המהפכה הנשית – הנציגות המרעננות למועצת העיר עפולה

הן רהוטות, חדורות מוטיבציה, חמושות באג'נדה ותפיסות במנעד רחב של נושאים ומטרת העל שלהן היא להוביל שינוי עבור התושבים במועצת העיר עפולה. "עמקניוז" עושה לכם היכרות עם שלוש מתמודדות – משלוש רשימות שונות – שמדברות על ההתמודדות שלהן במרחב הגברי, על התגובות מבית ומחוץ, השיח האלים ברשתות החברתיות וגם: איפה נראה אותן בעתיד. צילום: שיר רותם

בתמונה, מימין לשמאל: עו"ד ענבל אפשטיין-כידרה, חמוטל גנון ורחלי חן, נציגות ברשימות השונות למועצת העיר עפולה

חמוטל גנון, 42, אמא ליהב ונועה, נשואה לחיים, שוטר במשטרת ישראל. עובדת עיריית עפולה, לאחרונה יצאה לחל"ת בעקבות התמודדותה במקום השני ברשימת עוצמה בראשות שלמה מליחי.

מה הוביל אותך לקדמת הבמה?

"המעבר לא היה פשוט כמו שדמיינתי. כמו שכולם ידועים הזירה הפוליטית לא זרה לי ואני פועלת שנים רבות מאחורי הקלעים. בעת הנוכחית הגעתי להבנה ותובנה שהגיעה העת להיכנס למים העמוקים יותר ולשמחתי התגובות מפרגנות ותומכות. זה שונה יותר, זה דורש יותר שעות עבודה, אני מרגישה שיש יותר אחריות, אבל הכול נעשה מתוך מטרה מוצהרת לדאוג לעתיד התושבים בעיר".

למה לי פוליטיקה עכשיו?

"מגיע רגע שאדם מחליט שהוא לא רוצה לעמוד בצד, הוא רוצה להיות במרכז קבלת ההחלטות במטרה להשפיע – הלכה למעשה. במקום הזה אני נמצאת היום, במקום של השפעה, להיות שותפה ברמה המעשית. אני הרבה זמן בזירה הפוליטית ועכשיו אני מוכוונת מטרה להיות בלב קבלת ההחלטות. יש דברים שצריך לשנות, מדיניות, תהליכים, סדרי עדיפויות ולי חשוב להיות שם".

איך מרגישה לך ההתמודדות בסביבה מאוד גברית?

"אני מרגישה בטוחה ומאוד בנוח. אחרי שנים של עבודה בסביבות עבודה שונות ומסגרות מגוונות אני חושבת שנשים יכולות להוביל תהליכים ולהנהיג במקרים רבים יותר טוב מגברים. התכונות הנשיות המולדות והטבעיות יובילו לתרומה משמעותית לכל מערכת, גם כזו שמכילה בעיקר גברים דוגמת השדה הפוליטי. המטה שלנו מורכב מגברים אבל הפעילים והתומכים שלנו אומרים שאני 'הגבר האמיתי' ברשימה".

מדוע לדעתך הייצוג הנשי כל כך מינורי ברשויות, הן בראש הרשויות והן בשולחן המועצות?

"אין ספק שיש חוסר הלימה בין היכולות והכישורים של הנשים לבין הנתונים במועצות וברשויות. צריך וחובה לראות עוד הרבה נשים בקדמת הבמה. הבוחרים הפוטנציאליים וגם נשים לא השכילו והפנימו שנשים שוות לגברים, אבל השינוי הזה מתהווה וקורה בעידן הנוכחי. לצערי יש עדין פערים בכל מקום, בשכר, בעמדות מפתח, במקומות של קבלת החלטות. הפערים הללו צריכים להצטמצם ושמחתי מאוד  לראות את החשיפה של קמפיין 'תתמודדי'. אני תמיד נותנת דוגמא על הסטריאוטיפ של נשים במטבח כשבסופו של דבר השפים הכי מוכרים הם בכלל גברים".

איפה הבחירות הללו תופסות אותך? עד כמה ההתמודדות הזו תובענית עבורך?

