"בשדות החקלאיים מותר לעשות הכל- זו הפקרות לשמה"

חקלאים בעמק יזרעאל, הגלבוע ומגידו מתמודדים בעת הנוכחית עם כניסתם של רכבי שטח אימתניים לשטחי הגידול וזריעת הרס בשדות. צילום סער יאיר רמון

בחודשים האחרונים מנהלים החקלאים ברחבי ישראל מאבק עיקש ונחוש מול משרדי האוצר והחקלאות, בטענה שמדיניותם מובילה לקריסת החקלאות בישראל. לצד מאבק זה, מתמודדים החקלאים בתקופה הגשומה הנוכחית עם חדירתם של רכבי שטח אימתניים מסוגים שונים, כולל ג'יפים ורכבי אר.זד.אר, לשטחי הגידול, החלקות והשדות.
הכניסה של אותם כלי רכב ושטח גורמים לחקלאים נזקים כלכליים רבים ומעבר להם גם לעבודה רבה ונזקים עקיפים.
חקלאים מכל אזור עמק יזרעאל, הגלבוע ומגידו שיתפו במרוצת השבועות האחרונים את חבריהם בנזק הרב שנגרם לחלקות ולגידוליהם. לדבריהם, אותם רוכבים נכנסים בכוונה תחילה לשטחים הבוציים, מבלי לחשוב על הנזקים הכבדים שהם גורמים לגידולים. עוד טוענים החקלאים כי התופעה הזו היא פן אחר של הפשיעה החקלאית עימה מתמודדים החקלאים ברחבי כל המדינה.

רככבי הטרקטורנים רומסים גידולים בשדות החקלאיים.באדיבות השומר החדש
רוכבי טרקטורנים רומסים גידולים  בשדות החקלאים.באדיבות אתר ארגון "השומר החדש"

"הרוכבים עם הכלים הללו פשוט נוסעים בין החלקות והשדות וגורמים לנו נזקים גדולים", סיפר השבוע אייל רודוי, חקלאי מאזור העמק, "הם מגיעים לשטחים שלנו ופשוט מחפשים את הבוץ- הלכה למעשה, מבלי לחשוב יתר על המידה על הנזקים שהם גורמים לנו החקלאים. התופעה החריפה בשנים האחרונות, מאז שהתרחב טרנד הרכיבה בשטח עם מגוון הכלים. בשטחים שלנו הרוכבים נכנסים לשטחי הפלחה והגידולים ורומסים גידולים במקום לנסוע במקומות המיועדים. לפני מספר ימים הם רמסו עם כלי הרכב שדות חיטה ושטחי ערוגות שמיעודים לשתילה באביב. מנקודת ראות של חקלאי, יש פה הרבה מעבר לנזק כספי, אלא נזק לעין ולאדמה. צריך להבין, גידול שדורכים עליו לא מתאושש. באזורים שנפגעו גם לא ניתן לזרוע והנביטה נפגעת".


"בשטחים שלנו הרוכבים נכנסים לשטחי הפלחה והגידולים ורומסים גידולים במקום לנסוע במקומות המיועדים. לפני מספר ימים הם רמסו עם כלי הרכב שדות חיטה ושטחי ערוגות שמיעודים לשתילה באביב"


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


לדברי רודוי, מדובר בתופעה שרווחת גם בשדות של חקלאים בכל רחבי האזור ובין היתר גם בכפר ברוך, יפעת, משמר העמק ועוד. "אני יודע שהמועצה האזורית מגידו התגייסה לנסות לצמצם את התופעה בפעילות אינטנסיבית במהלך סופי השבוע. אני חושב שרק הגברת ההרתעה תוביל את אותם רוכבים לחשוב פעמים באם להיכנס לשדות. אני מאמין שאם הרוכבים יינזקו קשות בכיסם הם לא ימהרו לרמוס לנו את הגידולים. כיום, בשדות החקלאיים מותר לעשות הכל- זו הפקרות לשמה. הרוכבים פשוט חושבים שהחיטה זה דשא ודורכים עליה. בארה"ב מסיג גבול שנכנס לשטח חקלאי ייראה מול רובה ציד. אנחנו כמובן לא רוצים לקחת את החוק לידיים, אבל חייב לתת את הדעת על הנזקים שנגרמים לנו החקלאים".

שדנ חקלאי שנהרס עד תום בידי גלגלי רכבי השטח

חקלאי נוסף מעמק יזרעאל הוסיף: "לא רק שהמדינה מערימה קשיים, לא רק שאנו חשופים לגל של טרור חקלאי מצד מיעוטים, הרי שגם חלק מאזרחי ישראל מזלזל בעבודה הקשה של החקלאים ומסיגים גבול בעגה המשפטית. הם מחריבים את הקרקעות והתוצרת שגדלה בהן".

• "נזקים כואבים לשדות הזרועים"

החקלאים באזור מגידו, השופע שטחי גידול פתוחים, נפגעים השכם וערב מאותם רוכבי שטח. בעקבות זאת, במועצה האזורית מגידו כוחות הביטחון בסיוע מתנדבים שומרים על השטחים החקלאיים.


"מנקודת ראות של חקלאי, יש פה הרבה מעבר לנזק כספי, אלא נזק לעין ולאדמה. צריך להבין, גידול שדורכים עליו לא מתאושש"


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


 "הגשמים החלו, השדות החקלאיים במרחב הביוספרי מגידו נזרעו ולצערנו נזקים כואבים לשדות הזרועים נגרמים ממטיילים הנוסעים בכלים מוטוריים באזור", אמרו במועצה השבוע, "בעקבות התופעה הנחה ראש המועצה איציק חולבסקי את המחלקת הביטחון לפעול בסופי השבוע במבצעי אכיפה ולעצור את התופעה המרגיזה באיבה".

במקביל, לפני כשבועיים, ראש המועצה עם מ"מ קב"ט המועצה אליאב נהרי, בשיתוף כוחות הביטחון במערך משולב, יצאו למבצע אכיפה בפיקוד המש"ק המקצועי יגאל כהן, מתנדבים ואנשי רט"ג.
איציק חולבסקי: "הצטרפתי לכוחות הביטחון במהלך פעילות מוצלחת ויעילה בה עצרו לבדיקה והתראה טרקטורונים רבים. בסיום הבדיקה אספנו את כל נהגי הטרקטורונים והדרכנו אותם לנסוע בזהירות על  דרכים בלבד ולא לעלות על שדות זרועים. נמשיך בכוחות משותפים לשמור על המרחבים הנפלאים של המועצה האזורית מגידו".
במגידו הדגישו כי בשבועות הקרובים מחלקת ביטחון, מג"ב ובסיוע גורמים נוספים ימשיכו את מבצעי האכיפה וינקטו צעדים מול פורעי החוק.