החמישייה הקאמרית: שואפים למצוינות

החמישייה הפותחת: מתן קופרווסר, עומר רחמיאן וטל אברהם – נגני סקסופון, עמית רחמיאן – נגן חצוצרה ושיר פלד – נגן כלי הקשה, חמישה נגנים צעירים מעפולה עברו בהצלחה מרשימה מבחנים מוזיקליים דקדקניים והתקבלו לתזמורת הנשיפה הלאומית של ישראל. בראיון מיוחד ל"עמקניוז" הם מספרים על השעות הארוכות בקונסרבטוריון, הלו"ז התובעני שהם מנהלים בגיל כל כך צעיר ועל רגע האמת שהוביל לבחירתם מתוך רשימה יוקרתית של מאות נגנים צעירים ומוכשרים

הם צעירים, חדורי מוטיבציה, מחוברים בנימי נפשם למוזיקה מבית ומחוץ, והכי חשוב: ניחנו בכישרון נגינה יוצא דופן. תכירו את מתן קופרווסר, עומר רחמיאן וטל אברהם – נגני סקסופון, את עמית רחמיאן – נגן חצוצרה ושיר פלד – נגן כלי הקשה שהתבשרו לפני מספר ימים כי התקבלו לתזמורת הנשיפה הלאומית של ישראל.

חמשת הנגנים, תלמידי הקונסרבטוריון של רשת המרכזים עפולה, עברו את הבחינות בהצלחה מרובה. כל החמישה הם בוגרי בית-ספר מנגן ולומדים במגמת המוזיקה בתיכון אלון בן-גוריון לאמנויות – במסגרתה הם גם ניגשים לבגרויות.

• מעשה הורים – סימן לילדים

המוזיקה אינה זרה להם. מרביתם מנגנים כבר יותר משבע שנים, מהיותם ילדים בבית הספר היסודי. מעבר לכך הם נחשפו לכלי הנגינה והצלילים המוזיקליים מבית הוריהם.
מתן קופרווסר הוא בנו של בצלאל קופרווסר שלו מניות וזכויות רבות בהפיכתה של העיר עפולה לעיר מובילה – שמהווה מודל לחיקוי בכל הארץ בתחום הנגינה, "ניגנתי כבר מהיותי תלמיד בכיתה ב'. תחילה למדתי נגינה על פסנתר לאחר שאבי ציין בפניי שהפסנתר הוא הבסיס לכל. לבית הספר כבר הגעתי עם ידע בסיסי- כולל קריאת תווים. מאז ועד היום הבית תמיד תומך בי, מזכיר לי לנגן ומסייע בכל דבר, גם אם צריך לשבת על תווים".


החמישה מנהלים מעין ג'אגלינג מעגלי שכולל לוח זמנים מוקפד בכל שבוע – בכדי לעמוד בהצלחה במשימות הלימודיות, בלימודי הנגינה ובתחזוק קשריהם החברתיים


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


"האבות שלנו ניגנו שנים רבות וכיוונו אותנו לכיוון הכלים שיתאימו לנו", הוסיפו עומר ועמית בני דודים, לבית רחמיאן בעפולה, "הם פתחו בפנינו את העולם המוזיקלי מלכתחילה. גם היום הם שואלים ומתעניינים ומעוניינים שנתקדם".

לצד החשיפה הראשונית לכלים הדגישו החמישה כי רזי המוזיקה והצלילים נחשפו בפניהם בטרם הם עוד למדו ללכת ולחגוג את יום הולדתם הראשון.

• "נגינה זה מקצוע קשה, לעיתים מתסכל, סיזיפי"

"כול חמשת הנגנים באים מבתים עם אוריינטציה מוזיקלית", אומרת מנהלת הקונסרבטוריון, לילך מידן, "בתים שיש בהם גישה למוזיקה, בית שבו אחד מבני המשפחה למד או לומד מוזיקה. ילד שלומד מוזיקה זקוק לבית שתומך בו. זה מתחיל בהוצאות ובתשלום החודשי הגבוה, למרות שבעפולה הסכום מסובסד. מעבר לכך, הנגינה דורשת מחויבות גם בנגינה בקונסרבטוריון אבל גם בבית, לפתוח כלי, להרכיב אותו, לעבוד עם האצבעות, עם הידיים, עם הראש. זה לא מחשב שלוחצים על כפתור וסיימנו. לכן, הבית הוא מאוד משמעותי, הוא מעניק סביבה תומכת, מסר של אמונה במקצוע. נגינה זה מקצוע קשה, לעיתים מתסכל, סיזיפי שדורש באופן שגרתי להתאמן לבד".

