עיצוב הבית: הסגנון האקלקטי

ישראל היא כר דשא פורה לעיצוב אקלקטי, יש בה שילוב וריבוי סגנונות עיצוביים של ישן וחדש, של כפרי ועירוני וכן הלאה. המעצבת עדי זילברברג מסבירה על הסגנון אקלקטי, מהיכן הוא נובע, וכיצד הוא בא לידי ביטוי בסביבת המגורים שלנו

 


לאיזה סגנון את/ה מתחבר/ת? זאת השאלה הראשונה שאני שואלת את קהל לקוחותיי על מנת להבין מה הם אוהבים. ואז מגיעות התשובות: "סגנון כפרי", "קווים נקיים", "הרבה עץ", "סגנון שמשלב מודרני – רומנטי – כפרי"
ומתוך ניסיון וביקורים בבתים רבים אני יכולה לציין שהיום, כמעט אף בית אינו מוגדר בסגנון אחד מוחלט. רוב הבתים שלנו משלבים את כל הסגנונות יחד.

image001
סלון בית, שילוב של שני סגנונות, מודרני וכפרי

[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


• אם נסתכל לרגע מסביבנו ונשאל מדוע זה כך? נקבל תשובה, די ברורה

הרי שאנו חיים בערב רב של אנשים מתרבויות שונות, צבעים שונים, מאכלים ומחשבות. כולנו חיים כקיבוץ גלויות ויותר מזה – חיים בחברה אחת גלובלית, אז זה אך טבעי שיהיה לכך ביטוי בסביבת מגורינו האישית והעסקית.
אם נחזור אחורה בזמן לרגע, נגלה שלכל תקופה היו השפעות עיצוביות בכל התחומים. בין אם זה באופנה, אדריכלות, אומנות, תעשייה ותחומים נוספים.

נראה שמהתקופה הניאו-קלאסית קיבלנו את הסגנון הרומנטי, שמאופיין במראה כבד ומעוטר בסלסולים, מראה תחרתי (מהמילה "תחרה")  ומהתקופה המודרנית (סוף המאה ה-19-תחילת שנות ה-20) קיבלנו את מה שמכונה הסגנון המודרני שמאופיין בגאומטריה פשוטה, נקייה וברורה. למעשה מסוף המאה ה-20, אדריכלים ומעצבים מתקשים להגדיר את עבודתם לפי סגנון מסוים. מאז שנות ה-50 – 60, נפרצו הגבולות וקיים חיפוש חדש אחרי תפישות חדשות.

ובכל זאת, תמיד יש לאדם צורך לחפש לעצמו הגדרה על מנת להבין את מקומו בזמנו ובעולמו. אם כל תקופה בעבר הייתה מאופיינת בסגנון מסוים, אין ספק שגם היום יהיה ניתן להגדיר את הסגנון של תקופה זו כסגנון אחד – אך כסגנון המשלב ומלקט מספר סגנונות שונים, שואב השראה מתרבויות, מקומות וממאפיינים שונים היוצרים תמונה אחת שלמה – "אקלקטית"

 

21212
פינת קמין, דוגמה נוספת לשילוב של סגנון ישן עם חדש

 

• אז מה היא אקלקטיות?

לפי ההגדרה המילונית אקלקטי – לקטני – נאסף ממקורות שונים. בהקשר לאדריכלות ועיצוב – סגנון חדש שנוצר מאוסף סגנונות שונים ולא אישיים. חשוב לציין כי עוד במאה ה-19 הוזכר המושג הזה כאשר התייחס לתחייתם של סגנונות עתיקים (גותית ופלדיאנית) לצד האדריכלות לאסיציסטית וזאת בעקבות תחילתו של הפיכת העולם לחברה גלובלית (בעקבות קשרי המסחר).

• במה מאופיינת האקלקטיות היום?

דווקא החוסר בסגנון אחיד או ברור, השילוב בין ישן וחדש, השילוב בין צורות אורגניות לקווים נקיים, בין חומרים קרים לחומרים חמים, ללא חוקים וללא גבולות הוא שיוצר סגנון חדש ומעניין בחלל ונותן לכל אדם באשר הוא את ביטויו האישי.
ומה מאפיין אתכם? נסו להתבונן בסביבת המגורים שלכם ולאפיין את סגנונכם האישי.

הכותבת, עדי זילברברג, הנה מתכננת ומעצבת פנים המתמחה בעיצוב חלל וזרימה במרחב. ניתן לפנות בשאלות וקביעת פגישת ייעוץ במייל: adizilberberg@gmail.com ובטלפון – 050-2600627

לחצו כאן לעמוד הפייסבוק של עדי

 

בית החלומות: כך תוכלו למצוא אותו

|

עצמאות בעפולה: כך ייראו חגיגות ה-76 למדינה בעיר

|

פסטיבל האביב בנחל ציפורי: מוסיקה, טבע ורב תרבותיות

|