בשורה לתושבי עפולה: תנאים מיוחדים למשכנתא לזוכי "מחיר למשתכן"

המחסום הותר: בנק ישראל פרסם ביום ראשון את התיקון שעל פי לנוהל, בדירות שנרכשו ב"מחיר למשתכן" ניתן יהיה לקבל משכנתא עד 75% משווי הנכס על פי הערכת שמאי. המשמעות בפועל: מי שיקבל את אישור הבנק למשכנתא יוכל להסתפק בהון עצמי מופחת של 100 אלף שקל בלבד

בשורה מעודדת לזוכים בהגרלות של מחיר למשתכן בעפולה ובכל רחבי הארץ. אחרי תקופת המתנה לא קטנה, שגרמה לחלק מהזוכים אף לוותר על הזכייה, נכנסה ביום ראשון לתוקף רשמי התקנה של בנק ישראל המאפשרת לזכאי תוכניות בסבסוד ממשלתי דוגמת "מחיר למשתכן" ו"מחיר מטרה" לקבל מהבנקים משכנתא במינוף גבוה. מדובר בהקלות להלוואות משכנתא לזכאים בפרויקטים אלה, בהיקף של יותר מ-75% ממחיר הדירה בפועל.
על פי התיקון, בהלוואות לדיור הניתנות לרכישת דירות אלו, תאגיד בנקאי רשאי לחשב את יחס המימון של ההלוואה בהתבסס על הערכת שמאי במקום על מחיר הרכישה בפועל, כשעל הרוכש לשלם לפחות 100 אלף ש"ח ממקורותיו העצמיים. בכל מקרה, השווי לצורך חישוב יחס המימון כאמור לא יעלה על 1.8 מיליון ₪.


לפני כשלושה שבועות, הודיע שר האוצר משה כחלון כי המכשול יוסר. בביקור בעיר הוא אמר לזוכים: "בנק ישראל ייתן הנחיות לבנקים בנוגע למשכנתאות בכדי שהמכשול הזה ייפתר. תהיינה בעיות נוספות- אנחנו נפתור אותן". עוד אמר כחלון באותו ביקור: "מדינת ישראל יותר חזקה מהבנקים. הבנקים הם חלק מהמדינה, המדינה היא לא חלק מהבנקים.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


יודגש, כי התיקון מאפשר מתן משכנתאות לדירות אלו ביחס מימון של 75% מהמחיר בהערכת השמאי, ולכן למעלה מ-75% מהמחיר בפועל. עם זאת, יחס המימון המותר בפועל תלוי בהערכת השמאי למחיר הרכישה. כבכל הלוואה, ההחלטה על גובה ההלוואה נתונה לשיקוליו העסקיים של הבנק.
המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר, ציינה כי היא רואה לנכון להתאים את הוראות הרגולציה לתכניות החדשות שמקדמת הממשלה, ולסייע לזוגות הצעירים באופן שעקבי עם הצורך להגביל את הסיכון ללקוחות ולבנקים.

• ההבטחה של כחלון

כזכור, כבר בביקורו האחרון בעפולה, לפני כשלושה שבועות, הודיע שר האוצר משה כחלון כי המכשול יוסר. בביקור בעיר הוא אמר לזוכים: "בנק ישראל ייתן הנחיות לבנקים בנוגע למשכנתאות בכדי שהמכשול הזה ייפתר. תהיינה בעיות נוספות- אנחנו נפתור אותן". עוד אמר כחלון באותו ביקור: "מדינת ישראל יותר חזקה מהבנקים. הבנקים הם חלק מהמדינה, המדינה היא לא חלק מהבנקים. זה פרוייקט חדש וייחודי והפרויקטים בכל רחבי הארץ רצים מהר. כל קרקעות המדינה בבנייה רוויה הולכים לזוגות צעירים, אין יותר ספסרות בקרקע, אין יותר יזמים שייקנו את הקרקעות, יישמרו אותן ויעלו את המחירים. זה המסר המרכזי שלנו. אני לא יודע מה הבנקים חושבים, אבל אנחנו מתכוונים להישאר פה. אם לא הבנקים, יהיו מקורות אחרים והמענה לרוכשים יינתן. הרוכשים יכולים להיות שקטים ורגועים. אנחנו ממשלה שצריכה לדאוג לזוגות הצעירים שלה ואנחנו עושים את זה. הזוגות הצעירים לא יישארו ברחוב בגלל הבנקים".

עפולה: סינגל שני ליוצר אורי דנינו

|

נפרדנו כך: עלייה של 16 אחוזים במספר המתגרשים בעפולה

|