"אני צוחקת עם חבריי לרשימה שזה החג הראשון בחיי שארבעה ימים לפני ההסבה לשולחן ראש השנה המקרר שלי ריק – כי לא הספקתי עדיין להשלים את הקניות וזה גם לא שגרתי שאני לא מארחת. העומסים גם כנראה לא יאפשרו לי לסייע במלאכת הבישול והאירוח בבית בו אתארח. הבחירות מעסיקות אותי מהרגע שאני פותחת עיניים, כשלמעשה השעון הביולוגי שלי התהפך ובמקביל שלמה ואני נערכים לאושפיזין במסגרתו נארח מאות מתושבי העיר, שרים, חברי כנסת ועוד בסוכה בבית מליחי, כמיטב המסורת בשנים האחרונות. אנו ממוקדי מטרה במטה עוצמה ולכן ישנים 6 שעות מטכ"ליות, בדיוק כמו בטירונות. הילדים שלי כבר בוגרים והם שותפים לתהליך ברמת ההבנה, בתהליכים הנעימים והפחות נעימים. בסופו של יום זה הבית הוא המקום הבטוח שלי ואני שמחה על תמיכה"

איך מגיב הבעל שלך להתמודדות?

"מיד עם היוודע התוצאות של הליכוד, שלמה פנה אליי מיד והציע לי להצטרף לרשימה. התייעצתי כמובן עם בעלי והוא הביע מיד תמיכה חד משמעית. הוא מאוד דומה לי ולא נרתע מלקחת אחריות. מעבר לכך הוא עודד אותי תמיד לקחת תפקידי מפתח מאתגרים. בעבר עבדתי עשור שנים בחברת כתר פלסטיק כמנהלת משאבי אנוש ולא חששתי אף פעם מאתגרים בדיוק כמו האתגר שהבחירות הללו מזמנות לי".

אלו נושאים הכי קרובים ללבך בקמפיין הרשימה שלך?

"בניתי תכנית עבודה מסודרת והיא מתמקדת בשלושה נושאים מרכזים: השארת צעירים בעיר, הביטחון האישי של הנוער ושירות העירייה לתושב".

תושבי העיר חשופים בחודשים האחרונים להתבטאויות קשות ברשת החברתית פייסבוק, להתנגחויות, השחתת מטות ותגובות לא מכבדות. איך את רואה את זה מנקודת מבט של מתמודדות שחשופות לתגובות הלא ראויות הללו?

"אני באופן אישי חוויתי השבוע אלימות וירטואלית כאשר פרופיל מזויף בשמי נפתח בפייסבוק ושלח הודעות לפרופילים אחרים. דיווחנו מיידית לפייסבוק ואטפל בזה במקביל במסגרת החוק. זו חצייה של קו אדום. אנחנו גם עוברים ונדליזם וירטואלי כשהמטה שלנו מרוסס מדי יום. לא הייתי פעילה בבחירות הקודמות אבל עוצמת האלימות ברשת ובכלל התעצמה. זה לא מפתיע אותי וצפיתי שזה יקרה. מנקודת מבטי זה מעיד על חולשה ופחד, אולי בגלל שאני חזקה וזה מפריע לאדם כזה או אחר".

אילו ערכים מוספים את מביאה להתמודדות הזו כאישה?

רגישות, מודעות לחשיבות החינוך ולצרכי הילדים כאימהות שמאוד מעורבות בנושא. אקטיביסטיות, יכולות לעבוד בצורה משתפת ומכובדת בצוותים, הפרייה הדדית והבנת מצוקות של אוכלוסיות כאלה ואחרות בקהילה".

לאן את מכוונת בעתיד?

"לי ברור שזו רק תחנה ראשונה ושאני רוצה לשמש בתפקיד מפתח, לא פחות. מה לגבי העתיד? אני שואפת לתפקיד ראשת העיר".