• "אנחנו מוצאים זמן לעשות הכל"

במקביל ללימודי המוזיקה החמישה מצטיינים בלימודיהם וניגשים לבגרויות של חמש יחידות במקצועות הריאליים, לצד הרחבות בלימודי בגרות במוזיקה. מעבר לכך, הנגינה תופסת מקום מרכזי בחייהם של החמישה – עוד בטרם התקבלו לתזמורת הארצית. לוח הזמנים הצפוף שלהם משלב בתום לימודי בית הספר גם ביקורים כמעט יום יומיים בקונסרבטוריון העירוני, למטרות אימון, חזרות להופעות ואירועים, שיעורים פרטיים, סיוע לנגנים צעירים ועוד. "אנחנו עושים את זה מבחירה", אומר טל אברהם, "לפני קונצרטים, השמעות והופעות באירועים זה אפילו מתגבר. זו עבודה והשקעה הלכה למעשה, אבל אני נהנה ממנה", הוא אומר.


"נערכנו כבר חודש לפני הבחינות והגענו מוכנים. חמשת הבוחנים בחנו אותנו בדקדוק. זה היה רגע מאוד מלחיץ ומתוח לרובנו, לחלק יותר, לחלק פחות, אבל לשמחתנו הודיעו לנו שכולנו ללא יוצא מן הכלל התקבלנו"


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


בעולם המציאות הנוכחי של בני הנוער בישראל, שכולל בהייה אינסופית בפייסבוק ורביצה של שעות מול תוכניות ריאליטי בטלוויזיה, המחויבות של החמישה לא ברורה מאליה, אבל לדבריהם, הכל עניין של סדר עדיפויות, "אנחנו מוצאים זמן לעשות הכל", אומר שיר שמתופף בשלל הרכבים בקונסרבטוריון, "אנחנו באמת מבלים שעות רבות בנגינה, אבל למרות זאת מוצאים זמן לעשות דברים אחרים, כמו יתר בני גילנו. כמובן שגם נוצרים קשרים חבריים ביננו מתוקף העובדה שאנו מבלים שעות רבות בנגינה".

• "אנחנו לא עושים פה רק מוזיקה אלא הרבה מעבר"

לדברי מידן החמישה מנהלים מעין ג'אגלינג מעגלי שכולל לוח זמנים מוקפד בכל שבוע – בכדי לעמוד בהצלחה במשימות הלימודיות, בלימודי הנגינה ובתחזוק קשריהם החברתיים, "הם פשוט מוכשרים ואוהבים את זה אחרת הם לא היו יכולים לעמוד בזה. אנחנו מצידנו מאוד משתדלים להתאים את הקונסרבטוריון לתלמידים. אם צריך להוסיף חזרה אקסטרה אז אנחנו נבדוק שמסתדר לכולם, הכל במטרה לסייע. אנו שמחים לעזור מכיוון שהתלמידים מוכווני מטרה ומגויסים. זה עניין של חינוך ותהליך. במסגרת הלימודים בבית ספר מנגן הם לומדים לא רק מוזיקה אלא גם על עמידה בזמנים, אחריות, מחויבות ולמרות גילם הצעיר הערכים הללו מושרשים בהם. אנחנו לא עושים פה רק מוזיקה אלא הרבה מעבר. מנקודת ראותנו גם אי אפשר לעשות מוזיקה מבלי לעטוף אותה בפן החברתי. אנחנו נוסעים להופעות יחד, לסמינרים מוזיקליים הכוללים שינה מחוץ לבית ועוד. בפרספקטיבה של שנים אני רואה את הקשרים החברתיים שנרקמים פה, שממשיכים הרבה מעבר ללימודי הנגינה".

• עמדו במשימה בהצלחה

עומר מוסיף כי בלוח זמנים עמוס כמו שלהם חייב לדעת איך לחלק את הזמן בתבונה, "יש זמן להכל, ומה שלא נעשה כנראה לא ממש חשוב. ברור שלפעמים יש לחץ, אבל אנחנו צעירים ומקסימום מוצאים זמן להשלים בשעות שאנחנו יותר פנויים, בדרך כלל בלילה. הלחצים והמתחים מתנקזים בעיקר לתקופות מבחנים בבית הספר ולעיתים גם בקונסרבטוריון, אבל בסופו של דבר אנחנו מסתדרים ועומדים במשימות", הוא אומר וזוכה לחיזוק מחבריו.

חמשת הנגנים מימין לשמאל: טל אברהם, מתן קופרווסר, עמית רחמיאן, שיר פלד, עומר רחמיאן
חמשת הנגנים מימין לשמאל: טל אברהם, מתן קופרווסר, עמית רחמיאן, שיר פלד, עומר רחמיאן

במהלך חודש דצמבר התקיימו במרכז הארץ בחינות כניסה לתזמורת הנשיפה הלאומית וכאמור השבוע התקבלו התוצאות, המאשרות כי החמישה עברו בהצלחה רבה את הבחינות וכי מעתה הם יימנו על חברי התזמורת הלאומית. לבחינות ניגשו מאות תלמידי קונסרבטוריון מכל רחבי ישראל, אבל רק כמה עשרות הגיעו לקו הסיום, בינהם חמשת הנגנים מעפולה.
המטרה בפעילות התזמורת הייצוגית היא שהחברים בה יהיו נגנים צעירים מהמובילים בישראל. בתזמורת נגני כלי נשיפה בעיקר והקשה.
התזמורת מתכנסת בחופשים ומחנות אימונים בחנוכה, פסח ובחופש הגדול. הרצון להשתייך לתזמורת הוא רב, בעיקר בשל הרמה הגבוהה והעובדה כי הנגנים נחשפים בה לעבודה עם טובי המנצחים בישראל וגם בעולם, "נגן שברזומה שלו השתייכות לתזמורת הנגינה הלאומית, ייפתחו לו ביתר קלות דלתות לתזמורת צה"ל, ללימודים באקדמיה, ללימודים בחו"ל ועוד", אומרת מידן.

