"הליכות ג'יין": מאות צעדו בסיורים מרתקים רחובות עפולה

עמיתי קבוצת מנדל הובילו את ההליכות השונות בהם לקחו חלק כ-500 מתושבי העיר- כחלק מפרויקט סיום לימודיהם בשנתיים האחרונות

לפני כשבוע התקיימו הליכות ג'יין בעפולה אשר מתקיימות כחלק מהליכות ג'יין העולמיות; פסטיבל סיורים עירוניים המספרים את סיפורה של העיר מנקודות מבט שונות וייחודיות. הסיורים מתקיימים בהשראתה של ג'יין ג'יקובס (2006-1916), אחת הכותבות המשפיעות ביותר על החשיבה על עירוניות ותכנון ערים. פרויקט ההליכות קורא להתבוננות חדשה וביקורתית על המרחב העירוני והתהליכים השונים שמתרחשים בו.

• דודו כהן- הגרסה הרצינית

ההליכות בעפולה התקיימו כחלק מתכנית מנדל למנהיגות מקומית בעפולה אשר נועדה לפתח מנהיגות מקומית בעלת מחויבות למרחב הציבורי, החברתי והחינוכי בעיר. עמיתי קבוצת מנדל תושבי העיר בעבר ובהווה, הוליכו את ההליכות השונות כחלק מפרויקט סיום לימודיהם בשנתיים האחרונות.

יורם חונצ'ה ריתק את המשתתפים בסיור, בסיפורים ציבעוניים מהווי החיים בשכונת שיכון עובדים

העמיתים מגיעים מקהילותיה השונות של העיר ומטרתם להמשיך ולהתפתח ולתרום לפיתוח העיר ומוסדותיה.

• ההליכות עסקו בהיסטוריה של העיר, בתרבות, באדריכלות ובחיי האנשים בעיר.

במסגרת אחד מסיורי ההליכות, שנערך ביום חמישי שעבר, איתי אליהו, מנהל מרכז הצעירים בעיר וירדן מוקריה, מנהלת תחום מנהיגות בעיריית עפולה הובילו הליכה מרתקת ומסקרנת של שעתיים בשיכון עובדים תחת הכותרת "חוזרים לשכונה".

העו"ד והפעיל החברתי אלון ברוך בסיור שיכון עובדים. משמאלו מנהל מרכז צעירים איתי אליהו
העו"ד והפעיל החברתי אלון ברוך בסיור שיכון עובדים. משמאלו מנהל מרכז צעירים איתי אליהו

בסיור הכירו ההולכים את סיפורה של עפולה דרך ההיסטוריה של ההתיישבות בעיר, בדגש על השיכונים שהוקמו כחלק ממדיניות ממשלתית בשנות ה-50 וה-60 של המאה הקודמת.

סיור בשבילים של פעם- בבית הספר אלון יזרעאל
סיור בשבילים של פעם – בבית הספר אלון יזרעאל

ההולכים פגשו גם את  דודו כהן מ"האח הגדול" שהפגין בקיאות מרשימה בנוגע לעבר והווי השכונה.
בסיור נוסף שנערך ביום שבת שמעו ההולכים מעומר לב על עפולה של פעם ונחשפו לסיפורים מרתקים מפיהם של אשת החינוך הוותיקה עפרה גזית, ואושיות הספורט נמרוד ברין ויוסי הררי, מייסד מועדון הכדורסל של הפועל עפולה.

• נפגשים בהפועל

הסיור התרכז בילדות בעפולה, ההתפתחות של העיר וסיפורים מאנשי העיר הוותיקים יותר שהיו כחלק מהילדות בעפולה כולל בית ספר אלון יזרעאל, שבט יזרעאל ומגרש הבלטות המיתולוגי "הפועל".
בהליכה שהעבירה דנה לבבי אבקסיס סיירו המשתתפים בין העסקים הקטנים בעיר והם הובילו למפגש עם האנשים הגדולים מאחורי העסק.

מפגש בשדרה עם אריה גולדברג
מפגש בשדרה עם אריה גולדברג מוותיקי עפולה

"נפגשנו עם אריה גולדברג, בעל חנות כלי הבית המיתולוגית בשדרה, אדם צעיר בן 91, ניצול שואה שמספר לכל עובר אורח על חייו כמטרה לדאוג שכל אדם ישמע על ההיסטוריה שלו ושל עמנו", סיפרו ההולכים, "אריה מאוד התרגש מעשרות האנשים שהגיעו לשמוע אותו, סיפר על ילדותו בפולין ועל הישרדותו המדהימה במחנות השונים (מיידנק, אושוויץ), עלייתו לארץ ותחושתו כיום כבעל עסק בעפולה. לאחר מכן המשכנו לעבר השוק הישן, פגשנו את סיימון מחנות הבגדים הותיקה בשדרה שסיפר על ההיסטוריה של השדרה. ולאחר מכן בשוק נפגשנו עם בעלי העסקים שם, שוחחנו עם ציפורה בעלת חנות היד שנייה וישראל ובנו יקיר בעלי בסטת הירקות והפירות, התרשמנו מן הסחורה ואף עשינו קניות לשבת. הסיור היה מרתק ומעשיר והביא נקודת מבט חדשה על אזורי המסחר בעפולה והשינויים שקורים עם התפתחותה".

 

עברנו את פרעה, נעבור גם את זה?

|

עצמאות בעפולה: כך ייראו חגיגות ה-76 למדינה בעיר

|