמודדים ולאחר מכן המשיך לפגישות במטה, ברמת צבי, במולדת ובערב קיים כנס רב משתתפים בקיבוץ בית השיטה. לאחר החבירה של עמיקם סבירסקי לשורותיו, כהן מספר שהוא חש שבישובים הוותיקים ובקיבוצים הוא מתקבל בשונה מהעבר. במפגשים, לדבריו, מתקיים שיח ענייני ופורה עם התושבים שנחשפים אליו לראשונה. מפגשים דומים צפויים לו בימים הקרובים בעוד קיבוצים ובמושבים של ה"ישוב הוותיק" בהם לא זכה בעבר לתמיכה משמעותית. לכהן חשוב להדגיש כי צריך לפעול בראיה וגישה שונה כלפי ציבור התושבים הממותגים מגזרית. חשוב לו לאחד את כולם כתושבים שווים, במטרה שסוגיה זו לא תהיה בכלל "על השולחן". "החיבור שלי עם עמיקם ועיד סלים זה בדיוק בכדי שלא נדבר עוד על מגזרים. מבחינתי אין הבדל, כולם שווים וראויים לאותו יחס, אותן תכניות ואותם תקציבים", אומר כהן, "אני חושב שהכישורים החברתיים והאישיים שלי יכולים כעת לאחד בין המגזרים הרבה יותר ממה שאנו רואים בימים אלה בגלבוע. לגופו של עניין, אני יודע להשיג תוצאות מעולות אצל התושבים הערבים, בחבל תענך וגן נר ואני בטוח שנשיג תוצאה טובה גם ביישובים הוותיקים. אני חושב שהחבירה והתמיכה של עמיקם תסייע מאוד להשיג תוצאות הרבה יותר טובות עבורנו – ממש מכפיל כוח. אני משוכנע בכך".

עד כמה באמת משמעותית החבירה של עמיקם סבירסקי?

"את עמיקם סבירסקי אני מכיר כבר 20 שנים, עוד בתהליך הקמת גן נר, בעת שהוא שימש כמנכ"ל המועצה בתקופתו של דני עטר. עמיקם הוא איש של מעשה ולא של דיבורים, אמין, ישר, ביצועיסט, מלח הארץ, אדם עתיר זכויות שאני גאה שהוא חלק בכיר בהנהגה שלנו. הרזומה שלו מדבר בעד עצמו. מיד כשסיים את תפקידו במשרד הביטחון פניתי אליו וביקשתי ממנו שיחבור אליי ויתמודד על מקום במליאת המועצה מטעם קיבוץ בית השיטה. יש לו המון ידע ויכולות מול משרדי הממשלה ואני בטוח שנוכל להיעזר ביכולות הללו תוך שימוש מושכל באינטרסים של המועצה בעתיד. הוא הצטרף אליי לאחר בחינה מעמיקה והוא גם הבין שאיתי הוא יוכל לעבוד כחלק מצוות".

מחוברים: מוטי כהן ועמיקם סבירסקי
מחוברים: מוטי כהן ועמיקם סבירסקי

"בניתי סביבי כוורת של אנשים מוכשרים עם ניסיון מוכח ומקצועיות ומיומן לעילא ועילא – כל זאת במטרה לקדם את החזון ולעמוד ביעדים"


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


"נאחד את תושבי הכפרים"

