בעקבות שפעת החזירים: מומחי "העמק" ממליצים למהר ולהתחסן

מחלת השפעת כבר הגיעה לישראל, ובעקבות הדיווחים על תחלואה ב"שפעת החזירים" (H1N1), מחדדים מומחי מרכז רפואי העמק את ההמלצה למהר ולהתחסן כנגד השפעת. וגם: כל המידע שחשוב שתדעו על שפעת באדיבות ד"ר ביביאנה חזן, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז רפואי העמק

שפעת היא מחלה ויראלית מדבקת המתפשטת מאדם לאדם דרך הפרשות אף ופה, ומתבטאת בחום, צמרמורת, כאבי שרירים, כאבי ראש, כאבי גרון ושיעול. המחלה עלולה להיות קשה ואף להוביל לסיבוכים כמו דלקת ריאות, החמרה של מחלות רקע וגם מוות. חיסון שפעת הנו הדרך היעילה ביותר למנוע תחלואה ותמותה משפעת.

• הנגיפים מומתים כך שלעולם אינם יכולים לגרום למחלת השפעת

לדברי ד"ר ביביאנה חזן, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז רפואי העמק, "השנה קיימים שני חיסונים שמיועדים לאוכלוסיות שונות: החיסון הראשון שיינתן לרוב האוכלוסייה מורכב מ 3 זנים של נגיף שפעת בהם שני זנים מסוג A ואחד מסוג B.
הנגיפים מומתים כך שלעולם אינם יכולים לגרום למחלת השפעת. בחיסון זה, נכללו הזנים שגרמו לרוב התחלואה בחורף האחרון. סוג החיסון השני נרכש השנה לראשונה על ידי משרד הבריאות והוא כולל 4 זנים (2 זני A ושני זני B), במטרה לתת כיסוי רחב יותר לנגיפים שעלולים לגרום לשפעת בחורף הקרב ובא. אמנם, טרם הוכח שחיסון עם 4 זנים אכן נותן הגנה טובה יותר, ולכן משרד הבריאות המליץ השנה על מתן חיסון זה לאוכלוסיות בסיכון גבוה במיוחד כמו אנשים הסובלים מדיכוי של המערכת החיסונים ומי שאושפזו עם דלקת ריאות כסיבוך של שפעת בחורף הקודם.
לגבי חיסון בתרסיס: "בשל אי הוודאות לגבי יעילות חיסון זה, השנה יינתן חיסון בזריקה בלבד", מסבירה ד"ר חזן.

• מדוע להתחסן?

כי כל אחד יכול לחלות! חיסון עשוי למנוע את המחלה להפחית את עוצמתה, את משכה ואת הופעת הסיבוכים. חיסון עשוי גם לצמצם את ההדבקה וכך למנוע התפרצויות בגנים, בבתי הספר ובמקומות העבודה.

מדוע להתחסן כל שנה? הרכב החיסון זהה לזה שקיבלנו לפני שנה, אך ידוע שרמת הנוגדנים שלנו בגוף יורדת אחרי 6 חודשים, לכן חשוב להתחסן כל שנה. החסינות מתפתחת תוך שבועיים ממתן החיסון.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


למי כדאי להתחסן? לכל האוכלוסייה החל מגיל חצי שנה, עם דגש על אוכלוסיות בסיכון: ילדים בריאים החל מגיל 6 חודשים, אנשים בריאים בני 50 שנה ומעלה, אנשים שחלו בדלקת ראות קשה בשנה קודמת כולל אשפוז בשל חומרת המחלה, נשים שמתכננות הריון, נשים הרות בכל שלבי ההיריון ונשים לאחר לידה וגם בזמן ההנקה, אנשים בכל גיל השוהים במוסד סגור כגון בתי אבות ומוסדות לאוכלוסיות מיוחדות.
אנשים העלולים להעביר שפעת לאנשים בסיכון גבוה: כל עובדי מערכת הבריאות, מטפלים של אנשים בסיכון גבוה, מטופלים עם מחלת רקע כגון מחלת לב וריאות, סכרת אי ספיקת כליות ועוד החל מגיל 6 חודשים. בעלי תפקידי מפתח בקהילה: אנשים בכל גיל המעוניינים להקטין את הסיכון לחלות בשפעת.

• עד מתי רצוי להתחסן?

החיסונים כבר החלו ומומלץ עד סוף דצמבר. כמה מנות חיסון יש לקבל? מבוגרים וילדים מעל גיל 9 שנים: מנה אחת. ילדים עד גיל 8 שנים (כולל): שתי מנות בהפרש של 4 שבועות ביניהן (במידה וזו השנה הראשונה שחוסנו).

למי אסור לקבל את החיסון שפעת בזריקה? סיפור של תגובה קשה לחיסון שפעת בעבר, ואנשים שחלו בגיאן-ברה תוך 6 שבועות מקבלת חיסון בעבר. בוטל האיסור לתת חיסון שפעת (בזריקה) לאנשים שאלרגיים לחלבון ביצה.