חמוטל גנון, מס' 2 ברשימת "עוצמה" בראשות שלמה מליחי
חמוטל גנון, מס' 2 ברשימת "עוצמה" בראשות שלמה מליחי

[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


רחלי חן, 38, נשואה ליוני, קבלן חשמל. אמא לשוהם, שלו שלום ושירה. בעלת עסק מצליח בתחום טיפוח היופי. מתמודדת במקום השני ברשימת העפולאים אותה מוביל ראובן יוקלר.

מה הוביל אותך לקדמת הבמה?

"כל הכניסה לזירה הפוליטית חדש לי. הבית הגרעיני שלי לא פוליטי במהותו מלבד אחי שחי אותו יום יום. הרעיון קרם עור וגידים לאחר שראובן שמע על העשייה שלי. הוא סיפר לי שהם קצת עקבו אחריי והחליטו שאהיה מועמדת ראויה למועצת העיר וחלק משמעותי בקבלת ההחלטות. מה שהעיר אצלי את הניצוץ היה הרצון להוביל שינוי שישפיע על הילדים שלי, המשפחה, וכל תושבי העיר. מרעיון ראשוני שלא היה על הפרק כלל וכלל הגעתי למצב של הסכמה ומעורבות טוטאלית בכל הנוגע לעיר".

למה לי פוליטיקה עכשיו?

"אני נכנסתי לזירה הזו בכדי להוביל שינוי, אבל שינוי אמיתי, לא רק סיסמאות חלולות מתוכן. שינוי בחינוך, ברווחה, בתשתיות, בסדרי העדיפויות, שינוי בקרב בני הנוער במטרה להשאיר לחזק אותם ולדאוג שהם יישארו גם בעתיד בעיר. מעבר לכך יש לעפולאים אג'נדה מובהקת בנוגע לעסקים שבאה לידי ביטוי בכל הקמפיין שלנו ושאותה אנו רוצים לקדם".

איך מרגישה לך ההתמודדות בסביבה מאוד גברית?

ביום יום, כחלק מעיסוקי, אני עטופה נשים. אותן נשים מהוות את הכוח שלי לצד המשפחה. להן, לצד בעלי, היה גם חלק משמעותי בקבלת ההחלטה להתמודד כך שאני לא ממש מצויה בסביבה גברית. מצד שני אני חושבת שהכוח הנשי עם כל החוזקות שלו יחד עם גברים יכולים ליצור מערכת נהדרת שתעבוד בתיאום ובאופן האידיאלי עבור התושבים שמשוועים להנהגה חדשה".

מדוע לדעתך הייצוג הנשי כל כך מינורי ברשויות, הן בראש הרשויות והן בשולחן המועצות?

"התמונה הזו הולכת להשתנות כבר ב-30 באוקטובר. אני בטוחה שאנו המתמודדות נוביל את השינוי, עם טאצ' נשי, קצת אודם קטן להחיות את השולחן המנומנם והמיושן במועצת העיר עפולה. המצב הנוכחי מבטא הדרת נשים לשמה. תם העידן שבו נשים גידלו את הילדים, הכינו אוכל לבעל ועשו ספונג'ה. היום אפשר לראות לא מעט נשים מובילות, מנהלות עסקים משגשגים ומצויות בעמדות השפעה והנהגה. אפשר לעשות גם את חלק מהתפקידים המסורתיים לכאורה, ובמקביל להתברג בעמדות מפתח, ולהצליח בעסקים בדיוק כמונו. לא סתם התכנסנו כאן, באנו לשנות את הסטטיסטיקה בצורה דרמטית".

איפה הבחירות הללו תופסות אותך בחיים? עד כמה ההתמודדות הזו תובענית עבורך?

"הבחירות נערכות בטיימינג מאוד מאתגר וקשוח עבורי, בחגי תשרי ובמקביל בפתיחת שנת הלימודים. בתקופה הזו אני מנהלת סדר יום מטורף לגמרי שכולל עבודה סביב השעון – יום שמתחיל בשמונה בבוקר ומסתיים בחצות. לתוך כל הטירוף הזה אני צריכה לשלב גם את המועמדות שלי. אני חייבת לציין פה גם את בעלי שמעניק לי תמיכה מלאה והפך להיות התומך הכי נלהב של העפולאים. מאדם שלא עניינה אותו רשת חברתית כזו הוא אחרת הוא החל להגיב ולדחוף את הרשימה שלנו קדימה. בתי מצויה גם היא עמוק בתוך הבחירות כמובילת מטה הנוער, מטה שעושה עבודה נפלאה בעבורנו. אני מודעת לכך שהחשיפה שלהם לבחירות חושפת אותם לא פעם לשיח לא ראוי ומכובד בלשון המעטה, אבל אני ובעלי מקפידים שזה יהיה במינון מצומצם ביותר אם בכלל".