אחד הצעדים הראשונים שעשה כהן בתום הבחירות הקודמות היה ליצור חיבור ושותפות עם עיד סלים, הסגן המיתולוגי של דני עטר במועצה ודמות שנחשבת למשפיעה על קהל רב במגזר הערבי בגלבוע שמונה חמישה כפרים ולא פעם היווה לשון מאזניים בעת שנפתחו הקלפיות. לאחר החיבור הקפיד כהן לבקר בכפרים על בסיס קבוע, להשתתף במפגשים ואירועים בכפר ובבחירות הקרובות הוא צופה שתושבי המגזר יעניקו לו תמיכה רחבה, בין היתר בעידודו של סלים, "המגזר הערבי מאוכזב מההנהגה הנוכחית והוא משתוקק לשינוי", אומר כהן, "אני שומע את זה בכל מפגש. יש תחושה של שבר אחרי הבחירות. אני בטוח שאוכל לשלב כוחות ויחד עם עיד והמנהיגים הנוספים מהכפרים נצליח לאחד את כל התושבים, כפי שהיה בעבר. המגזר לא מעוניין יותר בפיצולים. לצערי אין היום מועדונים בכפרים, אין להם מתנ"סים ראויים, אין מגרשי ספורט בכפרים, אין מתקנים לפעילות עבור הילדים ובני הנוער בשעות אחר הצהרים והערב. תושבי הכפרים שלנו יודעים שהפתרון היחיד בכדי לייצר עתיד טוב יותר בכפרים שלהם היא לבחור בי. כאשר אבחר הם וכל תושבי המועצה ייראו מהר מאוד את השינוי".

אילו נושאים דורשים לתפיסתך טיפול מידיי במועצה?

"יש מספר נושאים מרכזיים והראשון כמובן הוא החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי. כמו כן ישנם נושאים נוספים שדורשים טיפול מידי דוגמת דאגה לעתודות קרקע לדור הצעיר שלנו, והקמת פארק תעשיית עתיר ידע בכדי שייצר מקורות תעסוקה לעובדים רבים. זה יאפשר להחזיר ציבור רחב לגלבוע ובמקביל ישאיר את טובי בנינו פה, בגלבוע שאנו כל כך אוהבים".

מה אתה חושב על הקמפיין של עובד נור?

"אני לא עוסק בקמפיין של עובד. אני עסוק בקמפיין שלי, וחשוב לי שיהיה קמפיין נקי ודמוקרטי וככה זה מתקיים בפועל".

"אני בא עם ניסיון ציבורי ועסקי עשיר"

תפקיד ראש המועצה מזמן שלל אתגרים מורכבים על בסיס יומיומי. לדברי כהן, ניסיון העבר שצבר בתחומי חיים רבים ובעבודה הציבורית והעסקית שלו מקנים לו היכולות לשמש בתפקיד החשוב והמשמעותי: "אני בא עם ניסיון ציבורי ועסקי עשיר", אומר כהן, "פיתחתי יישובים, קידמתי הקמת קהילות ביישובים ופיתחתי בהם תשתיות תוך כדי עבודה מול גורמים ברשויות ובמשרדי הממשלה. מעבר לכך חשוב לי להדגיש שבניתי סביבי כוורת של אנשים מוכשרים עם ניסיון מוכח ומקצועיות ומיומן לעילא ועילא – כל זאת במטרה לקדם את החזון ולעמוד ביעדים. אני גאה לומר היום שאני זה שהוביל את בניית היישוב גן נר, היישוב הגדול בגלבוע שמהווה מודל לחיקוי. התרשמות מהירה ודוגמא בהרחבות של נורית ואומן מספיקים בכדי להבין את ההבדל ברמה המקצועית, ככה לא יוצרים קהילה וככה לא בונים הרחבה".


"התבגרתי, השתניתי ובחרתי את המנהלים הכי טובים לקמפיין שלי וכך גם יהיה בניהול המועצה בעתיד. מעבר לכך חיברתי את כל המגזרים למטה שלנו"


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


"קיבלתי החלטה שאבחר עבור תושבי הגלבוע את טובי המוחות"

כהן יתמודד בבחירות הנוכחיות בפעם השלישית. בשתי המערכות הקודמות לא זכה, אבל התוצאות בבחירות הקודמות לא ביטלו את הרצון העז שלו לשרת את התושבים כראש מועצה, "התבגרתי", עונה כהן לשאלה מה הוא למד מהמערכות הקודמות ואיזה מסקנות הסיק, "השתניתי ובחרתי כפי שציינתי את המנהלים הכי טובים לקמפיין שלי וכך גם יהיה בניהול המועצה בעתיד. מעבר לכך חיברתי את כל המגזרים למטה שלנו. תושבי הגלבוע רואים שהאיש שנבחר לפני שלוש שנים עם חזון לא יכול להגשים וליישם אותו- כפי שהוא והתושבים ציפו לו. איתי זה יקרה".