• "ויתרנו על כול והתמקדנו רק במבחן עצמו"

מדי שנה מאתרים בקונסרבטוריון בעפולה קבוצה של נגנים מוכשרים ומאפשרים להם להיבחן לתזמורת, אבל לדברי מידן, הבחירה בכל כך הרבה

תלמידים שעברו בהצלחה את המבחנים לא זכורה לה כבר זמן רב.
"אנחנו זוכרים את הבחינות וכמובן את ההכנות לפני", אומרים החמישה, "נערכנו כבר חודש לפני הבחינות, ובאותה עת ויתרנו על הכול והתמקדנו רק במבחן עצמו, כולל אימוני נגינה לאורך עשרות שעות מדי שבוע. היה מתח רב לפני שניגשנו, והגענו מוכנים. הבוחנים, חמישה במספר, בחנו אותנו בדקדוק. זה היה רגע מאוד מלחיץ ומתוח לרובנו, לחלק יותר, לחלק פחות, אבל לשמחתנו כמה ימים אחרי הבחינות לילך הודיעה לנו שכולנו ללא יוצא מן הכלל התקבלנו. זה שחרר המון מתח ולחץ ומצד שני הוביל לתחושת גאווה בקרבנו ובקרב המשפחות והחברים שלנו. הרגשנו גאווה ושמאמינים ביכולות שלנו".

• "זה קצב אחר"

בחנוכה האחרון נחשפו החמישה לראשונה לאינטנסיביות והתובעניות בהשתייכות לתזמורת בת ה-70 נגנים, במהלך סמינר שנערך בחופשת החג

לילך מידן מנהלת הקונסרבטוריון
לילך מידן מנהלת הקונסרבטוריון

בנורדיה הם ניגנו מדי יום במשך כ- 10 שעות ולצד נגנים צעירים מובילים מכל רחבי ישראל.
"זה קצב אחר", הסבירו החמישה, "בקונסרבטוריון בעפולה אנחנו רגילים לנגן 3 שעות מקסימום ושם ניגנו מהבוקר עד הלילה- בתנאים של פנימייה כולל לינה. בקיץ אנחנו כבר ככל הנראה נטוס עם התזמורת לסין למסע בן יותר משבועיים".
ומה בנוגע לעתיד? ובכן, החמישה עוד לא יודעים לאן פניהם מועדות, אבל הם כן בטוחים שהמוזיקה תמשיך להוות חלק מרכזי בחייהם.
"יש אנשים שלא בחרו במוזיקה, אלא שהמוזיקה בחרה בהם", אומרת מידן, "יש לנו היום בקונסרבטוריון המון צעירים שלמדו אצלנו ואחרי כמה שנים חזרו ללמד ולרכז. אני בטוחה שבגיל 16 או 17 הם לא ממש ראו את עצמם פה איתנו. המוזיקה היא חלק בלתי נפרד מחייהם של החמישה כיום, ואני בטוחה שהיא תהיה כזו גם בעתיד, בצורה כזו או אחרת, גם אם הם יעבדו בהייטק או יהיו עורכי דין. בוגר של הקונסרבטוריון מקבל ערכים לחיים, הוא הופך להיות אדם יותר טוב לקהילה ולחברה הסובבת אותו, יותר קשוב, אכפתי ואחראי", סיכמה.

• גדעון פורת: "העבודה המאומצת נשאה פירות"

"אני שמח וגאה מאוד על בחירתם של חמשת תלמידי הקונסרבטוריון שלנו לתזמורת הלאומית. אני מברך אותם, את צוות המורים ומנהלת הקונסרבטוריון, לילך מידן, על עבודה מאומצת שנשאה פירות ותמשיך לשאת אותם גם בעתיד. אני משוכנע בכך", אמר השבוע גדעון פורת, יו"ר דירקטוריון רשת המרכזים הקהילתיים עפולה וחבר מועצת העיר בעקבות הצטרפותם של החמישה לתזמורת הלאומית.
בקונסרבטוריון העירוני הביעו הערכה רבה למוטי מירון, מנצח הבית והמנהל המוזיקלי שתרם רבות לקידומם של החמישה ולקידומם של יתר הנגנים וכן לרן נחום, המנהל האדמיניסטרטיבי ומנצח התזמורת הייצוגית.