והרי התחזית ע"פ הנומרולוג נחום תמיר: "בשנה הבאה"

ביבי ובוז'י, הילארי ודונלד, מחירי הנדל"ן ויוקר המחיה, דעאש וחיזבאללה. אז מה מצפה לנו בשנה העברית הבאה עלינו לטובה? בכדי לקבל תשובות פנינו לנומרולוג נחום תמיר שהעניק לנו כמה וכמה תשובות מסקרנות שלא תרצו לפספס

להקת שיר שרה: "כל שנה מתחילה בסימן שאלה כתינוק המודד צעדיו", ואכן, כל שנה טומנת בחובה חששות רבות, דילמות וסימני שאלה. יש אנשים החושבים לעבור דירה, עיר או מדינה, יש הרוצים לפתוח עסק, לבחון שותפות, להשקיע בנדל"ן, להתחתן, להביא לעולם ילדים ועוד ועוד.

הנומרולוג נחום תמיר
הנומרולוג נחום תמיר

לנו, כבני אדם, יש יכולת להשפיע על מהלכים בחיינו הקשורים לנושאים אלו, כפי שאמרו חז"ל: "הכול צפוי והרשות נתונה". אולם יש נושאים רבים אשר אין לנו שליטה ישירה עליהם, ואותם מניעים אנשים בעלי עמדות כוח, כמו ראש ממשלה ושרים, אשר קובעים עבורנו החלטות. ולנו לא רק שאין רשות נתונה, יותר מכך, אין לנו יכולת להתנגד למהלכים אלו, שמגיעים כהחלטות מדיניות, כלכליות, ביטחוניות ועוד המונחתות עלינו, ולא תמיד לשביעות רצוננו.

• תחזית כללית

המדינה נכנסת לשנתיים של שינויים שיעצבו מחדש את המדינה ואת ההנהגה ויובילו למשברים מדיניים כבר ב-2017. החל מחודש אפריל ועד אוקטובר יהיה משבר מדיני שיוביל החלטות לגבי המשך קיומה של הממשלה הקיימת ורצון לפנות לבחירות. ראש הממשלה בנימין נתניהו לא ירצה להיגרר לבחירות וינסה לשמור על הקואליציה, אולם הדבר לא יהיה קל עבורו – שכן הקושי יבוא דווקא מבית, כלומר ממפלגות הימין, מצד בנט וליברמן, עם חיזוק מצד יאיר לפיד ומועמדים מבחוץ, שעזבו את הליכוד, כמו גדעון סער ומשה בוגי יעלון. החלטות בנושא זה יבואו גם באופן אישי מצד ראש הממשלה נתניהו, שיעבור חשבון נפש פנימי עם החלטה לגבי המשך פעילותו שלו ושל הממשלה הנוכחית.

מפלגות הימין ילכו ויתחזקו, בניגוד למפלגות שמאל, כמו העבודה ומרצ, שלא יצליחו להתרומם או להתחזק במעמדן. המפלגות הערביות לא יחזקו את מעמדן ואף יעמדו בדילמה אם לפעול יחד או בנפרד. לא נראה כאן הסכמי שלום מול שום מדינה ערבית כלשהי, ומצד שני ההסכמים עם מצרים וירדן יישארו ללא שינוי.

• מצב כלכלי

פערים חברתיים ימשיכו להיות כאן, ואנו כבר נראה את תוצאות המצב החברתי מבחינה זו כבר בחג הקרוב בכמות המשפחות העניות (לדאבוני הרב). תנופת הבנייה תמשיך, תהיה עלייה של יהודים לארץ ישראל, מחירי הדיור לא יעלו בצורה משמעותית, אלא בצורה מתונה ואיטית. עם זאת, לא נראה ירידה של מחירי הדיור והשכירות, ובעיה כואבת זו לא תיפתר גם לא בשנה הבאה, אלא רק בעוד שלוש שנים. מהלך זה יגרור את מדינת ישראל למשבר ממשלתי נוסף. כך שגם השנה לא יימצא פתרון לבעיית הדיור, גם לא הרעיון של מס על דירה שלישית. מהלך זה לא יעבור בנקל ולא במתכונתו הקיימת, וכחלון יצטרך להתגמש מאוד כדי להצליח להעביר את החוק.

• מצב ביטחוני

חוד החנית של מדינת ישראל, צה"ל, ימשיך לקבל תקציבים גדולים, ועסקאות נשק גדולות ימומשו השנה לצד גזרות כלכליות נוספות שיקוצצו מתקציבים ממשלתיים. מדינת ישראל לא מחפשת להיגרר למלחמה נוספת, לא בדרום ולא בצפון, וזאת אף שאנחנו חיים במדינה שבה האצבע נמצאת על ההדק בכל זמן נתון -או כפי שציין זאת בעבר ראש הממשלה, אם הערבים יניחו את נשקם – יהיה שלום, ואם ישראל תניח את נשקה – המדינה לא תהיה יותר.