איך מגיב הבעל שלך להתמודדות?

"אני מאחלת לכל אישה בישראל בעל כמו יוני. הוא תומך, קשוב, ודוחף אותי מרגע היציאה לדרך ועד לימים אלה. ברור לי שהוא יהיה לצידי גם בהמשך, עד יום הבוחר וגם לאחריו. מעבר ליוני מרגיעה אותי מאוד גם הסביבה המשפחתית והחברית שלי שברור לי שהם לא ייתנו לי ליפול לאורך המסע. כול מתמודד חווה לאורך ההתמודדות הזו גם נפילות ורגעים מורכבים ומאתגרים אבל התמיכה האבסולוטית מקלה על הקשיים. הקשר ביני לבין בעלי מושתת על הדדיות ואני תמיד דואגת להזכיר לכולם שמאחורי כל גבר מצליח יש אישה מצליחה יותר"..

אלו נושאים הכי קרובים ללבך בקמפיין הרשימה שלך?

"הראשון הוא החינוך. הגיע הזמן להקשיב לילדים ולהבין שהם לא ציונים. לפני שהם מספר הם אישיות בפני עצמם ויש להם הרבה מה להגיד. בפועל קולם לא נשמע. הנושא השני הוא הרווחה. למעלה מ-3 שנים שאני וחברי עוסקים בחלוקת סלי מזון למשפחות במצוקה. הם מקבלים מענה אבל לא מספיק. אני מאמינה שיש לעירייה אפשרות להעניק מענה נרחב יותר. לצערי יש היום ילדים שלא מגיעים עם סנדוויץ' לבית הספר".

תושבי העיר חשופים בחודשים האחרונים להתבטאויות קשות ברשת החברתית פייסבוק, להתנגחויות, השחתת מטות ותגובות לא מכבדות. איך את רואה את זה מנקודת מבט של מתמודדו שחשופה לתגובות הלא ראויות הללו?

"השיח המכבד ברשת הוא מוטיב שמוטמע בקמפיין שלנו בצורה מאוד ברורה והוא כולל התעלמות מוחלטת מדיאלוגים וירטואליים לא ראויים וכניסה לעימותים פוליטיים שמובילים להסלמה. הבחירות הללו מייצרות הרבה יותר מבעבר דם רע בין תושבים, מתמודדים וחוסר כבוד. הבחירות גם יוצרות שסעים וקונפליקטים שאני בספק אם יתאחו. הרי ברור לכולם שב-31 לאוקטובר התושבים יאמרו את דברם בקלפיות וכולם יצטרכו לחיות באותה עיר, אבל עם המון משקעים. האצבעות קלות על המקלדת של הסמארטפון או של המחשב"

אילו ערכים מוספים את מביאה להתמודדות הזו כאישה?

"רגישות, שיתופי פעולה, חשיבה משותפת, ביצועיסטיות, נחישות והתמקדות במטרה".

לאן את מכוונת בעתיד?

"אני חושבת כרגע על התהליך וחשוב לי שבסיומו אהיה מופקדת על תחום משמעותי. לגבי העתיד? ימים יגידו. כרגע כל האופציות מונחות על השולחן"

רחלי חן, מס' 2 ברשימת "העפולאים" בראשות ראובן יוקלר
רחלי חן, מס' 2 ברשימת "העפולאים" בראשות ראובן יוקלר

[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


עו"ד ענבל אפשטיין- כידרה, 39, נשואה לצפריר, מהנדס אלקטרוניקה. אמא לליאן ויהלי, עורכת דין ומגשרת, בוגרת תואר שני במנהל עסקים מתמודדת במקום השני ברשימת "באנו לשנות" שבראשה עומדת נגה שרון.