כחלק מה"אני מאמין" המעודכן שלו החליט כהן להפקיד את האג'נדה החינוכית שלו בידיה של דלית שטאובר, מי ששימשה בעבר בתפקיד מנכ"לית משרד החינוך. שיתוף הפעולה הזה הבשיל לכדי תכנון של בניית תכנית אב פדגוגית מוקפדת ומפורטת לגלבוע בליוויה של שטאובר, שתשמש במקביל כיועצת אישית עבור כהן, "קיבלתי החלטה שאבחר עבור תושבי הגלבוע את טובי המוחות ואנשי המקצוע הטובים ביותר וזה מה שאני עושה", אומר כהן, "חינוך זה עתיד הגלבוע, חינוך החל בגיל הרך, בבתי הספר, בסטודנטים ובאוכלוסייה המבוגרת, במבנים מתקדמים, בחינוך בלתי פורמלי ועוד. הכל לטובת התושבים שלנו. דלית תבנה את החזון החינוכי יחד איתנו, תושבי הגלבוע, סביב שולחן עגול בשיתוף אנשי חינוך והורים תושבי הגלבוע. נפעל בתוכנית חינוכית מובנית לעשור הקרוב. זה עומד בראש מעייני".

מה החזון שלך בנוגע לגלבוע?

"יש מספר נושאים באיך שאני רואה את הגלבוע בראי העתיד. אחד המרכזיים בו הוא נושא הוועדים. הועד הוא מבחינתי סוג של אוטונומיה ניהולית, מדובר במשרתי ציבור. ראש מועצה צריך לחבק ולחזק אותם, לזרוע בהם רוח התנדבותית. בכדי לייצר את המצב הזה ארצה שהמנהלים שלי, יחד עם ראשי הועדים ייבנו תוכנית חומש עם תקציבים בהתאם לתוכניות הישובים לכל הפרויקטים הנדרשים, לתשתיות, למבני ציבור. אי אפשר להישאר יותר עם התשתיות הישנות וראש מועצה חייב לתת על זה את הדעת. זו צריכה להיות תכנית מפורטת לפרטי פרטים, עד לרמת ההוצאה הכי קטנה. במקביל אני רוצה שהנהלת הגלבוע ובעלי תפקידים משמעותיים יהיו תושבים מיישובי המועצה, כשהיום לצערי הם עושים מלאכתם בשדות זרים. לכולנו בסופו של דבר יש חלומות, ואני רוצה להגשים אותם בעבור תושבי הגלבוע בעתיד, כל זאת כחלק מהחזון שלי. במשרדי הממשלה יש כסף עבור הכול, רק צריך לבוא ול'גזור' אותו שנה אחר שנה, עם תכניות עבודה מסודרות. ב-31 באוקטובר אני מתכוון להיכנס בשערי המועצה ולהתחיל לעבוד באמת עבור התושבים, לשרת אותם, להיטיב עמם וליצור בעבורם עתיד טוב יותר. היום התושבים עובדים אצל המועצה, פשוט התהפכו היוצרות, אנחנו נחזיר את המועצה לתושבים".

משהו אישי

מה תושבי הגלבוע לא יודעים עליך?

"אני אוהב אנשים, אנשים שמחים, מאושרים, מצליחים. אני אוהב לארח בביתי אנשים ולהכיר אותם יותר לעומק. אני גם מתמחה בהכנת בשרים על האש. זה יוצר אווירה משחררת ומהנה".

מי מהווה עבורך מודל לחיקוי, מקור להשראה?

"אבי ז"ל, חנוכה כהן שנהרג בתאונת דרכים בכביש הדמים, בצומת מגן שאול לפני 4 שנים. הוא הדמות המרכזית בחיי, איש של כבוד, ערכים ונתינה שהנהיג מדיניות של 'בית פתוח'. בביתנו החם הוא ואימי שתבדל לחיים ארוכים גידלו שמונה ילדים, והכול בעשר אצבעות"

אם לא היית איש עסקים היית?