פעילות הטרור לא תיפסק, ואנו נחיה בצלו עוד תקופה ארוכה, כולל התגרות גבוהה מאוד מצד לוחמה פנימית של החמאס באישור ובעידוד ההנהגה של החיזבאללה, לבנון וסוריה – "ציר הרשע". ב-2017 מדינת ישראל תהיה גם במצב של איומים רציניים ורצון לגרור אותה למלחמה. רואים מהלך צבאי שהמדינה וצה"ל יובילו בשנה זו. עם זאת, לא נראה כוחות מזוינים של דעא"ש חודרים למדינת ישראל -אולם חברי הארגון הטרוריסטי יהיה עדיין פעיל במדינות ערב.

• בנימין נתניהו

לראש הממשלה לא צפויה שנה קלה, וזו בלשון המעטה. עד ינואר הוא  חזק ושומר על מעמדו, אולם שנת 2017 תהיה שנה של דילמות והחלטות, גם ברמה האישית וגם ברמה הממשלתית. המלחמות של ראש הממשלה יהיו מבפנים, כלומר ממפלגות הימין. במפת ראש הממשלה רואים רצון עז לשמור על ממשלה יציבה, והוא יעשה זאת בכל כוחו ככל שיצליח. אולם המשברים יחריפו וידרשו קבלת החלטות בנושא. "המלחמות" מול שרים מבית ומחוץ לא יהיו קלים. הקושי לא יבוא מצד אופוזיציה, שכן מעמדו של בוז'י הרצוג לא מתחזק, אלא מתערער, והסיכוי שלו להמשיך בתפקידו עוד קדנציה נמוך מאוד, כל שכן להתמודד ב-2017 על תפקיד ראש הממשלה.

לא נראה את ראש הממשלה מחזק את מעמדו התקשורתי, והוא יעדיף להימנע מהופעות בתקשורת. מעמדו נחלש, והפופולאריות שלו תרד. זה ידרוש ממנו מאמץ גדול יותר והתקרבות לחברי הליכוד בכלל ולקהל הבוחרים בפרט. אבל נתניהו, כמו שאנו יודעים, הוא "קוסם" גדול עם המון הגנות, ואת ההחלטות לגבי המשך פעילותו בכלל ושל הממשלה בפרט הוא יקבל באופן עצמאי.

• משק המים וגז

בשנתיים הקרובות מפת המחצבים הפנימיים של המדינה תקבל תוקף חיובי בהיבט של מציאת גז, וכמות הגשמים תהיה מבורכת בחלק הראשון של החורף, אולם השנה תהיה רגילה ולא סוערת מבחינת גשמים. למי שיש ציפיות שהכינרת תתמלא בחורף הקרוב, שישמור את הציפיות לעוד שנתיים, וגם על זה עוד נדבר. מחצבים נוספים כמו גז טבעי יימצאו ויעניקו למדינה פתרונות אנרגיה טובים ויעילים.

• יחסי חוץ

מדינת ישראל תצטרך להתאמץ, אולם תצליח לשמור על יחסי חוץ עם ארצות אירופה וכן עם בת בריתה ארצות הברית. אובמה לא יוביל שום מהלך אמיץ ולא יגרור את ארצות הברית לשום מהלך, למעשה הוא יצא מהמפה הפוליטית באופן מלא, ולא תהיה לו שום השפעה על יחסי ישראל ארצות הברית. השינוי בבחירות בארצות הברית יחזק את מעמד מדינת ישראל בקרב הממשל החדש. הקרב בין טראמפ להילרי יהיה צמוד מאוד. טראמפ עולה עליה כרגע בנקודה, אולם להילרי יש סוג של כוכב מזל שמלווה אותה עד הדקה ה-90, ומהפכים עוד צפויים. גילויי אנטישמיות בעולם ילכו ויגברו ויובילו יהודים רבים בעולם לעשות עלייה.

• לסיכום:

אומרים שלא קל לחיות במדינה כמו שלנו, קטנה מאוד וסוערת מאוד, מלאת שינויים ותהפוכות. אולם אין לנו ארץ אחרת. ומי שמחפש חיים טובים באמריקה, תרשו לי לומר לכם כי אמריקה זה ממש כאן בישראל. ואכן, בשנתיים הקרובות, אנו נראה התעוררות ועלייה משמעותית של יהודים מרחבי התפוצות. אנחנו עם חזק ומאוחד שתמיד מנצח,

ונעבור גם את השנה הזאת בראש מורם. מי ייתן ויתגשמו כל שאיפות לבכם ונדע תקופה של שלום ואחווה, אהבה ורעות, אושר ועושר.

שנה טובה ומוצלחת.

נחום תמיר – נומרולוג
050-4228818
www.nahumtamir.co.il