מה הוביל אותך לקדמת הבמה?

"שירתתי כקצינה בצה"ל והשתחררתי בדרגת רס"ן לאחר 17 שנות שירות צבאי. ברוב תפקידי שירתתי בסביבה גברית וככל שהתקדמתי בתפקידים ובדרגות, תמיד הרימו גבה על היותי אישה. זה הגביר את הרצון שלי, אחרי עשייה ארוכת שנים, לפנות למקום בו אוכל להשפיע – מועצת עיריית עפולה. החיבור עם נגה שרון היה טבעי לי מאוד.
הוקסמתי מאישיותה, מכנות כוונותיה ומפועלה למען העיר עפולה. מעבר לכך, ראינו את אותם עקרונות וסדרי העדיפויות בנושאים בהם יש לפעול לטובת התושבים בעיר. אני מברכת את שאר מובילי הרשימות שגם הם השכילו לצרף נשים במקומות ריאליים לרשימותיהם – זה רק יטיב עם תושבי עפולה כולם".

למה לי פוליטיקה עכשיו?

"קל תמיד לעמוד מהצד ולהגיד 'לא טוב לי'. אבל אצלי, אם לא טוב, אני אומרת: 'הגיע העת להוביל שינוי'. היה ברור לי שעליי לקחת אחריות על סביבתי, כאן הוא ביתי, כאן בנותיי מתחנכות, כאן הורינו חיים. אם לא אקח אחריות על הובלת השינוי, איש לא יעשה את העבודה עבורי".

איך מרגישה לך ההתמודדות בסביבה מאוד גברית?

"בכל הקריירה שלי, כאשת צבא וכעורכת דין, הסביבה הייתה ברובה גברית, כך שהדבר אינו זר לי. אני גאה להתמודד ברשימה שמובילה אישה. ברשימה הראשונה שבראשונה עומדת אישה, ובטח הרשימה ששני המקומות הראשונים בה, הן נשים. ישנה אוכלוסייה נרחבת שמחפשת שינוי, ישנה הבנה שנשים יכולות וצריכות להשפיע בקבלת ההחלטות בעיר ולייצג את כל אוכלוסיית העיר נאמנה".

מדוע לדעתך הייצוג הנשי כל כך מינורי ברשויות, הן בראש הרשויות והן בשולחן המועצות?

"זו טעות מהיסוד שנדרש לתקנה. הרי אין שום סיבה שהייצוג הנשי במועצות העיר ובראשות הערים יהיה כל כך מזערי. ציבור המצביעים רוצה לראות יותר נשים במועצת העיר וביום הבחירות יצביע עבורן.

השינוי הזה בפתח ורואים אותו בכל תחום – אם זה בצה"ל שמקדם קצינות בכירות, במשק במשרות של נשים בתפקידי ניהול בכירים, חברות כנסת, ועוד. נכון, לוקח שנים להטמיע שינוי ותפיסות קיימות, אבל אנחנו כעת בעיצומו של תהליך, שבסופו זה יבוא, לא קיימת אופציה אחרת. חשוב לי לציין שלא רק בגלל שאנחנו נשים אלא בגלל שאנחנו ראויות להיות חלק מהנהגת המועצה".

איפה הבחירות הללו תופסות אותך בחיים? עד כמה ההתמודדות הזו תובענית עבורך?

"אני עוברת ארבעה חודשים אינטנסיביים ביותר, כשכל המשפחה והחברים מגויסים לטובת העניין. בתי רק בת 5 כבר יודעת מה זה בחירות מוניציפאליות. בנות השכונה יוצאות עם חולצות של "באנו לשנות", הן נפגשות עם ח"כים, מתעניינות בפרויקט הבא ואשתף שבקרוב אארח את ח"כ ואלוף במיל' אלעזר שטרן בביתי לקבלת שבת מרגשת וכמובן שכל התושבים מוזמנים. אנחנו כל הזמן נושמים וחיים את השינוי אותו אנו רוצים להוביל. אני טוטאלית בכל דבר ואין לי התפשרויות. ידעתי שככה זה יהיה. אני גאה בבנותיי שאני רואה שחשוב להן שאמא שלהן תיבחר בדרך דמוקרטית ותשמש כחברת מועצה בכהונה הבאה".