"אני איש של עסקים ואנשים. בגלל זה בחרתי גם בתחום של הרחבות שמזמן לי מפגש יומיומי עם אנשים. אני לא רואה ולא ראיתי את עצמי בתחום אחר".

מה אתה הכי אוהב בגלבוע?

"בראש ובראשונה את התושבים ומעבר לכך את העשייה. זו זכות לקום בבוקר, לראות את נופי הגלבוע ולשמוע את הציפורים. ככה כבר מתחיל בוקר טוב שנותן תעצומות נופש".

איך אתה מבלה עם ילדיך ונכדיך?

"אני נהנה לבלות עם כול ילדיי ונכדיי, מקטן ועד גדול. כולם מדהימים, ערכיים ופטריוטיים לישראל והגלבוע. עם עדי והילה הקטנות שלי שעלו לכיתה א' חוויתי ביום תחילת הלימודים חוויה מדהימה. אני עושה איתן הכול, שוחה איתן, משפריץ עליהן מים, מרכיב איתן פאזלים, מטייל איתם בנופי הגלבוע ונהנה בכל זמן איכות אחר. עם אשתי אני אוהב לטייל בארץ ובחו"ל ולבלות במסעדות האזור".

איפה תהיה ב-31 באוקטובר?

"אבחר לראשות המועצה ואעמוד בראשותה עם צוות מקצועי ואשרת את התושבים נאמנה. אני מבטיח לא לאכזב"

"אני פה עבור התושבים", מוטי כהן
"אני פה עבור התושבים", מוטי כהן

עמיקם סבירסקי: "החיבור ביני למוטי מאפשר לו להגיע לקהלים שאליהם הוא לא הגיע בעבר, בין היתר בשל דמוניזציה, לא פחות, דעות סטראוטיפיות ותדמיות כאלה ואחרות"


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


עמיקם סבירסקי: "ישיבה על הגדר לא הייתה אופציה בעבורי"

לפני כחודש הכריז עמיקם סבירסקי, 68, שסיים לאחרונה קריירה מרשימה במשרד הביטחון על החלטתו לחבור למוטי כהן. המועצה לא זרה לסבירסקי ששימש בעבר בתפקיד המנכ"ל בעת שדני עטר עמד בראשה. השבוע סיפר סבירסקי על הסיבות שהובילו אותו לתמוך בכהן ומדוע הוא חושב שהוא האיש המתאים לעמוד בראש המועצה. "התפקיד שלי במשרד הביטחון הוביל אותי לעשות השוואות מה קיים אצלנו בגלבוע לעומת מקומות אחרים. לצערי לא פעם שמתי לב שאנחנו בפיגור אחרי, שיש פרויקטים שלא מתקדמים", אומר סבירסקי, "מנקודת ראותי יש מקום לשקם תשתיות, לשפר את מערכת החינוך ותחומים נוספים והחלטתי שלא אשב על הגדר. אני רוצה לתרום מניסיוני ולעשות שימוש עבור התושבים בקשרים הענפים שלי בכל משרדי הממשלה והפקידות הבכירה. יש לי הכרות רבת שנים עם מוטי. הוא איש חזון איש עם יכולת ביצוע מרשימה. הגעתי למסקנה שהשילוב ביננו והניסיון שכל אחד מביא עמו בתחומים רבים ומגוונים יכולים בוודאות לקדם את המועצה ויאפשרו לה להתמודד עם האתגרים העומדים בפניה היטב. שנינו אנשים חזקים ובעלי דעות מוצקות, אבל לזכותו של מוטי ייאמר שהוא לא חושש מאנשים חזקים לצידו. מאז הצטרפותי למוטי אני מאוד מעורב בקמפיין, אני עובר איתו מבית לבית ושמח לראות את התגובות האוהדות והחיבוק לו הוא זוכה מהתושבים. אני גם שמח שהוא נחשף יותר וחושף את המצע שלו בקרב היישוב הוותיק. אחרי הכרות ראשונית והסרת מחיצות מול מי שלא הכיר אותו בעבר, התמונה משתנה לגמרי עם אותם תושבים ובכוונתי לסייע לו להכיר כמה שיותר תושבים בקיבוצים ובמושבים, בעיקר במה שאנו מגדירים היישוב הישן וההתיישבות העובדת. במפגש שערכנו השבוע בבית השיטה זה בא לידי ביטוי בצורה מובהקת. החיבור ביננו מאפשר למוטי להגיע לקהלים שאליהם הוא לא הגיע בעבר, בין היתר בשל דמוניזציה, לא פחות, דעות סטראוטיפיות ותדמיות כאלה ואחרות. פשוט ניזונו משמועות ולא הכירו את האיש. עתה אני סמוך ובטוח שזה ישתנה ללא הכר. הוא יציג את משנתו לא רק בבתי התושבים אלא על במה ראויה, במועדונים בקיבוצים והמושבים. כשמוטי פוגש את האנשים החיבור קורה בצורה טבעית ולכן חשוב שהוא יפגוש כמה וכמה יותר תושבים. אני לומד להכיר אדם שמדבר בגובה העיניים, עם הבנה עמוקה לאתגרים שעל סדר יומה של המועצה".

