הרמטכ"ל ה-21 שייכנס לספרי ההיסטוריה

איציק אשכנזי נפרד מרא"ל במיל' גדי אייזנקוט. צילום: משרד הביטחון

השבוע פשט הרמטכ"ל ה-21 את מדיו, אחרי 40 שנות שירות. ההיסטוריה תזכור את רא"ל אייזנקוט כאחד הרמטכ"לים הטובים בתולדות צה"ל. קצין אמיץ ודעתן, שלא אחת מצא עצמו מתפקד לא רק כמפקד הצבא, אלא גם כמגדלור ערכי. בעיניי, כמו-גם רבים אחרים, אייזנקוט הוא גיבור אמיתי שראה תמיד את טובת צה"ל והמדינה, כשטובתו האישית כלל לא על הפרק. תקופת אייזנקוט אופיינה באתגרים ביטחוניים רבים בגזרות שונות. להבדיל מסוג המלחמות בהן הורגלו בעבר, עידן אייזנקוט הכיר אותנו לתצורת לחימה חדשה: המב"מ – המערכה שבין המערכות.

בתוך כך, פעל צה"ל למניעת ייצור נשק מדויק בלבנון, בזמן שבלם (בהצלחה, עד כה) את ההתבססות האיראנית בסוריה. במקביל, תוך כדי פעילות שוטפת באיו"ש, נלחם גם למול האיום החמאסי – זה שמתחת לקרקע; וזה שמעליו, בדמות המון מוסת. אקורד הסיום המוצלח של כהונת אייזנקוט התקבל במבצע "מגן צפוני", שהוביל לפירוק נשק המנהרות של חיזבאללה, שהיה מוכר לצה"ל. תצורת לחימה רב-זירתית שכזו מחייבת את מפקד הצבא לניהול מדויק של כוח האש, באופן שיסכל איומים ביטחוניים, אך גם לא יחצה רף מסוים שיוביל למערכה של ממש. בראייה לאחור, אייזנקוט הטיב לנהל את המב"מ באיזמל מנתחים, תוך עמידה עיקשת על ביטחון ישראל.
כפי שנכתב, תקופת אייזנקוט אופיינה גם בלחימה פנימה, על דמותו הערכית של צה"ל. פרשת החייל היורה היתה מקרה-הבוחן המייצג ביותר מבחינה זו. בתקופה רווית התקפות על צה"ל מבית, אייזנקוט שמר על דמותו של צה"ל, תוך הפגנת ממלכתיות מרשימה.   

היתה לי הזכות להיות קרוב לרמטכ"ל אייזנקוט כיועצו הבכיר של שר הביטחון. יום-יום מצאתי עצמי שואב השראה מדרכו השקטה, הצנועה והייחודית. המשפט "מים שקטים חודרים עמוק" נאמר לגביו לא פעם. אחרי לילות כימים בהם ראיתיו פועל למען בטחון המדינה, אני יכול להעיד, ממקור ראשון, שהכל אמת.
כעת יפעל צה"ל תחת פיקודו של אדם מוכשר לא-פחות, רא"ל אביב כוכבי. כעם, התברכנו בבנים כאלה. כמדינה, זכינו במגנים ללא חת. בנימה אישית, גדי – הגיעה העת מעט לנוח, ולעשות לביתך. להיות עם חנה רעייתך, הילדים, והנכדה; ולדעת ששמך חקוק בספרי ההיסטוריה כשומר ישראל. עם ישראל חב לך תודה גדולה!

הכותב שימש יועצו הבכיר של שר הבטחון לשעבר בזמן כהונת הרטמכ"ל אייזנקוט.