איך מגיב בעלך להתמודדות?

"במילה אחת, מדהים. אנחנו מאוד מכבדים אחד את השנייה. אומנם בתחילה כשנגה שרון הציעה לי להצטרף לנבחרת ולהתמודד פוליטית הוא שאל אותי: 'למה את צריכה את זה?'. כשהבהרתי לו שקיבלתי החלטה ואני שלמה איתה במאת האחוזים הוא נעמד איתן לצידי ומאז ועד היום הוא מגויס באופן טוטאלי למטה ולי אישית. הוא בעל מקבל, מכיל ותומך שיודע שכשאני מסמנת מטרה אעשה הכול להגיע אליה".

אלו נושאים הכי קרובים ללבך בקמפיין הרשימה שלך?

הצטרפתי לנבחרת להיות הפה והנציגה של כל סוגי האוכלוסייה. חרטתי על דגלי עקרונות וערכים שאני מאמינה בהם וישמשו נר לרגליי.
אני פה להוביל שינוי בתחום החינוך: לדרוש פיקוח והסדרה, לטפח את הדור הצעיר, יש לי חלום שהעיר עפולה תהיה מודל למצוינות לכל הערים במדינה בכל התחומים, עיר שילדינו ירצו לבנות בה את ביתם, שהורינו יזכו להזדקן בה בנחת, שנשים תוכלנה לפתח קריירות. לשמור על טוהר המידות, שקיפות עבודת העירייה ודמוקרטיה".

תושבי העיר חשופים בחודשים האחרונים להתבטאויות קשות ברשת החברתית פייסבוק, להתנגחויות, השחתת מטות ותגובות לא מכבדות. איך אתן רואות את זה מנקודת מבט של מתמודדות שחשופות לתגובות הלא ראויות הללו?

"אנחנו שומרים על שיח תרבותי ונקי במרבית הדיאלוגים שמתפתחים ברשת. אני יוצאת מכאן בקריאה לשמור על שיח מתורבת ובחירות נקיות. אני חושבת שיש בעיר אנשים שמפחדים מכניסה של נגה ןשל אחרים לזירה הפוליטית וזה נהיה מכוער וחבל. כולנו חיים ביחד ונמשיך לחיות יחד גם אחרי יום הבחירות".

אילו ערכים מוספים את מביאה להתמודדות הזו כאישה?

"כאישה, רגישות, אכפתיות, נגיעה בכל סוגי האוכלוסייה, מגיל לידה עד גיל זהב. שקיפות, מתן מענה מיטבי לצרכי האזרח, ניסיון לפרוץ גבולות ולהביא חדשנות שתביא את הדור הצעיר לרצות להישאר ולבנות בעירנו את ביתם ומאידך דאגה לאוכלוסייה המתבגרת. כמוני גם האנשים שאיתי ברשימה נבחרו מתוך מקום של שליחות, ערכיות לעשות למען הסביבה יותר מלמען ביתנו. אני מזהה בקרב חבריי לנבחרת נחישות רבה ובלשון צבאית "כולנו עם סכין בין השיניים'. שנדע להזיז הר אם נצטרך בכדי לקדם ולהשיג את היעדים אותם הצבנו לעצמנו".

לאן את מכוונות בעתיד?

"המחויבות שלי מתמקדת בעשייה ובשינוי פה בעפולה. בעתיד אני לא פוסלת להמשיך ולפעול עבור כל אזרחי ישראל. כך פעלתי בל שנותיי, ולשם פניי מועדות, אבל כרגע רק 'באנו לשנות בעפולה".

ענבל אפשטיין כידרה, מס' 2 ברשימה "באנו לשנות" בראשות נגה שרון
עו"ד ענבל אפשטיין כידרה, מס' 2 ברשימה "באנו לשנות" בראשות נגה שרון