מה תגובתך לרחשים שדיברו על כך שאתה מחפש תפקיד עתידי במועצה?

"שמעתי את הקולות ואענה על זה בקצרה. אני פנסיונר ואני מסודר. האופי שלי לא מאפשר לי לשבת מהצד ולהיות סטטיסט. הגלבוע מאוד חשוב לי, אני דואג לעתידו, נולדתי בגלבוע וילדיי נולדו כאן. מי שאומר את זה לא באמת מכיר אותי או רוצה לפגוע בי. זה לא עושה עליי רושם ולא יסיט אותי מהכיוון הכללי בו אני פועל".

ראש המועצה האזורית גלבוע עובד נור מסר בתגובה:

כרגיל, מוטי לא נותן לעובדות לבלבל אותו.
א. בגלבוע חיים חיי שיתוף ואחווה מאז ולתמיד, וצר לי שהוא מנסה לשסע את הקהילות האחת בשניה. אישית קידמתי תכניות שאף מעמיקות את הקשר והשותפות לדרך. כתכנית יחד הצומחת מהגנים לתוך בתי הספר וכולנו ראינו את החיבוק הקהילתי החם בנאעורה כשהיה אירוע תג מחיר. לא לחינם כנראה קבלנו את אות הנשיא לתקווה הישראלית בחינוך.
ב. גם במגזר הערבי מברכים על הדרך החדשה של המנהיגות האחרת בגלבוע, דרך של שותפות לדרך עם הנהגות הכפרים, דרך שהובילה לאיגום השקעות של 26 מיליון שח בשלוש שנים: מוקמים ומשודרגים מתנסים חדשים (במוקייבלה ונאעורה), מגרשי ספורט מקורים (בתמרה,טייבה ומוקייבלה), מגרש כדורגל (במוקייבלה), מועדון נוער (בסנדלה), כבישים בהרחבות (במוקייבלה,סנדלה, תמרה, טייבה), החלפת תשתיות מים ועוד ועוד.
ג. ההרחבות במועצה מצליחות מאד ולא במקרה: ישובים שסרבו בעבר לבצע את ההרחבות שלהם בניהול המועצה מצטרפים בשמחה ובשביעות רצון גדולה. כמו כן הרחבות שהיו תקועות במשך שנים רבות (גדעונה, חבר, סנדלה, נאעורה, מוקיבלה, בית השיטה ואפילו נורית), חולצו וקודמו בהצלחה.
ד. המועצה בתנופת פיתוח עצומה, בכל התחומים כל זאת בתוך שלוש שנים בלבד.
ה. אנו שמחים על כך שהצלחנו להחזיר את המועצה לתושבים, ושאנו חולמים ומגשימים בשיתוף איתם ולמענם.

 

 

 

"אני רואה תושבים עם ניצוץ בעיניים. הם מבינים שהשינוי לפנינו"

|

דרך צלחה: ראשי הרשויות והמועצות בעמק נכנסו לתפקידם

|